New York Times over internet trollen

3 augustus 2008, 04:25

We schreven al eerder over het gevaar van anonieme rotte appels voor online communities. Iedere online community krijgt er vroeg of laat mee te maken: bezoekers die al dan niet bewust de sfeer verzieken door vervelende reacties te plaatsen. Ik noemde ze destijds rotte appels maar kenners noemen ze ook wel trollius dickwadius internetius maximus of kortweg een internet trol.

Maarten Lens-FitzGerald wees me vanmorgen op een interessant artikel over trollen in New York Times (via: BoingBoing). Het zeer uitgebreide artikel geeft veel voorbeelden en laat betrokkenen tips geven hoe om te gaan met trollen. De meest praktische is die van “Craigslist grieferJason Fortuny. Fortuny geeft aan dat volledig negeren al 90% van de problemen oplost. Als dat niet werkt, dan moet je het spel meespelen. Niet door in de aanval te gaan maar door er met een knipoog op te reageren.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    @Roy: het is zeker niet nieuw (zie ook de link naar de eerdere berichten hierover op Marketingfacts), vond alleen het artikel in de NYT de moeite waard om ook hier te vermelden.

    Was trouwens even vergeten dat Henk van Ess en Joost de Valk hier vorige jaar een tool voor hadden geschreven (dank voor de link). Weet je ook in hoeverre het wordt gebruikt en of het werkt? Is het inmiddels ook voor andere platformen dan WordPress beschikbaar?


    4 augustus 2008 om 03:45
    Roy Huiskes

    Ik heb zelf geen last van trollen, maar de methode werkt wel. Ik weet dat er 2 mensen zijn geweest die wat slimmere bijdragen hebben geschreven op basis van IP informatie.

    Hoeveel mensen het gebruiken zou ik niet durven te zeggen, het staat volgens mij niet in de wordpress plugin repository


    4 augustus 2008 om 05:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!