KPN komt met interactieve TV

   02 mei 2006    @gijsbregt

Eerder gaf ik al aan dat de TV-veranderingen in de VS in een stroomversnelling zijn geraakt. Belangrijk element daarbij is de interactieve TV (itv). Ook in Nederland begint itv aan zijn opmars met de introductie van KPN‘s mine tv vandaag.

Mine tv is interactieve TV, of zoals ze het zelf noemen:
“Mine is een nieuwe manier van televisie kijken. Mine richt zich naar jouw smaak, jouw voorkeuren en interesses. Een plek waar je het leven op jouw manier kan verkennen. Mine stelt jouw wensen centraal en wil je actief betrekken bij de verdere ontwikkeling van Mine.”  Opvallend is dat KPN de dienst met haar innovators wil ontwikkelen. De vroege klanten betalen geen abonnementskosten en mogen meedenken via platforms over de verdere ontwikkeling van het product.

Binnen Mine zal er plaats zijn voor themakanalen (zoals de eerdere deals met PSV, Feyenoord en Ajax al deden vermoeden). Andere thema’s zullen snel volgen, al dan niet met betrokkenheid van de huidige mediagrootmachten zoals SBS en RTL. Deze roepen immers om het hardst dat de traditionele 30 seconden spot (nog) niet dood is, maar verkopen via de achterdeur hun content aan dit soort nieuwe initiatieven.

Ben benieuwd of er al iemand met Mine begonnen is (er is een proef geweest met 150 klanten) of iemand van plan is mee te ontwikkelen aan dit concept.

Gepost in: Mobile marketing, Online PR & Branding

Over de auteur

KPN komt met interactieve TV

, Brightguys

Adviseur en projectmanager bij Brightguys, met jaren ervaring in consultancy, projectmanagement, sport en media. Bezig met projecten op raakvlak sport en (nieuwe) media. Focus op content, consument & community. Areas of interest: sport, sponsoring, TV, online video, newTV, social sport media View Gijsbregt Brouwer's profile on LinkedIn

33 Reacties

KPN komt met interactieve TV

Jantje

Hmm, beetje mat qua aanbod. En al die interactieve toeters en bellen geloof ik wel. Niet dus.

geplaatst op 02-05-2006 om 14:53 uur

KPN komt met interactieve TV

Oof

Ik ben met UPC digital aan de slag gegaan, maar hij zit alweer in de doos. Neem aan dat KPN niet veel anders aan het doen is.

geplaatst op 02-05-2006 om 14:59 uur

KPN komt met interactieve TV

Cpt. Iglo

Wie maakt al die mensen toch wijs dat televisiekijkers interactief zouden willen zijn?

geplaatst op 02-05-2006 om 16:30 uur

KPN komt met interactieve TV

Erik van Roekel, ING Groep

Hoorde vandaag dat tot oktober er maximaal 10000 klanten worden aangesloten en pas daarna de volledige uitrol geschied, dus wie nu staat te trappelen moet nog even geduld hebben.

En gezien mijn ervaringen met de UPC Mediabox kijk ik even de kat uit de boom ;-)

geplaatst op 02-05-2006 om 17:14 uur

KPN komt met interactieve TV

Kasper Katje

Er is helemaal niets interactiefs aan Mine!

Men heeft alleen het pakket van digitale TV en een HD-recorder in een mooi jasje gegoten met hier en daar een extra thema-kanaaltje. So what's new? Dan was destijds de videorecorder ook al interactief, toen kon je ook al zelf bepalen wanneer je iets bekeek.

Onder interactief versta ik dat ik invloed heb op een bepaalde uitzending, het einde van een aflevering kan bepalen, mijn antwoorden op een quiz zonder tussenkomst van sms direct in kan zenden etc.

geplaatst op 02-05-2006 om 17:20 uur

KPN komt met interactieve TV

Ollie

@Kasper: Dan is het precies hetzelfde als UPC alleen dan min die HD-recorder.

geplaatst op 02-05-2006 om 17:54 uur

KPN komt met interactieve TV

Kasper Katje

UPC mediaboxen, @Home digitale TV etc. heeft allemaal niets van doen met interactieve TV.

