Theo van Vugt: Bloggen of niet?

3 september 2008, 03:27

{title}Gisteren viel de nieuwe Tijdschrift voor Marketing op de mat en alhoewel ik die meestal laat liggen tot het weekend, viel mij mijn oog direct op de hoofdredactionele column van Theo van Vugt. In de column stelt Van Vugt zich de vraag of een uitgever wel of niet moet bloggen. Hij begint enthousiast:

(…) In 2005 begon de redactie van dit tijdschrift met bloggen. Er kwamen wat partijen langs die al bezig waren en die ons wel wilden helpen dit terrein te verkennen. Ik was dagvoorzitter op een internetcongres en daar sprak een blogger. Geen idee wat hij deed, maar hij leidde een marketingblog. Ik ging eens kijken wat het was en was verrast. Dat moesten wij ook doen, vond ik. (…)

Van Vugt verandert al snel in een wat teleurgestelde hoofdredacteur die eigenlijk wel wil maar niet kan. Te veel werk, te veel last van trollen, te weinig inkomsten, te veel marketingblogs, te weinig kwaliteit en bovendien wordt volgens Van Vugt de discussie op weblogs zwaar overschat.

Alhoewel de column geen lange inleiding is om het einde van Molblog aan te kondigen, is het wel een signaal dat traditionele uitgevers nog steeds moeite hebben met het succesvol integreren van nieuwe ontwikkelingen in hun bestaande business. Bovendien blijven ze denken vanuit het traditionele uitgeefmodel (waarbij advertentie-inkomsten centraal staan). Geen wonder dat enthousiasme dan snel omslaat in teleurstelling. Nu maar hopen voor Van Vugt dat het slechts een klein dipje is en dat hij weer snel het licht ziet (zie ook Gartner Hype Cycle). Molblog is voor mij namelijk nog steeds een welkome aanvulling op het overige marketingnieuws.

Theo zet ‘m op daar in het Kluwer-bolwerk, het zou jammer zijn als Molblog net als Adfoblog straks verdwijnt.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

25 Reacties

    media

    @Freek: prima om daar de discussie over te voeren maar dan hebben we het niet meer over bloggen maar wederom om het traditioneel uitgeven. Van mij mogen er nog veel meer bloggers komen en mogen ze elkaar allemaal napraten (als met dezelfde mening heeft). Bloggen gaat primair om wat je zelf ervaart en ergens van vindt. Daarbij gaat het niet om geld verdienen met advertenties maar om relaties opbouwen (die indirect overigens heel waardevol kunnen zijn). Dat een aantal grote blogs zoals Marketingfacts, Frankwatching en Dutchcowboys inmiddels steeds meer opschuiven naar het uitgeefmodel en daardoor ook trekjes van een traditionele uitgever krijgen (denk aan geld verdienen via advertenties, minder persoonlijk en meer objectief nieuws, redactieformules, etc), is inmiddels wel duidelijk. Ik hoop alleen dat wij de balans weten te houden tussen passie en geld verdienen en dat deze niet doorslaat naar het laatste.

    En in godsnaam, laat los dat grote bereik en advertentiemodel, daar ligt de toekomst niet van succesvol uitgeven (of bloggen zoals je wilt)!


    3 september 2008 om 04:47
    Kari-Anne

    Nee, hoor: van stoppen met MolBlog is geen sprake, hoor.

    Maar een moment van reflectie, zoals Theo in zijn column heeft, kan nooit kwaad 😉


    3 september 2008 om 05:24
    freekbijl

    @Marco dat bloggen primair over je eigen ervaringen, passie en je eigen mening gaat is het fundament van het succes van weblogs. Dat snap ik ook. Juist daarom zou het goed kunnen zijn een oproep te doen om een eigen mening en kwaliteit. Er zijn nogal wat marketingblogs die lijken te mikken op het verkrijgen van veel traffic (lees: veel bezig zijn met hun keyword density en linkbuilding), waar juist de passie en de eigen mening ontbreekt.

    Ik wil niet zeggen dat de meeste blogs slecht zijn of dat er niet meer bij moeten komen. Ik wil wel zeggen dat bloggen nog zoveel mooier en beter kan en ik ontzettend kan genieten van mooie content waar aandacht aan is besteed.


