Mobile Media Consumption Pattern

Gebruik mobiel internet op zondag het hoogst

Op zondag wordt er veruit het meest gebruik gemaakt van apps en mobiele websites op smartphones, op vrijdag is het mobiel gebruik het laagst. Dat blijkt uit dit Europese onderzoek. Widespace onderzocht hoe mobiel internet gedurende de dag wordt gebruikt en welke verschillen er zijn tussen weekdagen. Zo worden apps en mobiele websites op smartphones het minst geraadpleegd onder werktijd en het vaakst in de vrije tijd.

Gemiddeld worden smartphones 150 keer per dag gebruikt. Het onderzoek van laat significante verschillen zien intijdstippen waarop gebruikers geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen. Zo starten mobiele gebruikers de dag met het checken van algemeen en financieel nieuws, veelal terwijl ze naar muziek luisteren. Tijdens de lunch wordt vooral het beursnieuws gescand en worden privézaken opgelost terwijl in de middag meer aandacht wordt besteed aan social media, fashion en entertainment. In de avond is het mobiel gebruik het hoogst en scoren vooral websites en apps in vrijetijdscategorieën als sport en spelletjes bovengemiddeld.

De zondagavond kent een flinke piek in het raadplegen van de weersverwachting; in de herfst lag het gebruik van weer-apps op deze avond 65 procent hoger dan het gemiddelde gebruik op andere dagen van week. In de zomermaanden was er minder interesse in weer-apps maar met de komst van de herfst worden deze weer meer gebruikt. En hoewel mobiel gebruik op vrijdag een dip kent, worden muziek en radio juist op deze dag het meest geconsumeerd. Op doordeweekse ochtenden hebben mobiele gebruikers vooral interesse in financieel- en business-gerelateerd nieuws. Op zaterdag en zondag in de herfstmaanden was deze interesse een stuk minder en ligt het verkeer op deze websites en apps 25 procent lager dan het gemiddelde gebruik gedurende de week.

Informatie over mobiel gebruik is voor adverteerders zeer waardevol. Ze kunnen met deze informatie de doelgroepen beter bereiken omdat ze weten wanneer gebruikers het meest actief zijn. Daarnaast verschilt de interesse in onderwerpen dus per dag entijdstip. Adverteerders kunnen de strategische planning hier op afstemmen.

Het onderzoek is gebaseerd op mobiel websiteverkeer en het gebruik van applicaties binnen het Widespace-netwerk in acht Europese landen; Finland, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Groot Brittannië en Nederland. De resultaten zijn verzameld in de maanden juli, augustus, september en oktober en gebaseerd op 1.850 miljoen advertentieverzoeken.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.