Dat neemt overigens niet weg dat ik niet blij ben met digitale TV, integendeel, maar men moet geen populaire benamingen op iets plakken wat de lading niet dekt.

geplaatst op 02-05-2006 om 18:02 uur

KPN komt met interactieve TV

Gijsbregt, Brightguys

Interactieve TV heeft een zeer ruime dekking, ook in de VS. Zodra er enige vorm van meer keuze of interactie aan het TV kijken wordt toegevoegd, ligt de claim iTV er al op. Uiteraard zijn er gradaties. Elke stap naar de itV van Kasper is een volgende, maar we zijn er nog lang niet.

geplaatst op 02-05-2006 om 19:28 uur

KPN komt met interactieve TV

Kasper Katje

Ja maar meerkeuze is toch niets nieuws? Dat was al mogelijk zodra Ned 1 en 2 bestonden.

Op Emerce staat vandaag een artikel over het leveren van themakanalen door Endemol aan Mine en het volgende:

Endemol is ook bezig om andere concepten voor Mine te ontwikkelen. Het bedrijf toonde een fragment uit Life & Cooking, waarbij kijkers per SMS een recept kunnen opvragen, of een bestelling kunnen plaatsen bij Albert.nl


Is het daarom interactieve TV? Stemmen via sms of horoscopen opvragen kennen we immers al jaren.

geplaatst op 02-05-2006 om 19:58 uur

KPN komt met interactieve TV

Bas

Wat een onzin, het VOD kanaal en bijvoorbeeld Uitzendinggemist zijn uitstekende voorbeelden van interactieve TV. Van kanaal veranderen, de digitale en gewone videorecorder plus het volume van je TV harder of zachter zetten zijn dat inderdaad niet. Goed gezien Kasper!

Inhoudelijk is bovenstaand dan ook echt helemaal geen interessante discussie. Zijn hier nog mensen die er nog niet van overtuigd zijn dat interactieve TV in de komende jaren doorbreekt?

Ipv te gallen op de eerste propositie van KPN, eerste setup box van UPC of de definitie van interactieve TV is het veel interessanter om na te gaan waar de kansen en bedreigingen liggen op dergelijk platform voor marketeers. Go firstmovers, go!

geplaatst op 02-05-2006 om 21:11 uur

KPN komt met interactieve TV

Kasper Katje

Ik heb het hier toch niet over de toekomst? Er wordt met veel bombarie van alles aangekondigd en geïntroduceerd wat half of nog helemaal niet actief is. Dus in plaats van gedwee met het trompettergeschal mee te hinkelen stel in het inderdaad aan de kaak.

Waarom is iets nieuws wanneer een groot bedrijf het aankondigd en praat men bij echte innovatieve kleine ontwikkelaars van luchtkastelen enz.? Ja, er staat van alles aan te komen op het gebied van interactieve TV maar het is er nog niet.

De bedreiging is dus ondermeer dat men nu de consument weer zit lekker te maken met allerlei functies en mogelijkheden die men nog helemaal niet waar kan maken.

geplaatst op 02-05-2006 om 21:21 uur

KPN komt met interactieve TV

Ralph Bom, Onstuimig Interactieve Communicatie

Je merkt dat alle -potentiële- aanbieders zo snel mogelijk hun product in de markt willen knallen, zodat ze op dat punt de boot niet missen. Uiteindelijk komt er per huishouden maar één kastje te staan, maar van welke aanbieder is nu de vraag.

geplaatst op 02-05-2006 om 21:26 uur

KPN komt met interactieve TV

Kasper Katje

Bas, je weet toch waar VOD voor staat? Juist, VIDEO On Demand...geen TV On Demand. Je kunt ook al jaren je PC op je TV aansluiten maar wordt het dan interactieve TV of spreek je over een multifunctioneel TV toestel? Blijkbaar vind jij het dus niet nodig om aan te geven wat je verstaat onder interactieve TV maar ik ben daar toch benieuwd naar.

Waar het mij om gaat is dat de TV uitzendingen op zich nog steeds niet interactief zijn. Wel voegt het VOD kanaal natuurlijk extra gebruikersgemak toe.

geplaatst op 02-05-2006 om 21:45 uur

KPN komt met interactieve TV

Cpt. Iglo

@Ralph Bom: "Uiteindelijk komt er per huishouden maar één kastje te staan".

