Blogview: Interpolis lanceert preventieblog

30 oktober 2006, 06:19

Interpolis lanceert preventieblogBegin september is verzekeringsmaatschappij Interpolis gestart met een weblog als onderdeel van het Interpolis preventieproject. Afgelopen week stelde ik Marije van Breugel (Medewerker Public Relations Interpolis) en Maurice Beerthuyzen (Adviseur Interactieve Media Interpolis) een aantal vragen over de gelanceerde preventie-weblog.

Wanneer is Interpolis begonnen met de preventie-weblog?

We zijn begin dit jaar begonnen met het preventieproject. Het doel van dit project is dat Interpolis wil helpen om Nederland veiliger te maken. In de praktijk betekent dit dat we proberen het thema preventie – veiligheid in en om het huis – dichterbij mensen te brengen. Dit doen we door middel van reclamecampagnes en het inzetten van een Preventieteam. Het Preventieteam voert een jaar lang gratis preventiechecks uit bij mensen thuis. Rondom het huis gebeuren nog altijd de meeste ongelukken. Het blijkt dat door simpele ingrepen, zoals het volledig uitrollen van kabels of het plaatsen van rookmelders, veel onveilige situaties voorkomen kunnen worden. We zijn er natuurlijk voor het oplossen van schade, maar we vinden aandacht voor preventie zo belangrijk omdat het gericht is op het voorkomen van schade. Daar streven we naar met het preventieproject.

Begin september zijn we met de weblog begonnen. Online is een mooie en leuke manier om mensen inzicht te geven in de risico’s die ze in en om het huis lopen. Met de themasite preventie.interpolis.nl proberen we bewustwording te creëren en mensen te motiveren om actie te ondernemen. Op de site kun je je opgeven voor een preventiecheck, een preventiegame spelen, preventietips lezen en via de blog op de hoogte blijven van de avonturen van de preventiemannen.

Hoe is Interpolis op het idee van een weblog gekomen?

Het idee erachter is dat we met een blog dichter bij de mensen kunnen komen. Zowel reclameboodschappen als PR-uitingen kennen beperkingen. Alleen de zender is aan het woord. De ontvanger blijft buiten beeld. Via een blog kunnen we béter dan met andere media inzichtelijk maken waar we voor staan en de interactie aangaan. Via de weblog krijg je sneller en makkelijker feedback van je lezer.

Wat is de doelstelling met de weblog?

We proberen met de weblog de ‘preventiecheck’ meer lading te geven. We merken namelijk dat mensen hierover soms wat terughoudend zijn: “Wat doen ze in mijn huis?”, “Kost dat dan geld?” of “Ben ik dan verplicht een verzekering af te sluiten?” zijn veelvoorkomende vragen. Deze vragen proberen we via de weblog te beantwoorden. De preventiecheck is echt gratis, en bedoeld voor zowel klanten als niet-klanten.

Daarnaast krijgen we via de preventiemannen ontzettend veel informatie binnen over veelvoorkomende onveilige situaties in en om het huis. Het zou jammer zijn als we die informatie ‘binnenshuis’ houden. Niet alleen de weblog, maar ook de bijbehorende preventiethemasite is een verzamelplaats voor alle informatie rondom het thema ‘preventie in en om het huis’. We willen mensen niet alleen meer bewust maken van de gevaren, maar vooral van de oplossingen die er voor deze risico’s zijn.

Ik heb begrepen dat jullie zelf de content verzorgen. Mag ik vragen hoe jullie dat geregeld hebben? Is daar een aantal aangewezen mensen verantwoordelijk voor of is dit uitbesteed aan een extern communicatiebureau?

We vullen de weblog geheel intern. Twee collega’s staan opgesteld voor de weblog. Die zijn daar niet fulltime mee bezig: ik schat dat men wekelijks een uur of vijf actief is met de weblog. Eens per twee dagen plaatsen we een nieuw artikel. Dagelijks wordt de site gescand op reacties. Technisch wordt de weblog beheerd door Blog.nl. De weblog wordt bij hen gehost. We hebben die keuze gemaakt omdat zij gespecialiseerd zijn in blogtechnologie. We hebben nog wel naar pakketten gekeken die we intern zouden kunnen hosten, maar dat bleek toch erg complex.

De grootste valkuil van bedrijven is het onderschatten van de tijd die het kost om een blog tot een succes te maken. Waarbij ik succes even niet definieer als goede ranking in zoekmachines (daar zijn ook andere middelen voor) maar succes in de zin van het opbouwen van een online community.

Dat klopt. We zijn echter pas net begonnen. De blog moet nog meer ‘karakter’ krijgen. De komende tijd gaan we de blog wat persoonlijker maken. We gaan meer vertellen over de preventiemannen. We hebben de blog tot nu toe redelijk low profile gehouden. De bedoeling is om de blog in de loop der tijd meer op de voorgrond in te gaan zetten, maar dit doen we stapje voor stapje. Een themablog is voor ons ook nieuw en onbekend terrein.

Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat er ook bezoekers komen en dat online de dialoog tot stand komt?

We praten op dit moment al met relevante partijen in de markt. Zo hebben we bijvoorbeeld nauwe contacten met een partij als de Brandwondenstichting. Ik kan me voorstellen dat we die samenwerking ook meer online gaan invullen. Daarnaast blijven we natuurlijk aandacht besteden aan het doorontwikkelen van de themasite en de weblog.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Robert

    Leuk initiatief waarbij ik me wel afvraag of het onderwerp en de frequentie van posten niet net iets te beperkt is voor succes. Maar we zullen zien!


    30 oktober 2006 om 09:48
    ErwinVanLun

    Hee, dit is journalistiek! Complimenten!


    31 oktober 2006 om 16:24
    Kiki Auto

    Alweer een tijd uit de lucht. Benieuwd wat het resultaat uiteindelijk was.


    21 september 2010 om 10:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!