    3 september 2008 om 05:30
    Thijs Kaasschieter

    Ik heb de column toch wel met verbazing gelezen. Ik studeer marketing en ben via Molblog lid geworden van het blad. Zo zou je het ook kunnen bekijken. Dan verdien je misschien niet zoveel aan advertenties, maar je hebt wel een heel belangrijk kanaal om een relatie op te bouwen met mensen, die daarna lid kunnen worden van je blad.


    3 september 2008 om 05:34
    mgvandenbroek

    Ja, een zware baan. Een maandblad maken, 3 congressen per jaar. Grijze haren krijg je ervan. En dan ook nog een weblog onderhouden, 24 uur (!!!) per dag. Als in al die drukte dat weblog ook nog eens verziekt raakt door trollen, dan zakt de moed je in de schoenen. Begrijpelijk, als je er alleen voor staat.

    Want dat lees ik uit de column: een moegestreden, inderdaad teleurgestelde hoofdredacteur, in zijn eentje op een eiland (voelt hij zich niet meer gesteund door ‘de tientallen mensen uit het vakgebied’), met een traditioneel opererende uitgever hijgerig als een molensteen in en om zijn nek. ‘Theo, je verdient geen geld. Theo, het niveau van de reacties is te laag. Theo, er staan te weinig diepgravende verhalen op je blog. Hoe kan dat, en wat ga je eraan doen?’

    Zeggen dat het niveau van de reacties op blogs sowieso laag is, is wat mij betreft een zwaktebod. Er spreekt in ieder geval weinig geloof uit in het fenomeen weblogs of in conversatiedenken en ook niet in de kracht van je eigen verhalen; publiceren en uitgeven in een nieuwe tijd vraagt nu eenmaal om andere vaardigheden. Je kunt wel zeggen dat dat niet zo is, of weer een hek om je blog heen zetten, zoals Van Vugt van plan is. Het zal op korte en zeker op lange termijn niet bijdragen aan je online aanwezigheid. Het aantal reacties zal er denk ik ook niet door stijgen.

    En kannibaliseren? Kom, wat ouderwets. Alsof je door online wordt opgevreten, en geen tijd meer hebt om een blad te maken. Als dat zo is, dan doe je iets grondig verkeerd.

    Of ik deze column moet zien als een moment van reflectie zoals Kari-Anne hierboven schrijft; ik twijfel. Het ruikt naar de opmaat van het einde. Gelukkig is ook Van Vugt zich daarvan bewust, wat dat betreft geen verrassingen. ‘Is dit een lange inleiding om het einde van Molblog aan te kondigen? Nee.’

    Natuurlijk kan dit ook gewoon een intelligente pr-stunt zijn. Prima viraal karakter, Molblog, want deze column wordt veel besproken. Ik hoop dat er veel inhoudelijke reacties komen in de toekomst. En mooie verhalen!


    3 september 2008 om 06:10
    wesseling

    @thijs kijk, dat is het nieuwe uitgeven. Niet een tijdschrift met en een weblog, maar een weblog met een tijdschrift. Een kennis community opbouwen rond een thema en daar middels allerlei spinoffs geld mee verdienen. Communities moeten kunnen communiceren en dus is je basis niet een tijdschrift, maar een website.

    Mijn molblog advies: losweken van de moeder, zelf verder gaan, stoppen met het zijn van nog een marketing blog, betere niche kiezen en veel meer een sociaal netwerk / community worden met meer gepassioneerde onderhouders dan 1. Of deze stap gemaakt kan worden?


    3 september 2008 om 06:17
    Evert Stobbe

    Nu begrijp ik ook dat ik een paar jaar geleden Molblog nog het beste marketingweblog vond en nu allang niet meer.


    3 september 2008 om 06:27
    Bert Brussen

    Die meneer van Molblog is gewoon een oud mediale dinosaurus die het beste een hek om internet kan zetten. Is hij ook meteen van al die vre-se-lij-ke Wim Heitnga’s af.

    Mensen die wel verstand hebben van Nieuwe Media weten al lang dat “autoriteit en duiding” zooooooo jaren tachtig Volkskrant is.


