10 interessante onderzoeken van afgelopen week

5 januari 2014, 10:52

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 1 2014

De eerste week van het nieuwe jaar is voorbij, dat betekent dat ik weer 10 interessante onderzoeken heb verzameld. Deze week o.a. een social media analyse van de Wie Is De Mol? kandidaten, richtlijnen voor display advertising en cijfers van de digitale muziekverkoop in de VS.

Humor in organisaties: het moet wel grappig blijven

Veel organisaties gebruiken humor in merkcommunicatie. In reclame is humor bijvoorbeeld een veelgebruikte strategie. In de organisatie zelf valt helaas vaak weinig te lachen. Daar wordt humor vaak juist gezien als improductief of zelfs contraproductief. Het leidt mensen slechts af van het werk, zo is de gedachte. Dat is jammer, betoogt Jean-Louis Barsoux in zijn artikel ‘Why organizations need humor’ in het European Management Journal.

Lees verder

Whitepaper: Connected marketing strategie

E-mail, social media, mobiel… het aantal kanalen waarmee consumenten communiceren groeit alleen meer verder. Waar organisaties vroeger nog leidend waren dienen ze tegenwoordig in te spelen op de customer journey van de klant. Dit wil zoveel zeggen als dat bezoekers en potentiële klanten via verschillende kanalen met organisaties willen kunnen communiceren en de draad van het gesprek weer op kunnen pakken wanneer ze dit uitkomt.

Lees verder

Aantal video on demand-huishoudens gestegen naar 2,7 miljoen

In Nederland hebben 2,7 miljoen huishoudens video-on-demand gekeken. Dat zijn er 1 miljoen meer dan een jaar terug. Dit blijkt uit de ‘Marktmonitor Video on Demand in Nederland’ die vandaag voor de tweede maal dit jaar is verschenen. VoD kijken verloopt het meest via internet/kabelproviders (67 procent), eenderde kijkt VoD via online VoD-diensten.

Lees verder

Richtlijnen Display Advertising

De DTSG “Digital Trading Standards Group” van IAB UK heeft de UK Good Practice Principles gepubliceerd. Deze Good Practice Principles zijn gemaakt om het risico van misplaatste display advertising te minimaliseren en meer transparantie binnen de markt te creëren. Daarnaast geeft het de marketeers meer controle zodat het minder waarschijnlijk wordt dat hun advertenties worden geassocieerd met illegale content.

Lees verder

Afvaller “Wie is de Mol?” te herkennen door Twittergedrag tijdens opnameperiode

Het populaire AVRO tv-programma Wie is de Mol? is weer gestart. Veel kandidaten bleven stil op social media in de opnameperiode, maar niet iedereen. Wie kunnen we op basis van hun Twitten en/of Facebookgedrag afschrijven als de mol?

Lees verder

Wat is performance marketing precies?

Performance marketing. In het verleden was dit begrip makkelijk te definiëren. Het doel van performance marketing was het verkrijgen van een specifieke actie en adverteerders hoefde alleen te betalen wanneer deze actie, zoals een aankoop, werd voltooid.

Tegenwoordig worden veel verschillende type campagnes en programma’s, ‘performance’ genoemd. Dit is grotendeels te danken aan de ontwikkelingen binnen programmatic buying en andere technologische platformen die zorgen voor meer mogelijkheden binnen real-time measurement en optimalisatie. Zoals velen al hebben opgemerkt… in de toekomst zal alle digitale marketing ‘performance’ zijn.

Lees verder

Trends in Digitale Media 2013

Bijna een kwart van de Nederlanders kijkt TV via de tablet, dit is een groei van maar liefst 50% sinds december 2012. De TV-apps Uitzending Gemist, Youtube en RTL XL worden het meest gebruikt op de tablet, wat bevestigd dat video een grote trekker is voor online verkeer.

Lees verder

Mobile Media Consumption Pattern

Op zondag wordt er veruit het meest gebruik gemaakt van apps en mobiele websites op smartphones, op vrijdag is het mobiel gebruik het laagst. Dat blijkt uit dit Europese onderzoek. Widespace onderzocht hoe mobiel internet gedurende de dag wordt gebruikt en welke verschillen er zijn tussen weekdagen. Zo worden apps en mobiele websites op smartphones het minst geraadpleegd onder werktijd en het vaakst in de vrije tijd.

Lees verder

ICT gebruik en wensen van studenten

Hoe staat het met het gebruik van computers, smartphones, tablets, en social media onder studenten? Dat is waar dit onderzoek van de UvA antwoord op geeft. In tegenstelling tot eerdere onderzoeken, meet dit onderzoek een stijging van het gebruik van Facebook onder studenten. Het Twittergebruik is daarentegen het afgelopen jaar gelijk gebleven. Het overgrote deel van de studenten heeft daarnaast geen Google+ account.

Lees verder

Digitale muziekverkoop VS ziet voor het eerst krimp

De digitale muziekverkoop is in 2013 voor het eerst gekrompen in de Verenigde Staten. In 2013 werden er in de VS 1,26 miljard liedjes verkocht; een krimp van 5,7 procent ten opzichte van 2012, toen er nog 1,34 miljard liedjes werden verkocht.

Lees verder

Afbeelding: Get Down (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!