Vakanties 2.0

28 november 2006, 11:35

Vrijwel iedere website die dagelijks nieuws of andersoortige informatie op de website plaatst maakt gebruik van RSS. Ondanks het feit dat er op het gebied van gebruikersgemak voor de eindgebruiker nog een lange weg te gaan is, zijn er steeds meer nieuwe toepassingen te vinden.

Om haar bezoekers een extra dienst aan te bieden besloot Vakantiediscounter om een Branded RSS applicatie te laten ontwikkelen. De vakantieplanner. Een simpele applicatie (download via de website of hier) waar de gebruiker op de hoogte wordt gehouden van nieuwe aanbiedingen. Naast “superdiscounts” en een “top 10” heeft de gebruiker de mogelijkheid om via het instellingenmenu zelf een bestemming toe te voegen. Gepersonaliseerd. Het succes was groter dan verwacht. De resultaten geven aan dat als je RSS op de juiste manier inzet er een ROI te berekenen is waar alle partijen vrolijk van worden. Wat cijfers……

Een paar leuke feitjes, na 3 maanden online

Omzet aantal geboekte en verkochte reizen via de applicatie

€ 30.000,-

Aantal downloads

1822

ROI

+/-

€15,- per download

Statistieken

Om de Vakantiediscounter op de hoogte te houden van het succes van de applicatie levert de fabrikant InfoCaster een statistieken pagina met daarbij een aantal interessante gegevens.

New Users Today: 12

New Users Yesterday: 25

New Users Last 7 Days: 99

New Users Last 14 Days: 215

Users In DB: 1822

Active Unique Users Today: 300

Active Unique Users Yesterday: 454

Active Unique Users Last 7 Days: 635

Active Unique Users Last 14 Days: 774

De vakantiediscounter applicatie is een voorbeeld van een leuke spin-off op het gebied van RSS. Vakanties 2.0. What do you think?

Ernst Dirkzwager
Country Manager Nederland bij Readpeak

Ernst Dirkzwager is sinds juli 2007 blogger bij Marketingfacts. Na jaren in videoadvertising is hij sinds januari 2024 Country Manager voor Readpeak. Readpeak is een native advertising platform met een premium 2 premium approach.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Anders

    ROI 15 euro per download? Dat betekent dat Vakantiediscounter 27.330 winst heeft geboekt. Da’s een knappe prestatie op 30.000 euro omzet waar ook nog de ontwikkelings- en eventuele marketingkosten van de applicatie vanaf gehaald moeten worden. Zo kan ik ook vrolijk worden.

    Wat dit verhaal wat relevanter zou maken:

    – Hoeveel winst maakt Vakantiediscounter op die 30.000 euro omzet?

    – Hoeveel is er uitgegeven aan de ontwikkeling van de applicatie en eventuele marketing?


    28 november 2006 om 12:07
    ernstdirkzwager

    @ Anders

    Beste Anders, het had ROD moeten zijn i.p.v. ROI. excuus. Revenue On Download. ;). Ik kan helaas niets direct zeggen over de winst omdat ik dat niet weet. De kosten van de planner zijn ruim onder de 10K gebleven. Hoeveel precies kan ik helaas niet zeggen. Moet er wel bij zeggen dat de applicatie gewoon doorloopt evenals het aantal downloads wat as we speak op 2000 ligt. Hoop dat je hier iets meer mee kan.


    28 november 2006 om 12:33
    frans

    Beste Ernst,

    Wat is de URL van de RSS feed? Ik houd niet van aparte programmaatje installeren en zeker geen Windows-programmaatjes onder Linux. Ik denk overigens dat het moeten installeren van een programma veel mensen er terecht van weerhoudt om actie te ondernemen. Ik zou in eerste instantie Vakantiediscounter niet vertrouwen, maar ik ben waarschijnlijk achterdochtiger dan veel ‘gewone’ consument.

    Groeten,

    Frans


    28 november 2006 om 13:06
    ernstdirkzwager

    @Frans

    Het is alleen een applicatie, geen feed. Daarnaast draait de applicatie niet onder Linux. Dit is voor begin 2007 gepland. Waarom zou je trouwens Vakantiediscounter niet vertrouwen? Dat je Microsoft niet vertrouwt snap ik wel.