    3 september 2008 om 06:36
    Paul

    Met alle respect. Molblog is neergezet zonder extra FTE’s, zonder extra geld, maar met passie en met veel doorzettingsvermogen. Theo en zijn team hebben juist aangetoond dat het zelfs binnen grote concerns mogelijk is om te ondernemen en juist niet alleen te sturen op advertentie inkomsten om anders binnen een half jaar de stekker eruit te trekken. Het idee achter Molblog was om een jongere doelgroep aan te spreken welke hierdoor mede een Abo zou nemen op TvM (zie reactie van Thijs).

    Theo good luck!!


    3 september 2008 om 07:21
    Mark van der Heijden

    En het is Bert Brussen wederom gelukt om de Volkskrant een hak te zetten, zelfs in een reactie van drie zinnen. (Geintje)

    Maar hoe zo is duiding en autoriteit zoooo jaren 80? Alsof een blogger geen autoriteit en duiding kan geven? Ik kom op Marketingfacts en niet op Molblog omdat ik vind dat er bij MF meer autoriteiten op hun gebied te vinden zijn, ze daarom ook inhoudelijk betere en meer belangrijke berichten brengen en dit vaak ook nog beter weten te duiden. Zie de reactie van Jelle Bos, ik kan me daar volledig in vinden.

    Ik snap (als consument) ook niet waarom ik überhaupt een onderscheid moet maken tussen traditionele media en een blog. Ik lees een artikel in de krant of op een blog omdat ik het interessant vind. Punt. Als de Volkskrant (ik ben abonnee) of MF me tegen begint te vallen zeg ik of het abonnement op of ga ik naar Molblog. Ik vind het juist bekrompen als ik dat onderscheid per sé wel moet zien.

    Natuurlijk zie ik het verschil tussen een blog en een krantenartikel. De interactie tussen lezers en schrijver op een blog is een absolute meerwaarde. Maar dat zorgt er niet voor dat ik de voor mij interessante artikelen van de Volkskrant niet meer ga lezen. Bovendien zijn zelfs bij de Volkskrant redacteuren bezig met interactie op de site van de Volkskrant.

    Als werknemer van een uitgeverij begrijp ik het probleem van Theo van Vugt deels. Het is inderdaad zo dat bij veel grote uitgeverijen een blog een onbekend fenomeen is. Geld verdienen met een blad is nu eenmaal wat men gewend is. Desondanks heeft het ons geen enkele moeite gekost om bizz.nl te maken tot wat het is. Ook trekt Reed Business er hard aan om internet een substantieel deel uit te laten maken van de omzet, al is dit veelal niet via blogs.

    In kanibaliseren geloof ik echter niet. In mijn ogen moet het mogelijk zijn om zowel een goed blad als een goed weblog in de lucht te houden die elkaar bovendien versterken. Dat dat heel goed mogelijk is bewijst bijvoorbeeld bright. En ja, bij bizz kan dat nog heel veel beter.


    3 september 2008 om 08:20
    Thijs Kaasschieter

    Wat is/was nou echt de doelstelling van Molblog? Studenten die geïnteresseerd zijn in marketing in hun taal aanspreken en zorgen dat zij een abonnement nemen op TvM (zie Paul zijn reactie)? Als dit zo is dan lijkt het me dat ze het goed doen. Geen lange betogen maar korte berichten met leuke feiten/nieuws/virals/campagnes, snel en spannend. Iets wat jongere lezers wel aanspreekt lijkt me? Bij mij heeft het gewerkt, misschien interessant om te weten hoeveel méér student-abonnementen er zijn afgesloten sinds de introductie van het blog (of was er daarvoor nog geen student-abonnement?)?

    Maar nu lijken ze zelf niet blij met die positionering. Er moeten meer hoogwaardige discussies worden gevoerd: een blog voor echte marketingprofessionals die verstand van zaken hebben. Ik merk ook een groot verschil in niveau tussen Molblog en TvM, maar moet daarom het niveau van Molblog omhoog? Als ik langere stukken wil lezen ga ik wel naar MF of FW, en dat doe ik ook. Ik lees ze naast elkaar omdat ze allen iets anders bieden. Misschien moet er juist wel een nieuw blad komen naast TvM? Iets jonger en sneller, een mix tussen TvM en Bright bijvoorbeeld?


    3 september 2008 om 08:55
    Bert Brussen

    @Mark van der Heijden: het moet mogelijk zijn in één zin de Vokskrant te slopen in een tekst die verder niets met het topic van doen heeft. Bij dezen.

