4 op de 10 Nederlanders zijn actief op online netwerken

23 mei 2007, 09:39

4 op de 10 Nederlanders zijn actief op online netwerken

Vrouwen shoppen en huishouden minder en besteden meer tijd online aan zogenaamde web 2.0 toepassingen als chatten, recepten delen en vrienden maken op social networks. Mannen werken, slapen en sporten minder door internet. Marktplaats, WikiPedia, YouTube en Hyves zijn de meest populaire websites en vooral foto’s (niet muziek!) worden online met elkaar gedeeld. Praten over hobbies en vooral ook klagen over bedrijven is online populair.

Dit blijkt uit een onderzoek (pdf) naar trends en ontwikkelingen op internet onder ruim 1000 online respondenten, uitgevoerd door Ruigrok|NetPanel in samenwerking met The Next Web Conference.

4 op de 10 Nederlanders zijn actief op online netwerken via onder ander het meest populaire online social netwerk Hyves. Hyvers doen dit vooral om contact met vrienden te onderhouden, oude bekenden opnieuw te ontdekken. Nieuwe contacten leggen is minder populair. Aan dit online netwerken wordt gemiddeld 2 uur per week besteed.

Blogs lijken nog steeds niet erg populair. De meerderheid van de ondervraagden zegt nooit blogs te lezen of niet te weten wat blogs zijn. Vrienden en kennissen lezen vaak iemands blog. 1 op de 8 Nederlanders houd zelf een blog bij om zich te kunnen uiten, plezier te hebben, anderen te informeren, contact te houden of geld te verdienen.

49% van de ondervraagden is 2 tot 3 uur per dag actief op internet. Mannen checken het vaakst hun email en vrouwen praten meer over medische onderwerpen, koken en emotionele ervaringen. Mannen praten over producten, vakkennis en handige links.

Aardig om deze cijfers te plaatsen naast de belangstelling voor online communities van de adverteerders in resp. Nederland en de VS.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    lbroekman

    Interessant onderzoek. Aandeel MySpace verrast me (hoger dan verwacht). 59% nog niet in een online netwerk is ook hoger dan ik had gedacht, maar wellicht dat leeftijd daar een rol speelt?


    23 mei 2007 om 10:14
    Raimo

    Doet me denken aan een PEW onderzoek..hmm..

    Toch wel weer even met de beentjes op de grond zeg.. Had hogere gebruikscijfers verwacht.


    23 mei 2007 om 10:21
    ssmeding

    Dit cijfer verbaast me niet echt, Marktplaats en Wikipedia werden ook als sociaal netwerk beschouwd. Deze websites brengen weliswaar mensen met elkaar in contact, maar het sociale netwerk is geen doel op zich. Mensen komen naar Marktplaats om iets te kopen of verkopen en naar Wikipedia om informatie te raadplegen. Dit verklaart het grote bereik; het netwerken op zich is een secundair doel.


    23 mei 2007 om 10:22
    Kasper Katje

    Ik ben het met Sint eens: sinds wanneer zijn Marktplaats en Wikipedia (en YouTube in mindere mate) in hemelsnaam social networks?


    23 mei 2007 om 10:34
    Thomas

    Wat een kul onderzoek.


    23 mei 2007 om 10:34
    media

    @Thomas: licht toe; waarom is het een kul onderzoek?


    23 mei 2007 om 10:37
    Vincent Leenders

    Ben het eens met Sint en Kasper: Marktplaats is toch een transactiesite waar vraag en aanbod bij elkaar komen, dat is toch geen community.

    De schijnbare geringe populariteit van blogs verbaast mij eveneens of zouden veel mensen het onderscheid tussen een site en een blog niet meer kunnen maken?


    23 mei 2007 om 10:46
    Jason Simmonds

    Interessant onderzoek inderdaad, maar had toch ook wel wat hogere cijfers verwacht


    23 mei 2007 om 10:50
    lbroekman

    Willen we nu ineens allemaal zo graag dat de gebruikcijfers hoger zijn of is dit een realistisch beeld op Web 2.0 in NL, 😉 ? Onderzoeksburo, projectautrice en opdrachtgever zijn allen zeer goed bekend met het onderwerp, dus daar ligt het m.i. niet aan. Verdeling respondenten qua leeftijd lijkt ook in orde. Vertekening ontstaat mede door het toevoegen van sites die buiten de definitie in onze ogen vallen, zoals Marktplaats.

    Maar buiten die ruis zijn er zeker opvallende zaken te noemen zoals de relatief grote naamsbekendheid van MySpace (10x meer dan LinkedIn) terwijl het gebruik slechts 3x groter is (6% versus 2%). En MSN wordt bijvoorbeeld door de ondervraagden ook als een sociaal netwerk beschouwd. Daarom: interessante momentopname ondanks de her en der terechte vraagtekens.


    23 mei 2007 om 11:11
    Boris Veldhuijzen van Zanten

    Dit soort onderzoeksresultaten roepen altijd lekker veel reacties op en dat is natuurlijk leuk. Het is wel belangrijk om je te realiseren dat het gaat om een representatieve steekproef. Ik heb ook het gevoel dat IEDEREEN blogged, blogs leest en op Flickr zit. In de praktijk blijkt toch dat alleen mijn moeder mijn blog leest. Theorie, parktijk en steekproef. Voldoende disclaimer zo?