    Grt

    Ernst


    28 november 2006 om 13:12
    RichardOsinga

    Mooi verhaal en leuk om zo inzicht te krijgen in de cijfers.

    Denk wel dat de applicatie nog even moet draaien voor break-even in zicht is.

    Voor een vakantie-discounter lijkt me een marge van 10% een behoorlijk hoge marge. Dan heb je dus 3 K marge op een investering van 10 K. Dat is nog steeds acceptabel na 3 maanden, maar we zouden nog wat inzicht moeten hebben in de maandelijkse kosten zijn die verbonden zijn aan dit model om een compleet beeld te verkrijgen.

    Dit gezegd hebbend: het blijft een mooie case!

    Ik denk wel dat het voor dergelijke partijen zinvol is snel over te stappen van branded readers naar meer open oplossingen zoals Vista gadgets en het direct distribueren van feeds met aanbiedingen. Maar in de mean time is dit zeker een markt waar goede ROIs te behalen zijn.


    28 november 2006 om 15:14
    Werner Kreuze

    over 2.0 gesproken: De vakantieplanner doet het maar half in firefox.


    28 november 2006 om 16:05
    mvkranenburg

    Een erg goed initiatief. Het duurde even maar Vakantiediscounter heeft dus de primeur in de Nederlandse reisbranche. Ik had nog wel een verbetersuggestie over de term: nu heet het de Vakantieplanner. Dit leek mij iets te algemeen: waarom bijvoorbeeld geen Vakantie Alert of Vakantie Alarm of nog beter lastminute-alarm. De vervolgpagina geeft in mijn ogen nog iets teveel uitleg en zou meer in stappen kunnen: stap 1, stap 2 etc. Mensen scannen de tekst en gaan het toch niet helemaal lezen. Voor nu ga ik me zeker abonneren en zal deze ontwikkeling gaan volgen. Maar goed om te zien hoe zo’n jonge club hier goed mee bezig is. Complimenten.


    29 november 2006 om 06:28
    ernstdirkzwager

    @ Werner

    In hoeverre werkt de planner niet? Als je me dat kan vertellen, dan kunnen we er misschien iets aan doen. Zou wel leuk zijn als ie t ook gewoon in Firefox zou doen. Let me know.


    29 november 2006 om 08:40
    jerbe

    Goed om te zien dat de vakantiediscounter innovatie omarmt. M.b.t. de vraag over ROI: het lastige is altijd het volgende: hoeveel mensen die nu via de RSS reader geboekt hebben, zouden anders via de “normale weg” geboekt hebben op vakantiediscounter.nl?


    29 november 2006 om 10:57
    ernstdirkzwager

    @ Jeroen Betrams

    Hoi Jeroen. Dat is inderdaad een goede en tevens interessante vraag. In eerste instantie denk ik dat het een unieke extra is, die andere partijen in dezelfde branche niet hebben. Het is bekend dat iemand die een vakantie wil boeken vak rondshopt bij meerder aanbieders. Deze aanbieders zijn in dat geval afhankelijk van de bezoekers. De vakantieplanner is niet alleen een directe service die van bezoekers gebruikers maakt, je bent als Vakantiediscounter ook nog eens direct aanwezig op de desktop van je doelgroep. Het is slechts een eerste stap en wellicht had ik het beter Vakanties 1.2 kunnen noemen, maar ik denk dat de meerwaarde overeind blijft. Zelfs al hadden de mensen die nu geboekt hebben het ook via de oude weg gedaan. Het blijft een unieke manier van klantenbinding.


    29 november 2006 om 11:21
    Dirk

    Inderdaad een leuke tool waar denk ik nog wel veel uitbreidingen op bedacht kunnen worden. Ik kan me er wel een paar bedenken in ieder geval.

    Ben benieuwd of er nu meerdere reisaanbieders een soort gelijk iets op de markt gaan brengen en of het succesvol blijft zoals het nu lijkt te zijn.


    30 november 2006 om 09:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!