14 hotte marketingtrends voor 2014

5 december 2013, 12:09

Ik spreek veel marketingdirecteuren en -professionals in mijn werk. Die gesprekken gaan regelmatig over trends en ontwikkelingen in het vakgebied. Ik krijg dan ook vaak de vraag welke trends ik zie/wij zien. In september schreef ik een blog over de zin en onzin van trendwatching, waarin ik aangaf dat ik niet kon wachten totdat de lijsten met trends weer zouden verschijnen. We zitten er inmiddels middenin. Ik ben eens door mijn notities gegaan in Evernotes op mijn iPad, om te zien wat ik in 2013 allemaal geleerd heb. Die lijst is onuitputtelijk. Hieronder mijn 14 favoriete trends, waarvan ik denk dat ze in 2014 zullen groeien en bloeien. Voor de gelegenheid in een infographic.

Wat denk jij van deze top 14 marketingtrends? En wat zijn jouw favorieten voor het nieuwe jaar?

Credits afbeelding: woodleywonderworks (CC)

Michèl Schilders is Algemeen Directeur bij USG Marketing, Communication & Sales Professionals. USG MarComSales is arbeidsbemiddelaar in communicatie-, marketing- & salesprofessionals met een HBO+ denk- en werkniveau. USG MarComSales staat voor de optimale P van Personeel in uw marcommix.

Categorie
Tags

29 Reacties

    Liselotte Sorée

    Hi Michèl,

    Storytelling is inderdaad hot en al lang niet meer alleen maar voor de ‘Amerikanen’..! Leuk artikel!

    Groet, Liselotte


    5 december 2013 om 18:54
    Jan Willem

    Lekker inzicht, thnx!

    Vooral de eerste 2 hotties die je noemt zijn erg actueel. Tegelijkertijd vind ik ze ook een beetje tegenstrijdig. Merkbetekenis is erg zacht en gaat vooral over positionering. Dat is lastig meetbaar. Of gaan ze hand in hand?

    Wat denk jij er van, Michèl?


    6 december 2013 om 11:26
    MichlSchilders

    Dank je wel Liselotte en Mark.

    @JanWillem: Dat weet ik nog zo net niet hoor. Door middel van storytelling krijgen merken personality. Emotion beats promotion. Dat zou je terug moeten kunnen zien in je NPS en vooral verkoop resultaten.


    6 december 2013 om 12:43
    Jeroen Shut

    Weet je zeker dat dit niet de marketingtrends van 2007 zijn?


    6 december 2013 om 12:52
    SAM EVENT

    Spicy artikel! Leuk.

    Voor meer hotte marketingtrends kom naar het Spice Up Your Marketing Event!

    http://www.samevent.nl

    Dit event wordt niet zo saai en standaard als veel andere evenementen. Het wordt georganiseerd door 28 marketing studenten. Er worden pitte, interactieve workshops gehouden met onderwerpen zoals; klantbeleving, online marketing, crowdsourcing, consumer insights en nog veel meer!

    Neem een kijkje op de website: http://www.samevent.nl en meld je aan!


    6 december 2013 om 20:06
    Wendy Soeters

    Leuk stuk!

    Mijn mening echter m.b.t. puntje 12: Eens dat video meer leading en steeds meer gebruikt wordt. Alleen zou ik graag lezen: “…video’s produceren lang niet meer zo duur is als voorheen…”. Videomarketing daarentegen is wat mij betreft hele andere koek en staat nog in de kinderschoenen. Veel te bereiken nog hier en te leren door bedrijven, ik ga de uitdaging aan :).


    6 december 2013 om 23:22
    Sander

    Goed stuk. Mee eens. Bedankt


    7 december 2013 om 08:48
    Martijn Klein

    Zeer interessant artikel ik ben het er geheel mee eens. Video werkt inderdaad perfect kijk maar naar de Coolblues van deze wereld. Verder is het goed indexeren van videos niet zo heel erg moeilijk maar je moet er wel handigheid in verkrijgen. Verder geloof ik dat neuromarketing inderdaad een hele grote vlucht gaat nemen. Het wordt nu voornamelijk nog gezien als iets voor grotere bedrijven echter ook hier komt kostenreductie in en het zal meer als proven concept worden gezien door marketing managers in plaats van spielerei. Bedankt voor het schrijven van dit artikel.


    7 december 2013 om 13:08
    Miranda Nouwen

    Mooi artikel


    8 december 2013 om 08:13
    Griet

    Branded ipv brandend, veronderstel ik.