En misschien zelfs dat niet. Ik ben een fanatiek teeveekijker, maar gezien het feit dat wij nu zo'n slordige zesendertig, plus of min een paar, kanalen met helemaal nix kunnen ontvangen, is de aandrang om een kastje aan te schaffen om er vervolgens nog meer kanalen met helemaal nix bij te krijgen vrij gering.

geplaatst op 03-05-2006 om 01:31 uur

KPN komt met interactieve TV

Gijsbregt, Brightguys

Ik vind de discussie over de gradaties van iTV ook minder interessant dan de discussie over de gevolgen voor marketing en reclame. De 30 seconden spot wordt door de marketeers inmiddels bijna ten grave gedragen, maar nog massaal ingekocht. De mediaexploitanten bouwen aan alternatieven naast gewone open TV-kanalen en onderhandelen volop met de KPN's en UPC's van deze wereld.
Maar de versplintering maakt het bereik alleen maar moeilijker. Maar het engagement weer veel groter.

geplaatst op 03-05-2006 om 06:46 uur

KPN komt met interactieve TV

Kasper Katje

"Kijk wat je wil wanneer je wilt" = marketing en reclame.

Maar goed, ik heb mijn punt wel duidelijk gemaakt lijkt me.

Gaan we er echter vanuit dat alles zich zo ontwikkeld als men voor ogen heeft dan veranderd er inderdaad ingrijpend iets met het oude, vertrouwde TV-reclame blok.
Ook ik ben benieuwd hoe men dit op gaat vangen: een sponsored/branded thema channel? Standaard elke 15 minuten 3 minuten reclame wat je ook kijkt? "Deze opname wordt mede mogelijk gemaakt door..." voorafgaand aan opgenomen materiaal?

geplaatst op 03-05-2006 om 08:47 uur

KPN komt met interactieve TV

Gijsbregt, Brightguys

http://www.volkskrant.nl/economie/article302449.ece/KPN_gokt_op_honger_naar_herhalingen
http://www.ad.nl/multi-media/article311017.ece

De PR-machine van KPN ronkt in ieder geval.

geplaatst op 03-05-2006 om 09:18 uur

KPN komt met interactieve TV

Kasper Katje

nou, boeiende discussie....

geplaatst op 03-05-2006 om 20:21 uur

KPN komt met interactieve TV

Marco Derksen, Upstream

Het lijkt me duidelijk waar de grote spelers op dit moment mee bezig zijn. Proberen hun kastje in zoveel mogelijk huishoudens te krijgen zodat ze daar straks de adverteerders op los kunnen laten. Daar is verder niets mis mee want als partij A het niet doet dan doet partij B het wel. Maar van enige toegevoegde waarde voor de gebruiker is nu nog nauwelijks sprake. Het aanbod is niet veel meer dan hetgeen we al jaren via andere kastjes of kanalen kunnen krijgen.

Het is voor ons marketeers veel interessanter om na te denken wat je straks met of via dat kastje kunt doen en wat het betekent voor het traditionele advertentiemodel. Ik kan dan ook iedereen aanraden om zich te verdiepen in de cases op de recentelijk vernieuwde site broadbandbananas.com en dan met name de sectie over Interactive TV Marketing.

geplaatst op 03-05-2006 om 20:38 uur

KPN komt met interactieve TV

Edwin Duys, MediaCatalyst

@Kasper,

Discussie dwaalt inderdaad af. Ja, de vooraankondiging van KPN lijkt mij vooral uit concurrentie oogpunt ingegeven. Ja, vooralsnog vind ik het nog vooral productgedreven. Ik hoop dat men geleerd heeft van de lessen uit het verleden (denk aan UMTS, Versatel introductie).

Ik heb zelf de mogelijkheden van IPTV kunnen aanschouwen en ben bijzonder onder de indruk van waar we met zijn allen naar toe zullen gaan. Dat dit een langzaam groeipad zal zijn, daar ben ik van overtuigd. We hebben hier namelijk te maken met gedragsverandering: van traditioneel lineair kijken naar niet-tijdsgebonden kijken op basis van persoonlijke voorkeuren en aanbevelingen. Dit nog in combinatie met e-commerce en social commerce achtige communicatiemogelijkheden. De hierbij behorende user experience staat echter nog maar in de kinderschoenen.