    Maar ik denk wel dat bloggers tot autoriteit en duiding in staat zijn, ik denk dat lezers daar geen behoefte aan hebben. Menen dat je autoritair en duidend moet zijn is namelijk enorm Heleen van Lier 1.0.


    3 september 2008 om 09:42
    EJ

    Ik heb met interesse de ontwikkeling van Molblog gevolgd. Ik deel de mening van Marco volledig dat de doelstelling bereik en omzet zó ontzettend irrelevant is met bloggen. TvM had zich m.i. veel beter kunnen richten op beinvloeders en beslissers, en daar een direct band mee te verstevigen, en kapitaliseren. En dat gaat mi anders dan met informatie. Het gecentreerde model van Molblog is denk ik niet het juiste.

    Niettemin een pluim voor alle inzet, en toch ook bewondering voor de zichtbare groei die dit blog heeft doorgemaakt.


    3 september 2008 om 09:53
    Luuk Ros

    Heb – als eerste Molblog-reaguurder ‘ever’ – veel bewondering voor hetgeen Molblog was en nog steeds is. In zekere zin onovertroffen, zeker als je marcom, postionering, segmenteren, media en dergelijke interessant vindt. Niet iedere P zit er even stevig in, maar de leukste zeker wel.

    Op het moment dat Molblog begon, drie jaar geleden werd er nog geloofd dat het met hoge bezoekersaantallen en goede profielen vanzelf goed zou komen met de reclame-inkomsten. Kluwer was niet de enige uitgever die dat dacht. Probleem is wel dat echt goede blogs altijd particuliere initiatieven lijken te zijn van mensen die niet op een uurtje meer of minder hoeven te kijken. Wat ik nooit goed heb begrepen is de afstand tussen de merken Molblog en TvM. Op het eerste gezicht hebben die twee media niets met elkaar van doen. Dat werd vooral relevant toen bleek dat er niet zoveel te verdienen viel, dan kun je altijd nog ‘Blad met retegoed blog’ worden en straalt de kracht van het blog af op het blad.

    ik ken maar één uitgever-blog-combinatie die echt commercieel uit kan, zonder spin offs en bijbanen dat is TMG-Geenstijl. Die halen dan wel meer bezoekers per dag dan een beetje landelijk dagblad aan lezers. Zijn er meer in Nederland?


    3 september 2008 om 10:22
    chi666

    Wat ik juist interessant vind is dat de marketingblogs de laatste jaren in mijn optiek heel erg uit elkaar zijn gegroeid. Dat napraten valt me juist heel erg mee. Natuurlijk, bepaalde nieuwsfeiten worden erg veel op alle blogs gezet. Net als in elke krant voor 80% hetzelfde nieuws staat. Maar ik vind juist de stijl en veel unieke content van de blogs erg uiteen lopen. Molblog is voor de korte feiten, korte nieuwsmeldingen. Marketingfacts heeft meer meningen en iets langere stukken. Frankwatching is voor de zeer uitstekend geresearchde, lange stukken waar je echt voor moet gaan zitten. Tenminste, zo ervaar ik het.

    Dat zie je ook terug in de reacties. De artikelen met meningen zie je heel andere reacties dan op de stukken met veel onderzoek op Frankwatching.

    Dat de discussie echter waardevol is, staat voor mij buiten kijf. Je leert er veel van, het zet je soms terug op aarde.


    3 september 2008 om 11:10
    Sjef Kerkhofs

    Ik denk dat Theo met zijn artikel helemaal niet het einde van Molblog wil aangeven, maar slechts zijn eigen ervaringen wil ventileren. Iedereen beleefd het bloggen op zijn eigen manier.

    Het valt ook mij op dat de marketingblogs (al zijn er vaak herhalingen qua artikelen) zeker wel veel uit elkaar lopen:

    – Voor snel nieuws op alle marketinggebieden, dus niet alleen online, kijk ik op Molblog.

    – Voor snel nieuws op online gebied kijk ik op Dutchcowboys.

    – voor uitgebreidere stukken die bijvoorbeeld onderzoeken aanhalen en vaak uitgebreider onderbouwd zijn kijk ik op Marketingfacts

    – En voor de puur web2.0/web3.0 artikelen die echt heel doordacht zijn opgezet en die je helemaal moet doorspitten kijk ik op Frankwatching.

