Dave Armstrong (Google EMEA) over cloud computing

15 juli 2009, 07:05

{title}‘Cloud computing is een disruptive technology.’ Dat vindt Dave Armstrong, die zich binnen Google EMEA bezighoudt met dit onderwerp. Armstrong richt zich vooral op de ‘consumerization’ van het concept. Ik sprak Armstrong aan de vooravond van The Next Web 09. En toen… bleef het interview een hele tijd op de plank liggen. Wat in het vat zit…

We spraken in het Amsterdamse College Hotel ruim een half uur over cloud computing, over wat het eigenlijk precies is, wat je ermee kunt. Wat Google verwacht van deze technologie. Wat de impact kan zijn voor bedrijven en het kantoorleven zoals we dat nu kennen. Armstrong: ‘Google is uniquely positioned to support this trend, because our background, our heritage, is being born online.’ Hieronder is het interview (ruwe audio) ge-embed als podcast. In het ‘lees meer’ gedeelte wat highlights in tekst.


Over cloud computing

Data en applicaties worden in een ‘cloud’ gehost. De data en de applicaties worden daar gehost, en zijn overal via een computer te bereiken. De benefits zijn volgens Armstrong schaalgrootte, kostenvermindering, de verbeterde wijzen waarop mensen met elkaar verbonden raken. Een goed voorbeeld hiervan is de realtime vertaling in instant messaging. En Armstrong noemt ook nog videoconferencing.

Voordeel voor online marketing

Kunnen focussen op waar je het beste in bent, denkt Armstrong, is een groot voordeel van cloud computing. Je wilt als marketeer focussen op jouw unieke propositie. Cloud computing geeft je verder de mogelijkheid om veel meer te interacteren met je klanten. Als marketeers kun je de ROI heel goed monitoren via allerhande open source tools.

Voor ieder bedrijf?

Ook handig voor de bancaire sector? Armstrong: ‘Ieder bedrijf in iedere branche kan hiervan profiteren. Maar je moet wel heel goed weten welke data je wel en welke je niet in de “cloud” wilt delen. Het kost tijd voor mensen om aan nieuwe systemen te wennen. Vertrouwen is daarin heel belangrijk. Maar ik denk dat cloud computing nu heel veilig is. Misschien wel veiliger dan systemen die nu gebrukt worden.’

Begin

Het begint bij gewone mensen zelf, denkt Armstrong. Eerst was online bankieren nog eng. Dat is het nu niet meer. ‘Die acceptatie vond niet van de een op de andere dag plaats. Maar het ging wel snel. En het gaat steeds sneller.’

Controle

Er is geen lock-in, zegt Armstrong. Alle data in de cloud kunnen er weer snel uitgehaald worden. Er is juist, vindt Armstrong, enorm veel controle. Mensen moeten zich meer bewust worden van de toegevoegde waarde van cloud computing. Precies hetgeen waar Armstrong zich in zijn dagelijkse werk bij Google mee bezig houdt: ‘You don’t lose anything by moving to the clouds. You’re just doing things differently.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jos Deuling

    Amazon heeft een schitterende omgeving voor Cloud Computing. Ik maak al een jaar lang gebruik van Amazon S3 (Simple Storage Service) voor het opslaan en het dataverkeer van de images van mijn websites. De kosten zijn verwaarloosbaar $10-15 per maand voor 10-12 gig aan opslag en rond de 10-15 gig aan dataverkeer per maand. Ideaal voor het MKB en makkelijk te implementeren ook nog. En de uptime van hun servers is nagenoeg 100%. Cloud computing is dus ook voor de ‘gewone man’.


    15 juli 2009 om 16:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!