Alles draait hierbij om relevantie! Juist de mogelijkheden van IPTV zijn hier eindeloos. De ondergrond is internet en daardoor is feitelijk alles meetbaar.
De grote truc wordt dus profiling en simpele doch krachtige hulpmiddelen waarmee de doorsnee gebruiker eenvoudig en gemakkelijk zijn wensen in het overweldigende aanbod van content kan vinden respectievelijk daar op gewezen wordt. Content die bestaat uit een mix van commercieel aangeboden live programma's, on demand diensten en user generated content.

Ook voor advertentie biedt dit voor tv nieuwe mogelijkheden. Kijk naar het internet. Wat daar gebeurt, is in verfijndere mate dus ook mogelijk via de televisie.

De benodigde techniek aan de ene kant, de benodigde content aan de andere kant en centraal dus de kijker. Voor mij staat laatstgenoemde centraal. Ooit wel eens het gevecht om de afstandsbediening in de woonkamer meegemaakt? Ooit wel eens het huidige gedrocht van een EPG zien werken? Ooit wel eens lekker met de afstandbediening gezapt?

Kortom, er is nog zeker veel te doen. We staan nog aan het begin van een onontkoombaar nieuwe weg, die ik persoonlijk zeer fascinerend vindt.

Een gefaseerde introductie zoals KPN doet lijkt mij dan ook niet verkeerd, mits men dit wel kan waarmaken.

geplaatst op 03-05-2006 om 20:48 uur

KPN komt met interactieve TV

Kasper Katje

Ook voor advertentie biedt dit voor tv nieuwe mogelijkheden. Kijk naar het internet. Wat daar gebeurt, is in verfijndere mate dus ook mogelijk via de televisie.


Eigenlijk hebben we op het internet ook niet echt hele vernieuwende ontwikkelingen of toepassingen en blijft het in de meeste gevallen, mede door behoudenheid van adverteerders, bij de standaard banners. Maar de mogelijkheden en meetbaarheid zijn inderdaad eindeloos.

Ik zie inderdaad het aanmaken van een persoonlijk profiel voor me waardoor content en reclame getarget kunnen worden op dat profiel.

Ik vraag me alleen af hoe het nu eigenlijk precies zit met de Mediawet en het effect daarop op bijv. product placement.

geplaatst op 03-05-2006 om 20:59 uur

KPN komt met interactieve TV

Marco Derksen, Upstream

@Edwin: goed stuk, waar haal je de inspiratie vandaan zo laat op de avond?

@Kasper: 'Eigenlijk hebben we op het internet ook niet echt hele vernieuwende ontwikkelingen of toepassingen en blijft het in de meeste gevallen, mede door behoudenheid van adverteerders, bij de standaard banners.' Niet mee eens, kijk eens naar waar grote weblogs en fora mee bezig zijn, kijk eens naar de ontwikkelingen op search en performanced based advertising en kijk vooral ook eens naar cases waar de consument in wordt betrokken zoals deze. Banners zullen (net als bijvoorbeeld tv-commercials) blijven bestaan maar in de toekomst zal een groot deel van de mediabestedingen gaan naar non-advertising.

geplaatst op 03-05-2006 om 21:33 uur

KPN komt met interactieve TV

Kasper Katje

@Marco: daar wacht ik nog even mee tot je jouw artikel klaar hebt ;-)

Het begint heel langzaam op gang te komen nu maar had al veel diverser kunnen zijn gezien de technologische mogelijkheden. Veel adverteerders staan nu nog twijfelend tegenover e-mailmarketing bijv. en een groot deel lijkt nu pas, na jaren, affiliatemarketing te ontdekken.

geplaatst op 03-05-2006 om 21:46 uur

KPN komt met interactieve TV

Kasper Katje

...maar gezien het feit dat men kunnen meten en verantwoorden steeds belangrijker vindt lijkt me de stap niet al te moeilijk te nemen.

