In-game advertising goed voor $1.9 miljard omzet in 2011

5 april 2007, 09:37

{title}

Uit een nieuw rapport blijkt dat in-game advertising in 2011 goed zal zijn voor $1.9 miljard omzet. Uit eerder onderzoek van o.a. de Yankee Group en Forrester kwam al naar voren dat de omzet uit in-game advertising $1.2 miljard zou bedragen in 2010. Deze nieuwe cijfers gaan daar dus fors overheen.

Opgenomen in dit onderzoek zijn statische en dynamische in-game advertising, rich-media in-game ads, product placement en advergaming. Rich-media in-game ads en advergaming hebben primair betrekking op casual PC games. De overige categorieën hebben betrekking op PC’s en gaming consoles, met en zonder een online verbinding. Met de komst van gaming consoles als de Xbox 360 en de PS3 zal het online gedeelte steeds belangrijker worden. Game ontwikkelaars en andere content producenten spelen hier op in door steeds meer downloadable content aan te bieden op consoles en games te ontwikkelen die steeds meer gebruik maken van online functionaliteiten. Door de online functionaliteit van deze gaming consoles wordt dynamische in-game advertising ook mogelijk gemaakt voor console games, iets wat zeker bijdraagt aan de groei van omzet uit in-game advertising.

Enerzijds zal de groei van de game-industrie een (kleine) impuls krijgen door in-game advertising. Ontwikkelkosten voor games blijven stijgen en benaderen die van kleine Hollywood speelfilms. Omzet uit in-game advertising kan dit voor een deel compenseren, zonder dat de AAA blockbuster games gratis worden. Dit laatste zie ik de komende jaren ook niet gebeuren, omdat ik niet denk dat een adverteerder $25 miljoen gaat neerleggen voor de productie van een AAA-game. Met advergames en de simpelere game zoals die van Burger King is dit wel mogelijk, omdat het een kleinere investering is, er minder tijd nodig is voor de ontwikkeling en er meer ruimte is voor een merk, product of dienst.

Voor adverteerders is dit een nieuw medium waarin veel mogelijk is en waarmee potentiële doelgroepen op nieuwe, effectieve manieren kunnen worden bereikt. Tot nu toe is slechts een handjevol bedrijven ook echt actief met in-game advertising. Ik denk hierbij aan Dodge, Nokia, Sony Ericsson, Adidas, Nike, Visa, Dell, Burger King en Axe. Alle overige grote spelers, nationaal en internationaal, wachten nog rustig af. Waarop? De game-industrie, inmiddels goed voor een jaarlijkse omzet van $30 miljard, blijft doorgroeien. Meer en meer mensen vinden hun weg naar gaming, zowel op gaming consoles (Wii, Xbox 360, PS3) en handhelds (DS, PSP), als op de PC (casual games, DirectX10/Vista games) en op mobiele telefoons. Gaat het nu om nog meer onderzoek, waaruit de effectiviteit van in-game advertising campagnes blijkt? Of gaat het om gevestigde structuren, die maar moeilijk zijn te doorbreken?

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!