Trendonderzoek mobiele technologie

Trends gebruik mobiele technologie binnen het hoger onderwijs en onderzoek

Studenten, medewerkers en docenten bij Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen lopen gemiddeld genomen voor op de Nederlandse bevolking als het gaat om gebruik van mobiel internet. Deze groep bezit vaker een mobiele telefoon en/of tablet met een databundel. Ook vinden zij het logisch dat mobiele en draadloze (Wi-Fi) technologie wordt ingezet voor werken en leren. Dat blijkt uit het onderzoek dat is uitgevoerd naar de trends bij het gebruik van mobiele en draadloze technologie bij haar doelgroep: mbo-, hbo- en onderzoeksinstellingen en UMC’s en universiteiten.

Uit het onderzoek blijkt dat dé mobiele eindgebruiker binnen de SURFnet-doelgroep niet bestaat; er zijn duidelijke verschillen in behoeften, barrières en triggers tussen de verschillende type instellingen. Studenten op een universiteit gebruiken relatief vaak speciale studie-gerelateerde apps op smartphones en tablets. Studenten van andere type instellingen lopen hierbij achter. Er zijn ook overeenkomsten. Gebruikers uit de doelgroep van SURFNet hebben vaker dan gemiddeld een databundel: ongeveer 80 procent van respondenten heeft bij hun mobiele telefoon en/of tablet een databundel, in vergelijking met 57% van de Nederlanders. 

Uit het onderzoek blijkt dat men hoge verwachtingen heeft over de impact van mobiele en draadloze technologie in het hoger onderwijs en onderzoek”, zegt Kirsten Veelo, Projectmanager van SURFnet. “De belangrijkste redenen om mobiele technologie niet in te zetten voor studie en werk hebben te maken met beperkte toegankelijkheid van diensten op mobiele devices en de kosten voor het device of het data-abonnement.” 

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van SURFnet. Het geeft inzicht in het gebruik en de verwachtingen van mbo-, hbo- en onderzoeksinstellingen en UMC’s en universiteiten op het gebied van mobiele én draadloze technologie. Aan het onderzoek hebben ruim 1000 respondenten meegewerkt. 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.