    Zo wordt elk deel dat je wil volgen wel door een Blog afgeschermd. Ik vind de opmerking dat de discussies/reacties overschat worden wel wat kort door de bocht….persoonlijk heb ik er erg veel aan, want het geeft je de mening van anderen die erg verhelderend kan zijn!


    4 september 2008 om 04:45
    jpschadde

    Zo blijkt maar weer; bloggen leidt tot waardevolle reacties. En dat wil de hoofdredacteur heus wel in stand houden. Het probleem van molblog is denk ik het geld; de meeste reclames die er staan komen uit het Kluwer netwerk en ik weet niet wat daarmee verdiend wordt.

    Zelf kom ik lately minder op molblog dan voorheen. Dankzij de nieuwsbrief scroll ik er wel eens heen, maar ik ben een marketingfacts fan ;). Voorheen adfoblog en daar gaat mijn offtopicvraag eigenlijk over; Wat is een goede vervanging voor adfoblog? Ik lees youngmarketing weblog, komt een beetje overeen. Ik lees pure reclamereviewsites, komt redelijk overeen. Maar ik heb nog niet echt een goede vervanger gevonden, al check ik adformatie.nl natuurlijk wel dagelijks ;).

    Molblog moet overigens blijven bestaan; ook als het geld kost. Het verhaal van de student die daardoor lid wordt van het blad is reden één. De rest van de redenen wil ik best verzinnen voor de hoofdredacteur, mocht hij het blog willen stoppen ;).


    4 september 2008 om 07:38
    ejvanbel

    Wat een onzin om zin en onzin over bloggen te beschrijven. Die discussie is geweest. Blogging is here to stay. Of te stellen dat je geen tijd hebt om te bloggen, dan heb je ook geen tijd om te investeren in je vakgebied. En als je bang bent voor trollen, moet je ook niet meer de straat over steken.

    Ik zelf doe aan marketing, ik schrijf nogal wat daarover, zowel op papier als via postings. Ik twijfel niet aan het bereik en commerciele waarde van blogs, dat is namelijk laag. Wat ik er wel mee kan, is snel mijn ei kwijt raken. Daar krijg ik dan vaak snel weer reactie op en dat gebruik ik ook weer om mijn mening / gedachte / visie te tunen. Dat is ’t!

    Bloggen en schrijven van columns gaan prima samen en hebben gezamenlijk ook een hele lange staart.

    @Theo: dat boek heb je toch ook gelezen?

    @Marco: Molblog houdt niet op want Theo schrijft zelfs dat er een update aan gaat komen?

    @Bas van de Haterd: die verschillen tussen de grotere marketingblogs zie ik niet zo, volgens mij is er best wel enige overlap. Ik denk dat een ouderwets lezerskringonderzoek tussen de drie wel eens interessante inzichten kan geven. 😉

    @Bert Brussen: Theo is geen oud mediale dinosaurus. Misschien een groot deel van zijn lezers wel? Interessante stellingname is om de dino’s in marketingland zo ver te krijgen dat ze ook eindelijk eens blogs gaan lezen, volgen. Krijg je eindelijk wat bereik en dat is dan weer commercieel te maken enz enz.


    7 september 2008 om 14:23
    media

    @Jeroen: lees mijn stuk nog eens en zie dat ik expliciet aangeef dat Molblog niet stopt. Jij interpreteert de column als zijnde dat de trollen het grootste probleem zijn waarmee molblog kampt, ik interpreteer het als zijnde dat Theo het uberhaupt lastig vindt om een blog in stand te houden (waarbij trollen slechts één van de uitdagingen zijn).


    8 september 2008 om 20:11
    jeroenmirck

    @Marco: Natuurlijk had ik dat wel gelezen, maar ik vond het opmerkelijk dat je de enige concrete verandering van Molblog vergat te vermelden. Ik heb zelf bij Kluwer aan eenzelfde project gewerkt als Theo (in mijn geval Adfoblog) en ken de dliemma’s waar vakuitgevers mee worstelen. Overigens vinden uitgevers het prima als redacties bloggen, zolang ze er maar geen extra fte’s voor in ruil vragen.


    9 september 2008 om 05:45
    mgvandenbroek

    Iedereen weet hoe het Adfoblog vergaan is…

    @Jeroen: “Overigens vinden uitgevers het prima als redacties bloggen, zolang ze er maar geen extra fte’s voor in ruil vragen.”