geplaatst op 03-05-2006 om 21:48 uur

KPN komt met interactieve TV

Marco Derksen, Upstream

@Kasper: dat de adverteerder nog vertwijfeld aan de kant staan ben ik helemaal met je eens. Mbt dat artikel, ik hoop niet dat ik erg hoge verwachtingen heb gewekt want om eerlijk te zijn ken ik ook niet alle antwoorden. Ik heb slechts wat ideeen die ik stapje voor stapje probeer uit te werken.

geplaatst op 03-05-2006 om 22:06 uur

KPN komt met interactieve TV

Kasper Katje

In ieder geval een net opwarmertje dus ik geef je het voordeel van de twijfel ;-)

geplaatst op 03-05-2006 om 22:38 uur

KPN komt met interactieve TV

johan

En dan vind versatel/tele2 gek dat veel mensen over zullen stappen met dat gekke gedoe!
eerst lokken ze je en als het contract over is ga je overal duur voor betalen bv gratis bellen is dan weg tv waar je voor gaat betalen na ik heb er geen woorden voor hoe ze zo met mensen om gaan na ik ga inderdaad weg ik ga niet duur betalen voor te bellen

geplaatst op 04-05-2006 om 17:48 uur

KPN komt met interactieve TV

Marco Derksen, Upstream

Kasper, ik heb hier een eerste poging gedaan. Ben benieuwd wat je er van vindt!

geplaatst op 04-05-2006 om 22:15 uur

KPN komt met interactieve TV

Peter Woens

Hm, interessant allemaal. Iedereen is toch redelijk negatief. Wat mij bijvoorbeeld opviel bij de lancering van Mine is de positionering, het prachtige logo, en de durf. Je kan zeggen wat je wil maar voor KPN gebruiken is dit een redelijk extreme lancering. Ik zag in de adformatie een artikel waarbij posters en advertenties stonden afgedrukt. En bij het lezen ben ik er ook achter gekomen dat John Doe Amsterdam het bureau is dat dit heeft gedaan (?) Het hippe bureau dat de her-positionering van MTV drie jaar geleden deed. Grappig hoe KPN hier bij terecht is gekomen na jaren van 'degelijke' bureau lijntjes te hebben afgelopen. Even op de website gekeken bij John Doe naar Mine en dat was wel even schrikken. KPN gaat echt los hiermee. Het past totaal niet bij de huidige suffe KPN positie. Een aanrader voor iedereen om een keer te kijken. Ik denk dat UPC e.a. uiteindelijk het nakijken hebben... Maar wie ben ik.

geplaatst op 05-05-2006 om 16:19 uur

KPN komt met interactieve TV

Jumper Lee

Ik denk dat het alleen maar positief is dat KPN eens met een bureau als John Doe Amsterdam gaat werken. De vorige campagne met die 'handen vasthouden' commercial is door de hele reclame en marketing wereld uitgelachen als suf. Wat ook waar is dunkt mij. En aan de nieuwe look en stijl van Mine te zien, is het werk wat John Doe nu voor KPN maakt een hele verfrissing. Ik wacht met spanning af en wat de dienst Mine betreft; Ik meld me aan.

geplaatst op 07-05-2006 om 14:59 uur

KPN komt met interactieve TV

Marco Derksen, Upstream

Webwereld: (...) KPN gaat niet ongevraagd het kijkgedrag van consumenten van de tv-dienst Mine gebruiken voor gepersonaliseerde reclames. (...)

geplaatst op 09-05-2006 om 06:59 uur

KPN komt met interactieve TV

Marco Derksen, Upstream

Nu.nl: (...) KPN verlengt de testperiode van zijn nieuwe dienst Mine. De groep met testklanten is tot nu toe tegen hardnekkige problemen aangelopen. Ook wil KPN zijn Mine-klanten telefonie aanbieden. (...)

geplaatst op 28-09-2006 om 09:17 uur

KPN komt met interactieve TV

Gijsbregt Brouwer, Brightguys

Zie mijn post:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060928_kpns_mine_in_de_koelkast_tot_2007/

geplaatst op 28-09-2006 om 11:33 uur

Plaats een reactie

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.