    9 december 2013 om 09:17
    bramkoster

    @Griet: ik denk het ook. Omdat het een plaatje is, kan ik het niet aanpassen. Misschien dat Michèl het nog laat doorvoeren?


    9 december 2013 om 09:28
    bramkoster

    @Griet: Michèl heeft een nieuwe versie van de infographic opgenomen, dank voor de tip!


    9 december 2013 om 11:01
    MichlSchilders

    @Wendy je hebt gelijk video produceren is veel minder kostbaar en tijdsintensief geworden i.c.m. de indexering die Martijn noemt verwacht ik dat het professioneel nog meer toegepast zal gaan worden.

    @Griet: dank voor je spellingscontrole 🙂 een typo, stom…


    9 december 2013 om 13:39
    Kevin Miner

    14 hotte marketingtrends???

    Slecht artikel hoor


    10 december 2013 om 08:00
    Kevin Miner

    Even ter verduidelijking, ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd voor mijn opleiding commerciele economie HBO.

    Al deze 14 ’trends’ waren toen al standaard, basis dingen, die wij moesten weten over marketing en waren toen al, 2/3 jaar geleden, niet eens meer zo hot. Het zijn nog steeds belangrijke marketing feiten, dat wel.

    Maar ZEKER geen hotte trends.


    10 december 2013 om 08:06
    Wouter Buningh

    Ik ben het gedeeltelijk met Kevin eens alleen zou ik het wat genuanceerd hebben gezegd. De trends die worden “gedetecteerd” zijn al een tijdje gaande. Maar zoals je wel vaker ziet met trends duurt het even voordat elk bedrijf (en vooral het hogere management) deze trends herkent en implementeert in de dagelijkse bedrijfsvoering. Vandaar dat Michel van USG deze trends nu terug ziet in zijn bedrijf. De bedrijven die deze trends allang gevolgd hebben zijn voorzien van mensen die meegaan met die trends, de andere bedrijven zoeken die mensen nu bij bedrijven als USG. Daarnaast staan enkele van deze trends, in mijn bescheiden opinie, in de kinderschoenen en kunnen deze trends nog leiden tot hele nieuwe ontwikkelingen.

    Vandaar dat het geen kwaad kan om deze 14 punten aan te kaarten, dat blijkt ook wel uit de eerdere reacties.

    De reden waarom jij (en ik zelf ook) al eerder geconfronteerd ben met deze trends is omdat scholen hun uiterste best doen om zo vlot mogelijk het curriculum aan te passen aan ontwikkelingen in de diverse vakgebieden, dat betekent niet dat bedrijven al direct klaar zijn om deze vlotte omschakeling te maken op het moment dat een trend “verschijnt”.


    10 december 2013 om 11:51
    MichlSchilders

    Precies Wouter, de praktijk spreekt. Dit is een lijst met ontwikkelingen waar bedrijven, van zeggen, komend jaar op in te zetten. I.i.g. wat zij mij vertellen.


    10 december 2013 om 13:03
    Wachter Muller

    Zonder iets af te doen aan de goede inhoud van het artikel dacht ook ik met trends van rond 2007 van doen te hebben.

    Zijn dit niet zaken die gemeengoed zijn en gewoon goed ingevuld moeten worden, met alle nuances van dien?

    En zouden we niet in staat zijn een aantal echt hotte Must Do’s voor 2014 te formuleren?


    10 december 2013 om 15:34
    Ron Meijer

    Wat een geweldig lijstje open deuren. Vooral de eerste, is al zo’n jaar of twintig gaande.


    11 december 2013 om 11:13
    Jasper Leunk

    Ik dacht ook even met 2010 van doen te hebben. Maar om opbouwend te reageren: waarom komen veel van deze trends elk jaar terug? Het lijkt erop alsof ondernemingen moeite hebben om snelheid te krijgen in hun (online) marketing. Amper nagedacht over het ‘moetje’ van vorig seizoen moeten ze nu al weer iets nieuws. Dat is volgens mij pas een trend voor 2014: De urgentie is nu wel duidelijk en we zien dat online ambities verder rijken dan het geld/wensen-potje van de marketing manager. 2014 wordt het jaar dat organisaties vanaf de top marketing & ebusiness gaan bedrijven willen ze van de grond komen (voor wie het betreft).


    13 december 2013 om 10:25
    Eric bakker

    Voor al die gene die een dergelijke lijst afkraken, ook al vind je ze niet origineel, pas je je strategie dan al wel toe?

    Als internet marketing bureau zitten we dagelijks bij prospects. 80% heeft geen idee dat mobiel zo actueel is. Het meeste wordt nog steeds gekocht in de winkel en online via een desktop, maar…..