    Ik ben geen vakuitgever, en heb alleen bij bizz gewerkt, waar ze wel fte’s inruimen voor blogging (heeft zelfs een Bloggie gepakt, voor wat dat waard is).

    Is dit nou niet precies waar het mis gaat in de prioritering bij Kluwer?


    9 september 2008 om 05:53
    jeroenmirck

    Beetje flauwe opmerking over Adfoblog, Matthijs. Bovendien niet echt relevant, want het zegt niks over Molblog. Adfoblog werd niet voor 100% gedragen door de eigen hoofdredactie, Molblog wel. Dat is interne bedrijfspolitiek, die het verschil maakt. Ook weet je zelf heel goed dat Bizz een uitzondering is. Een prima uitzondering, maar niet blind toepasbaar op iedere andere uitgever. Een uitgeverij runnen is iets anders dan een blog voltikken, dat lijken bloggers soms te vergeten…


    9 september 2008 om 06:16
    luuk.ros

    @ Jeroen en MatthijsI

    Ik schat dat allle blog-activiteiten van Molblog bij elkaar + wat er online nog op marketingonline gebeurt de redactie echt wel meer dan een volle fte kost. Het zit in kleine uurtjes, over verschillende mensen verdeeld, maar met 36 uur per week zit je redelijk in de goede richting denk ik en die uren kun je ook in je blad stoppen (waar wel flink wat adverteerders op afkomen).

    Veel uitgevers zagen titelblogs drie jaar geleden als zeer waardevolle investering (alles werd online en papier had z’n langste tijd echt wel gehad) maar wachten nog steeds op de eerste vaksite die commercieel uit kan. Zelf maakte ik dat van dichtbij mee met telecommerce en twinkle.

    Geheel met Marco eens dat je het zo nu eenmaal niet moet bekijken – het geld zit in heel andere dingen – maar daar heeft een old skool uitgever niet zo’n boodschap aan. Die begint te zeuren over teruglopende reclameinkomsten (ook in print) en wil nu weten waar de kaasschaaf neergeplant wordt. Drie jaar ploeteren, je passie, ziel en zaligheid, opstaan en naar bed gaan met postings in je hoofd, fantastisch bereik, maar nul adverteerders en vandalisme op de koop toe. Ik snap de klaagzang van Theo heel goed en ben blij dat wij bij MT vooral heel erg ‘blad met site’ zijn gebleven. Al blijven er altijd wijsneuzen die zeker weten dat wij er helemaal niets van begrepen hebben.


    9 september 2008 om 06:21
    mgvandenbroek

    @Jeroen: Vond het zelf een bijzonder interessante vergelijking. Helemaal nu, na je eigen vaststelling, dat Adfoblog niet volledig gedragen werd door de hoofdredactie. Alweer iets, wat we op het lijstje kunnen zetten van do’s als we discussiëren over (traditionele )vakuitgevers en blogging.

    “Ook weet je zelf heel goed dat Bizz een uitzondering is. Een prima uitzondering, maar niet blind toepasbaar op iedere andere uitgever.”

    Dat weet ik helemaal niet, hoor. Een uitzondering, mogelijk. Wellicht ook een lichtend voorbeeld? Dacht overigens niet, dat Reed Business te boek stond als een bedrijf dat gekenmerkt wordt door de wendbaarheid van een start up. Super hiërarchisch en traditioneel. Misschien dat Arjan Kors hier meer over kan vertellen, ik was slechts een freelancer (met bijzonder veel plezier, overigens).

    En vergelijkingen maken, dat doe ik nu eenmaal graag. Lastig, als die vergelijkingen gelijk teniet worden afgedaan als “flauw” en “uitzondering”. Ik probeer in mijn ogen relevante verbanden aan te dragen.

    Over dat uitgeverij en dat bloggen: daar heb je helemaal gelijk in. Komt ie, alweer een vergelijking uit eigen doos. Combineer zo’n uitgeverij (ik noem geen namen) met blogging (ik noem geen namen); zou zomaar iets heel prachtigs moois uit kunnen ontstaan.

    Ook ik probeer de struggle te begrijpen, alle begrip en respect….


    9 september 2008 om 06:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!