10 interessante onderzoeken van de afgelopen 2 weken

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 45-46 2013

10 interessante onderzoeken van de afgelopen 2 weken

Omdat ik vorig weekend in Barcelona was ontbrak het aan mijn wekelijkse overzicht van onderzoeken. Daarom deze week een overzicht van de afgelopen twee weken. Met o.a. een uitgebreid onderzoek naar het gebruik van smartphones, tablets en laptops onder studenten, een onderzoek naar burgers en gemeenten op Twitter en een blog met alle cijfers over Twitter.

De cijfers die Twitter je niet geeft

Het zeven jaar oude microbloggingplatform Twitter zal vandaag naar de beurs gaan tegen een prijs van 26 dollar per aandeel. De vraag van vandaag luidt: "Kopen of laten lopen?" Ondanks bijna één miljoen nieuw geregistreerde accounts per dag groeit het sociale platform niet zo hard meer als de jaren hiervoor. In dit artikel beschrijf ik hoe dit komt en op welke vlakken Twitter groei kan realiseren.

Lees verder

Content mangement: hoe vermijd je de top 5 ‘site-killers’?

Het verschil tussen een mooie en tevens functionele website en een site die uit de klauwen loopt is vaak terug te brengen naar 1 woord: governance. Deze whitepaper vertelt over hoe je, aan de hand van een aantal principes, het creeren en beheren van je website in toom kan houden. Dit doet de whitepaper aan de hand van 5 'site-killers'.

Lees verder

Burgers en gemeenten weten elkaar nog niet te vinden op Twitter

Nederland kent sinds 1 januari jl. 408 gemeenten. In de maand oktober verzond 93 procent van deze gemeenten tenminste één tweet via een officieel Twitter-account. Ruim 46 procent van de gemeenten verzond gemiddeld zelfs meer dan één tweet per dag. Toch zijn er grote verschillen in content zichtbaar en slechts 5 procent van de gemeenten stuurt meer dan één reply per dag als reactie op een vraag via het platform. In de vandaag door Buzzcapture gepubliceerde Gemeentenindex kun je inzoomen op jouw woonplaats en kijken naar het Twitter-gedrag van jouw gemeente.

Lees verder

Drogisterijen: wie wordt de online winnaar en wie de loser?

E-commerce is al jarenlang een stevige groeimarkt in Nederland. Internetwinkels boekten in het tweede kwartaal wederom een omzetstijging van maar liefst 11 procent. Dit staat in schril contrast met de traditionele bakstenen winkels waar de omzet al kwartalen achtereen daalt (CBS, 2013). Die cijfers tonen aan dat je zonder sterke internetwinkel eigenlijk niet meer meetelt in de detailhandel. We vonden deze achtergrond een mooie aanleiding om de internetwinkels van de drogisterijmarkt eens onder de loep te nemen. Daarbij hebben we de vraag gesteld: wie wordt online de grote winnaar en wie de grote verliezer?

Lees verder

De actieve consument: merkmanagement in de toekomst

Veranderingen in de economie, samenleving en met name technologie hebben de grip van bedrijven op hun merken doen verslappen. De consument is van relatief weerloze peuter, via een onwennig met zijn macht experimenterende puber gerijpt tot zelfverzekerde, assertieve volwassene. Consumenten hebben meer dan ooit voice en choice. Ze bepalen zelf aan welke boodschappen ze aandacht besteden, aarzelen niet om bedrijven ergens op aan te spreken, laten hun keuzes vooral leiden door andere consumenten en geven zelf vorm en betekenis aan hun merken.

Lees verder

Cookies on Mobile 101

Mobile adverteren is essentieel voor merken en adverteerders om iedere dag miljoenen gebruikers van smartphones en tablets te bereiken. Helaas bestaan er nog veel onduidelijkheden over het gebruik en de optimalisatie van cookies voor mobile adverteren. 

Lees verder

ANWB wint grootschalig online onderzoek naar autoverzekeringen

Stuur 400 respondenten op een online zoektocht naar de beste autoverzekering en de kans is groot dat ze voor de ANWB, Independer of Univé kiezen. Dat blijkt uit het onderzoek dat WUA! in oktober uitvoerde. De ANWB is met 19 procent van de stemmen favoriet en herovert daarmee de koppositie in de ranglijst op Independer. Het is de derde keer dat de ANWB het halfjaarlijkse onderzoek wint.

Lees verder

58% van de werknemers ziet af van gebruik van mobiele bedrijfsapps

Werknemers downloaden liever zelf zakelijke apps, met privacy- en security-problemen tot gevolg. 58 procent van de werknemers van middelgrote tot grote bedrijven ziet af van het gebruik van de mobiele bedrijfsapps die men eigenlijk moet gebruiken voor het werk. In plaats daarvan gaat 64 procent tegen de stroom in door zelfgekozen apps uit publieke app stores te downloaden voor zakelijk gebruik. 

Lees verder

Trendonderzoek mobiele technologie

Studenten, medewerkers en docenten bij Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen lopen gemiddeld genomen voor op de Nederlandse bevolking als het gaat om gebruik van mobiel internet. Deze groep bezit vaker een mobiele telefoon en/of tablet met een databundel. Ook vinden zij het logisch dat mobiele en draadloze (Wi-Fi) technologie wordt ingezet voor werken en leren. Dat blijkt uit het onderzoek dat is uitgevoerd naar de trends bij het gebruik van mobiele en draadloze technologie bij haar doelgroep: mbo-, hbo- en onderzoeksinstellingen en UMC’s en universiteiten.

Lees verder

Redefining the digital divide

Internettoegang is flink toegenomen de afgelopen jaren. De focus moet nu verschuiven van toegang tot internet naar de welwillendheid en capaciteit om het internet te gebruiken voor productieve doeleinden. Dat stelt The Economist Intelligence Unit in dit rapport.

De huidige strategieën om de de digitale tweedeling op te lossen pakken onderwerpen als betaalbaarheid en relevante content niet noodzakelijk goed op. Het rapport vergelijkt de aanpak van Australië, Frankrijk, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, en is gebaseerd op 218 interviews met beleidsmakers.

Lees verder


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.