ReclameReview: Marktplaats

26 maart 2008, 09:06

Marktplaats claimt het grootste verse aanbod van auto’s met deze commercial.

Credits:

Creatie: René Verhagen (art) en Saskia Meijer (copy)(XXS)

Strategie: José Evers

Account: Manon Franken en Map van Arem

Productiemaatschappij: Czarevich

Regisseur: Marleen Jonkman

D.O.P.: Gabor Deak

Klant: Afke van de Klashorst, Remco Armee

Voor:

Als je een keiharde claim kunt waarmaken, dan moet je dat zeker communiceren. Het brede aanbod van auto’s wordt goed neergezet in deze commercial en er wordt vooral aandacht geschonken aan de persoonlijke achtergrond van elke autobezitter. Elke auto heeft een verhaal en dat geldt vooral voor de auto’s op Marktplaats. Mooi in beeld gebracht in 30 seconden.

Tegen:

Het komt op mij een beetje dubbel over dat Marktplaats de autodealer buitenspel probeert te zetten met dit filmpje, terwijl er heel veel dealers zijn die juist via Marktplaats hun auto’s verkopen. Maar goed, als die auto’s maar verkocht worden, dan zijn zowel Marktplaats als de dealer blij.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Pieter Bas Elskamp

    @ David: Ik snap je argument tegen niet helemaal. Ze zetten hiermee de autoverkoper toch niet buitenspel? De meeste autodealers hebben diezelfde auto te koop staan op Marktplaats, Autotrack, Autoscout, Autobytel etc.

    Het zal verder dus niet boeien via welk online kanaal zij uiteindelijk hun auto verkopen…


    26 maart 2008 om 11:02
    Hardcopy

    @Pieter Bas: Wat ik bedoel is dat de commercial aangeeft dat je de auto van een oud vrouwtje nu ook echt bij een oud vrouwtje kunt kopen. Ook de andere autoverhalen gaan uit van de particulier die de auto verkoopt en niet van een dealer. Natuurlijk kunnen die auto’s uiteindelijk prima via Marktplaats verkocht worden. Waarschijnlijk laten ze dat bewust in het midden nu.


    26 maart 2008 om 11:11
    Hardcopy

    @Stijn: Ik zie dat Spotlighteffect op 17 september 2007 is begonnen met Ad Monday. Op MF loopt ReclameReview sinds 6 juni 2007. Wie is dan de follower? 😉


    26 maart 2008 om 11:16
    Sam

    Het grootste aanbod is natuurlijk leuk voor de koper, alleen jammer voor de verkoper dat je auto binnen een uur naar pagina 23 is verhuisd…


    26 maart 2008 om 11:30
    wouter boon

    Geïnspireerd door ‘Niets is zeker…zeker Delta Lloyd’?!


    26 maart 2008 om 14:21
    media

    Boodschap wordt erg sterk gecommuniceerd maar ik heb niets met deze commercial.


    26 maart 2008 om 18:47
    Peter Kleinsma

    marktplaats is toch wel meer dan alleen maar auto’s!


    26 maart 2008 om 22:31
    Dennis

    Geen onaardige commercial op zich.

    Ik heb erop tegen dat hij wel heel veel lijkt op de reclames van Becel (voicover die spitsvondige tekst op rustige toon uitspreekt terwijl ‘verrassende’ plaatjes uit het dagelijks leven getoond worden).

    Verder vraag ik me af of het grote aanbod onderscheidend is ten opzichte van de concurrentie.


    27 maart 2008 om 09:33
    Neeltje van Helvoort

    Nooit iemand opgevallen dat (bijna?) alle auto’s in die reclame van 1 merk zijn? zeker in het laatste deel zijn alleen citroens te zien.


    28 maart 2008 om 07:17
    Rijk

    @ Neeltje van Helvoort

    Die oldtimer is toch echt een Alfa Romeo


    1 april 2008 om 09:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!