2006: MMS zo goed als dood?

2 januari 2006, 08:18

Het aantal mensen dat rond de jaarwisseling contact heeft gezocht via SMS is dit jaar weer flink toegenomen zo hebben KPN en Vadafone bekend gemaakt. Wat mij opvalt is dat er geen cijfers over MMS worden genoemd. Blijkbaar is het aantal MMS gebruikers verwaar-loosbaar ten opzichte van de SMS-ers.

Nu zie ik wel dat de netwerken reclame maken voor MMS maar van ?practice what you preach? hebben ze nog niet gehoord.

Zo ontving ik van Orange voor mijn verjaardag (10 dagen te vroeg trouwens) een SMS-je om me te feliciteren. Orange heeft blijkbaar goed opgelet, maar ik vraag me wel af waarom ik geen leuke afbeelding per MMS ontving. Orange weet namelijk precies welk toestel ik heb dat dat ik ook veel gebruik maak van de hedendaagse mogelijkheden blijkt iedere maand weer uit het data verbruik op mijn factuur.

Twee weken eerder zond Orange mij nog een SMS om me te wijzen op een MMS actie. Ook al zo?n gemiste kans. Dat was net zo iets als per paard en wagen komen vertellen dat er een nieuw auto model uit is.

En tot slot: alle KPN medewerkers ontvingen gisteren een SMS van Aad Scheepbouwer. Het was toch leuk geweest als hiervoor een MMS gebruikt was met een foto genomen vanaf zijn eigen mobiel.

Bij de vooruitblikken voor het komend jaar ben ik ook nergens iets over MMS tegen gekomen. Ik denk dan ook dat we mogen concluderen dat MMS zo goed als dood is hoewel er nog steeds onderzoekers zijn die groei verwachten . De opkomst van het emailen van de telefoon gaat veel harder dan de groei van het MMS gebruik, en het versturen van een foto per mail is vele keren goedkoper dan per MMS. Misschien dat de prijs er iets mee te maken heeft?

Ludo Raedts
Founding Partner bij RIFF

Categorie
Tags

4 Reacties

    Hardcopy

    Misschien is MMS de tussenvorm die nodig was om de brug van SMS naar mobiel internet te slaan. Gebruik het zelf ook nooit overigens.


    2 januari 2006 om 08:29
    Ruud

    de meerwaarde van een MMS zit enkel in ‘de foto’, terwijl de tarieven erg hoog liggen tov SMS.

    bovendien zijn er nog genoeg mensen met telefoons die geen MMS kunnen ontvangen, dat helpt ook niet bij het inburgeren van een ‘nieuwe techniek’.

    en nu internet op de gsm langzamerhand meer en meer mogelijk wordt tegen betrekkelijk lage prijzen (ALS je het gebruikt, dan heb je een bundel waardoor je het onbeperkt kan, en da’s helemaal niet zo duur) zal MMS daar ook niet tegenop kunnen boksen.. ofwel *zwaai zwaai* MMS.


    2 januari 2006 om 14:22
    Dave

    Veel te duur, dat MMS en dan wil ik een keer MMS verzenden met m’n foon, loopt hij vast (Nokia 6630, toch niet zo’n ouderwets model lijkt me). Dus technisch is het ook nog niet alles.


    2 januari 2006 om 15:18
    Mark

    ik vind het geweldig, ik ken een aantal mensen met een geschikt toestel in binnen en buitenland. hardstikke makkelijk. bij mij gaan dr zeker 5 per maand uit


    5 juli 2007 om 16:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!