Paulo Coelho verfilmt De Heks van Portobello via MySpace

11 juni 2008, 04:30

{title}Paulo Coelho gaat samen met MySpace zijn boek De Heks van Portobello verfilmen. Coelho gaat gebruik maken van de input van de gebruikers van het sociale netwerk. De bestsellerauteur zal hoogstpersoonlijk 15 video’s en 16 muziektracks selecteren. De MySpace-gebruikers moeten zich baseren op de karakters en de verhaallijnen uit het boek, zo meldt MySpace Nederland in het persbericht van gisteravond. MySpace spreekt zelf van ‘een primeur’ en van een ‘innovatief mash-up’ videoconcept.

De video’s van de gebruikers zullen worden opgenomen in de film, maar worden eerst op MySpaceTV geplaatst en ook op het persoonlijke profiel van Coelho. Muzikanten kunnen voor de soundtrack hun werk op het eigen MySpace profiel uploaden. Uit het persbericht: ‘Materiaal kan in alle talen worden ingestuurd, hoewel films die niet in het Engels, Portugees, Spaans of Frans zijn ondertiteld moeten worden.’ Inschrijving voor de competitie begint op 16 juni, de sluitingsdatum is 25 juli. De winnaars worden bekendgemaakt op Coelho’s verjaardag: 24 augustus.

Coelho zegt over de samenwerking in het persbericht: ‘Ik ben een zeer actieve MySpace gebruiker en ben de afgelopen drie jaar voortdurend in contact geweest met mijn fans. Toen ik besloot om samen met mijn lezers een speelfilm te maken kwam MySpace direct in mij op als de ideale partij om dit mee te doen. De mogelijkheden van MySpace om mensen – kunstenaars, musici en filmmakers – met elkaar in contact te brengen is ongeëvenaard.’

Spannend concept. Ik ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke film. Uit het persbericht kon ik niet opmaken dat er prjizen verbonden zijn aan het winnen van een plaatsje in de definitieve verfilming van het boek. Het zal om de eeuwige roem gaan. Of is het gewoon een goedkope manier van films produceren, een gat in de markt. ‘Milking the masses?’. De Heks van Portobello is niet het eerste boek dat Coelho verfilmt. De verfilming van De Alchemist werd in mei al aangekondigd.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Guy

    Mooi dat hij beseft de kracht van zulke netwerken. Echt een interactieve manier om in contact te komen met je lezers. Benieuwd naar wat het wordt.


    11 juni 2008 om 16:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!