10 tips voor meer omzet uit affiliatemarketing

17 juli 2012, 11:05

Veel webshops maken op dit moment gebruik van affiliatemarketing voor het verhogen van de naamsbekendheid en het generen van sales. De ene webshop doet dit met meer succes dan de andere. Wat is er nu nodig om structureel meer omzet (en dus winst) te halen uit een affiliatemarketingcampagne?

De drempel om een affiliate marketing campagne te starten is relatief laag. Met een eenvoudige webshop en een paar instellingen (productfeed, trackingpixel en dagaanbieding) kan al een campagne worden opgestart. Maar hierin schuilt ook een gevaar. Veel bedrijven denken te eenvoudig over het opstarten en beheren een dergelijke campagne.

De affiliate marketing campagne werkt op basis van een CPS (Cost Per Sale) model. Netwerk- en mailingpartijen gaan voor je aan de slag en vervolgens leunen veel bedrijven achterover. ‘Wachten op de eerste sales en kijken of het wat is, dat affiliate marketing..’ zo wordt er gedacht. Bij affiliate marketing partijen als Daisycon en Tradetracker staan honderden campagnes die nagenoeg geen sales opleveren, maar wel potentie hebben. Wat is dan de sleutel tot een succesvolle affiliate marketing campagne? Lees hieronder de vijf belangrijkste tips.

1. Proactief campagnemanagement

Een affiliate marketing campagne opstarten en beheren koste veel tijd. In ruil voor deze investering kan het ook daadwerkelijk veel opleveren. Proactief campagne management is hierbij erg belangrijk. Start met een helder plan. Werk een actiekalender uit waarin tweewekelijks al je acties staan beschreven. Publishers houden van nieuwe acties, dit zet mensen aan tot ‘klikken’ en dus tot sales. Banners die niet worden vervangen leveren steeds minder klikken op. Pas aan de hand van de actiekalender al het promotiemateriaal aan. Denk aan banners, nieuwsbrieven en tekstlinks. Communiceer dit ook met je publishers. Zij zijn dol op proactieve adverteerders.

2. Bouw een relatie op met de publishers

Wanneer je een affiliate marketing campagne start, zul je zien dat veel publishers zich direct aansluiten bij het programma. Ook al passen ze niet allemaal direct bij je website, toch kunnen zij wellicht wat voor je betekenen. Onderhoud persoonlijk contact met de publishers en bouw een relatie op met diegene die veel effort en tijd in je campagne steken. Een goede persoonlijke relatie met je beste 10-20 publishers zorgt er voor dat je de betere banner posities krijgt op hun sites. Houd ze goed op de hoogte van acties en maak met de beste publishers aanvullende afspraken. Denk aan een ruimere vergoeding per sales of andere prikkels om je publishers op scherp te houden.

3. Betrek publishers

De publishers kennen als geen ander het publiek van hun website en kunnen dan ook een belangrijke bijdrage leveren aan het opzetten van acties en de creatie van promotie materiaal. Betrek de publishers en vraag hen om feedback en tips. Het kan zijn dat hierdoor specifieke banners worden geplaatst. Denk er dan wel aan je huisstijl nog goed te blijven gebruiken.

4. Beloon in staffels en gebruik de juiste prikkels

Publishers zijn net als ieder mens bereid harder voor je te werken als er een bepaalde beloning tegenover staat. Werk daarom dan ook altijd met staffels en de juiste prikkels. Geef een hogere vergoeding wanneer men een bepaald aantal sales behaal. Spreek targets af en werk met extra vergoedingen. Je zult zien dat dit niet alleen resulteert in meer sales maar ook in een betere relatie met de publishers.

5. Meet het succes van je banners

Het grafische van vormgeven van een banner kan elke DTP’er. Een goede affiliate marketing banner maken is echter een vak apart. Het is belangrijk om uitgebreid te testen met het ontwerp van je banners. Maak verschillende banners sets en meet het succes. Ook al klinkt het cliché, meten is weten!

6. Keur de transacties snel

De eerste orders komen binnen en als webwinkel ben je daar natuurlijk blij mee. Nu is het zaak ook de publishers blij te maken. Door het snel keuren van de orders motiveer je de publishers, ze weten immers direct waar ze aan toe zijn. De kans dat de publishers nu nogmaals een mailing versturen of de betere banner posities geven wordt hierdoor groter.

7. Gebruik affiliatefora

Een gevaar van affiliate marketing is dat de publishers door de bomen het bos niet meer zien en je campagne niet meer opvalt. In Nederland draaien enkele duizenden campagnes op een veelvoud aan websites. Maak daarom gebruik van www.affiliateforum.nl. Dit is in Nederland de plek waar nieuwe campagnes (gratis) gepromoot kunnen worden. Niet alleen nieuwe campagnes kun je hier plaatsen maar ook speciale acties, nieuw promotiemateriaal en insentives kun je hier onder de aandacht brengen.

8. Benader potentiële publishers

Ondanks dat affiliate marketing al enige tijd bestaat kan het zijn dat interessante websites voor een campagne nog niet aangesloten zijn bij een affiliate netwerk. Bevind jou doelgroep zich op een specifieke website? Benader deze dan met de mogelijkheid Publisher te worden via het betreffende netwerk. Je zult zien dat veel websites hier voor open staan.