    Online en mobiel groeien hard. Voor mobiel is dat bijna een verdubbeling met 2012.

    In recruitment ben ik jaren geleden al begonnen met foto’s, online registreren en tegenwoordig met lokale jobboards. Echter nog niet met video, ook al weet ik dat video populair is. Ik zie het in recruitment nog niet als een echte aanwinst. Een leuke aanvulling zal ik maar zeggen. Maar dat het op een gegeven moment de overhand neemt, ben ik van overtuigd.

    Lokaal is trendy. Dat is zeker hot. Het idee niet maar sinds 2013 werkt Google pas echt mee. In feb van dit jaar was Nederland voor Google nog lokaal. Met de veranderingen dit jaar is local wel erg lokaal geworden.

    Dank voor het stuk en dank ook aan die die het wellicht wat oud vonden maar daarin tegen toch met opbouwende kritiek kwamen. Daar hebben we wat aan, aan afkraken niet.


    14 december 2013 om 07:30
    Michel

    een trend van 2013 is het elektrisch roken met de zmoker.

    zie: http://www.zmoker.nl


    17 december 2013 om 21:12
    Wouter Buningh

    Dat is zo Eric, ik denk dat ‘de marketeers’ goed op de hoogte zijn van deze ontwikkelingen. Maar ik denk tevens dat door de crisis niet heel veel bedrijven daadwerkelijk budget hebben vrijgemaakt om in 2007/2008 direct mee te gaan met de trends en ontwikkelingen. Er zijn bijvoorbeeld genoeg grote multinationals die nu pas beginnen met het ontdekken van video/YouTube/Vimeovoor hun merken. In de corporate communicatie valt nog veel te halen op de meeste genoemde punten.

    Hopelijk ontstaan er meer kansen om deze trends verder uit te voeren door de aantrekkende markt, we gaan het zien.


    27 december 2013 om 13:33
    Joanne

    Interessant! Bedankt voor het artikel!


    31 december 2013 om 10:55
    Robert-Jan Smid

    Mooie Infographic en inderdaad marketing zou persoonlijker veel effectiever kunnen zijn. Content en video worden ook steeds belangrijker maar ook het product of dienst zelf en de meerwaarde voor de klant. Marketing gericht op core influence is voor mij hot in 2014. Dus niet gericht op bedrijf of maatschappelijke identiteit maar meer op onze 2e identiteit… Klinkt lekker psychologisch maar wellicht herken je het wel bij een presentatie waar alles klopt. Goede sheets, duidelijke content, correcte persoon, mooi pak maar geen klik. Core influence komt van Frank Kern en richt zich volledig op ditsubjectieve deel van marketing.

    Groet,

    Robert-Jan


    2 januari 2014 om 09:37
    Suzanne Tesselaar

    Even voor de goede (late orde) als je het over storytelling hebt is alleen het vertellen van een “goed verhaal” een wat nauwe definitie. Jammer, want als verbinding, identificatie, (cultuur)onderzoek en in veranderingen is zoveel meer te halen uit geleefde verhalen die we elkaar toch al vertellen.

    Cocreatie is het sleutelwoord in storytelling. Zie ook http://www.storiesofchange.nl

    Een van de belangrijkste elementen in communicatie is woordgebruik; wanneer we het over woorden eens zijn, zijn we het eens over de betekenis ervan – zegt Erasmusprijs winnaar Jürgen Habermas.

    Daarom nog een opmerking over het lijstje:

    Accountability is actueler dan “meten”; daarbij gaat het allang niet meer om cijfers alleen maar het beschrijven van resultaten op allerlei niveau’s. Niet achteraf maar juist vooraf bepalen waarop we afgerekend kunnen worden en daarna ook successen delen. Zie ook http://www.cateaucommunicatie.nl

    En Robert-Jan; mooi jouw trend maar wat bedoel je met 2de identiteit? Toch geen gespleten persoonlijkheid? Waarmee identificeer je je organisatie/product dan en hoe kunnen jouw klanten zich daarin vinden? Of is dat hetzelfde als identiteiten die léven en dus continue in beweging zijn? Zie ook http://www.madeofman.nl

    Suzanne


    22 januari 2014 om 11:55
    Tibbie

    I’m really enjoying the theme/design of your blog. Do you ever run into any web browser coltmpibiaity issues? A couple of my blog audience have complained about my site not working correctly in Explorer but looks great in Opera. Do you have any suggestions to help fix this problem?


    9 augustus 2016 om 04:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!