    23 mei 2007 om 11:21
    Hanneke Vos

    Als betrokkene bij dit onderzoek wil ik graag wat opheldering geven. De verwarring over de vergelijking van de activiteit op sociale netwerken met vorig jaar is begrijpelijk, maar niet terecht, omdat de vraagstelling totaal anders was. Vorig jaar kon worden gekozen uit een lijstje netwerken, nu dienden respondenten zonder suggestie aan te geven op hoeveel netwerken ze actief zijn en in een open vraag op welke. Dit geeft natuurlijk een ander beeld.

    Wikipedia en Marktplaats zijn in dit onderzoek niet beschouwd als sociale netwerken, maar als Web 2.0 toepassingen, is er ergens in het rapport iets te vinden dat dit suggereert?


    23 mei 2007 om 11:30
    Arjan van Geel

    Wat ik wel leuk vond aan de resultaten is hoe Second Life een grote bekendheid geniet (37%), maar uiteindelijk slechts door een kleine groep mensen (2%) regelmatig gebruikt wordt. De media willen ons doen geloven dat je inmiddels niet meer om Second Life heen kunt, maar dat valt vooralsnog mee. Die 2% komt trouwens behoorlijk goed overeen met de 350.000 á 400.000 ‘gebruikers’ die Second Life inmiddels zou hebben (op diverse plaatsen op het web gelezen, exacte bronnen weet ik niet meer).

    Hyves is wel een absolute hit. Ben benieuwd of MySpace met zijn Nederlandse variant die onlangs is gelanceerd nog marktaandeel van Hyves gaat wegpikken.


    23 mei 2007 om 11:40
    chi666

    @Hanneke: als oud onderzoek baal ik altijd van dergelijke uitleg. Een andere vraagstelling mag namelijk niet leiden tot andere uitkomsten. Dat is onderzoekerstaal, maar geen mensentaal zeg maar. Ik heb nog geen tijd om het onderzoek diepgaand te bekijken, maar de vraag die je nu moet stellen is dus: was het onderzoek van vorig jaar slecht (en biedt je daar nu je excuus voor aan) of dat van dit jaar?


    23 mei 2007 om 11:46
    Kasper Katje

    Ach, klakkeloos met termen gooien en stickertjes plakken blijkt hip te zijn tegenwoordig….wat maakt het ook uit.

    Marktplaats is nu ineens een web 2.0 toepassing terwijl het al uit de vorige eeuw stamt??? (OK, de surfende medemens ziet het zo maar de onderzoekers onderschrijven dit blijkbaar)


    23 mei 2007 om 12:16
    brandnewmedia

    Kasper Web 2.0 stamt ook uit de vorige eeuw en User Generated content hadden we al in de jaren ’30..


    23 mei 2007 om 15:38
    Ton Verplanke

    Mijn indruk op grond van de samenvatting is dat Thomas een goede, edoch wat botte waardering van het onderzoek geeft. Met name het gebruik van de term Web 2.0 is, zonder dat een goede definitie wordt gegeven, twijfelachtig. Ook de Engelstalige Wikipedia lijkt bijvoorbeeld moeite te hebben met de term Web 2.0.

    Wellicht had een goede definitie van Web 2.0 (in de ogen van de onderzoekers) aan de samenvatting toegevoegd kunnen worden. Nu worden Web 2.0 en sociale netwerken snel op een hoop gegooid.

    Web 2.0, a phrase coined by O’Reilly Media in 2003 and popularized by the first Web 2.0 conference in 2004. Web 2.0 refers to a perceived second-generation of Web based communities and hosted services — such as social networking sites, wikis and folksonomies — that facilitate collaboration and sharing between users. O’Reilly Media titled a series of conferences around the phrase, and it has since become widely adopted.

    Though the term suggests a new version of the Web, it does not refer to an update to World Wide Web technical specifications, but to changes in the ways systems developers have used the web platform. According to Tim O’Reilly, “Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an attempt to understand the rules for success on that new platform.”

    Some technology experts, notably Tim Berners-Lee, have questioned whether one can use the term in a meaningful way, since many of the technology components of “Web 2.0” have existed since the beginnings of the World Wide Web.


    23 mei 2007 om 17:05
    Thomas

    Ik begrijp ook niet de verdeling van de ondevraagden in onder andere ‘bloggers’ en ‘web2.0ers’

    Verder lijkt het er op, dat ze gewoon zelf een lijstje hebben samengesteld van sites die men de ondervraagden heeft voorgelegd.

    Wat hebben je resultaten dan voor waarde op het geheel van alle sites? Je kunt in elk geval helemaal niet stellen dat x, y en z de populairste sites zijn. Je test immers alleen een rijtje sites die jij zelf hebt uitgekozen!


    23 mei 2007 om 19:11
    Marcodekkers

    Interessante uitkomsten, maar hoe representatief zijn internetpanels? De respondenten hebben allen twee kenmerken gemeen: ze zijn actief op internet én ze hebben zich vrijwillig aangemeld voor het Ruigrok Netpanel. Dat de meeste Nederlanders online actief zijn staat niet ter discussie. Toch blijft er een groep digibeten over die dat niet zijn.

    Mijn vraagteken is vooral of participanten in een internetpanel representatief zijn voor alle internet gebruikers. Juist de representativiteit van dit soort online panels is het afgelopen jaar sterk in twijfel getrokken. Vertalen van onderzoeksresultaten in termen van ‘ xx% van de Nederlanders’ blijft dan ook een hachelijke zaak.

    Op zich maken de exacte percentages niet zo veel uit. Feit is dat social media en online netwerken in relatief korte tijd een belangrijke rol hebben gekregen in de mediaconsumptie- en productie.


    23 mei 2007 om 20:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!