9. Promoot je affiliatecampagne op je website

Het klinkt basaal en eenvoudig maar vaak wordt het vergeten, een aparte pagina binnen je website met daarop al je campagne details. Een must voor spontane aanmeldingen op je campagne.

10. Werk met ID’s

Eerder in dit artikel schreef ik het al, meten is weten. Werk daarom zo veel mogelijk met ID’s. Een ID is een kleine toevoeging aan de URL waardoor je altijd weet om welke banner/affiliate links het gaat. Zaak is zo veel mogelijk relevante informatie te verzamelen via deze ID’s over banners, posities, keywords etc.. om zo nog beter te kunnen sturen.

Deze tien punten zullen gegarandeerd bijdragen aan het verhogen van het succes van uw affiliate marketing campagne. En onthoud: blijf de campagne altijd proactief managen. Dit is een must voor een succesvolle campagne. Voor de gevorderde webwinkel eigenaar kan dit gesneden koek zijn, maar het gaat vaak fout bij de basis. Later gaan we in op specifieke mogelijkheden en problemen.

Afbeelding: Uggboy (cc)

Bart Eichhorn
Directeur/eigenaar bij Happy Idiots

Eigenaar van Happy Idiots. Happy Idiots is een full service online marketing bureau. Bij ons werken alleen mensen die écht gek zijn van online effect. Onze specialisten werken iedere dag vanuit de kantoren in Eindhoven en Amsterdam voor een uitgebreid en divers klantenbestand. Onze betrokkenheid houdt niet op na 5 uur ’s avonds. Vaak gaan de lichten op kantoor pas na 22.00 uur uit. We doen er alles aan om uw campagne tot een succes te maken. Wij geloven namelijk dat succes niet iets is wat je zomaar ‘overkomt’. Daar moet hard voor gewerkt worden!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Annelies Verhelst

    Goeie tips! De betere netwerken doen dit automatisch allemaal al, maar vooral het persoonlijke contact met de publisher mis ik zelf wel, als publisher zijnde.


    17 juli 2012 om 11:16
    Wouter de Rijk

    Opmerking n.a.v. Tip 4:

    Bij een hogere vergoeding n.a.v. het aantal sales beoordeel je de affiliate niet op basis van zijn/haar toegevoegde waarde in de salesfunnel, maar op zijn/haar waarde op basis van de laatste klik.

    Werken met staffels lijkt me daarom ouderwets.

    Opmerking n.a.v. Tip 7:

    Op de gemiddelde post binnen het affiliateforum wordt negatief gereageerd door de selecte club affiliates die daar actief zijn.

    De vraag is of je het forum moet gebruiken om acties te promoten. Ik geef de voorkeur aan campagne updates binnen de netwerken waarin ik actief ben + persoonlijke mail richting publishers (Tip 1 + 2)


    17 juli 2012 om 13:20
    barteichhorn

    Hallo Wouter,

    Dank voor je reactie! Je hebt deels wel gelijk maar met name in de begin periode merken we dat dit toch een trigger is om net dat beetje extra te geven om een trap hoger te komen.

    Het forum is een aanvulling en zal zeker de communicatie via tickets en e-mails niet vervangen. Ik geloof erg in en-en om zo goed zichtbaar te zijn.

    Nogmaals dank voor je reactie!

    Groet,

    Bart


    17 juli 2012 om 13:27
    BenjaminVogelzang

    Prima tips voor campagne management, maar is de sleutel tot een succesvolle affiliate campagne niet de algehele propositie die je inzet als adverteerder? In mijn ogen valt of staat alles met hetgeen wat je aanbiedt in het affiliate kanaal. Dat kan een product/dienst zijn met een brede doelgroep, maar ook zeker een niche. Het uitwerken van een goede strategie en het op orde krijgen van alle interne- en externe processen is van essentiëel belang voor succes (en dus meer omzet). Zet eerst de basis goed neer en dan kun je beginnen met campagne management en optimalisatie trajecten.

    Gr. Benjamin


    18 juli 2012 om 14:03
    barteichhorn

    Beste Benjamin,

    Uiteraard kan zowel een brede doelgroep werken maar ook een niche. Hierbij ligt zoals je aangeeft een goede strategie ten grondslag. De reden van bovenstaand artikel is dat wij vaak adverteerders tegen komen waar het bij het management fout gaat. Ze hebben het goede netwerk gekozen, de strategie is vaak nog niet eens zo slecht maar het beheer blijft vaak liggen.

    Ik onderschrijf bovenstaande dus volledig! Bedankt voor je reactie/bijdrage.


    18 juli 2012 om 14:15
    Tobias Braam

    Goed artikel Bart, de fout die adverteerders maken wordt inderdaad blootgelegd. Ik ben het met Benjamin eens dat niet elk programma altijd gaat werken, maar pro-activiteit en interactie kunnen niet alleen de korte en lange ermijn resultaten van de campagne vergroten, maar zeker ook jouw eigen ervaring als affiliate kenner boosten.


    19 juli 2012 om 11:55
    Robert Theuws

    Goede Tips, ik ben al langere tijd aan het twijfelen om een affiliate campagne te starten, echter heb ik zelf niet heel veel tijd om dit goed te beheren. Tevens ben ik het volledig met je eens dat je elke week of om de week nieuw advertentie materiaal online moet zetten. Wat ook tijd kost.


    19 september 2012 om 09:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!