10 interessante onderzoeken van afgelopen week

6 juli 2013, 12:36

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 25 2013

Ik heb weer 10 van de meest interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere de verschillen tussen Europeanen in Facebook-interactie met merken, onderzoek naar datamangement onder Nederlandse bedrijven en wetenschappelijk onderzoek naar consumenteninnovatie.

De verschillen tussen Europeanen in Facebook-interactie met merken

Zijn Nederlanders op Facebook net zo direct en informeel als in real-life? Gedragen Spanjaarden zich online net zo temperamentvol? En wie liken meer fanpages, Zwitsers of Italianen? Onderzoek door The Box Network duidt op een significant verschil binnen Europa.

Lees verder

Mensen tweeten anders tegen je merk dan over je merk

Toen de Nederlandse tennisser Robin Haase twee weken geleden negatief in het nieuws kwam vanwege een woede-uitbarsting tijdens een tenniswedstrijd in Rosmalen, gebeurde er online iets opmerkelijks. De situatie werd enorm veel betwitterd (wisselend positief en negatief), maar veel mensen die Haases Twitteraccount tagden (@robin_haase) waren opvallend positief. Ik vroeg me af: is de trend, dat we positiever tegen iemand praten dan over iemand, hetzelfde onder bekende Nederlanders en merken? Ik ging op onderzoek uit in Coosto en dat leverde interessante resultaten op!

Lees verder

De iPhone is het meest winstgevende product in Amerika

Onlangs verscheen het onderzoek naar de meest winstgevende producten in Amerika. Succesvolle bedrijven leunen vaak op één product of productlijn die extreem goed verkoopt en ook nog een hoge marge heeft. Vaak zijn deze bedrijven marktleider en kunnen ze door hun invloed op de bedrijfsketen het product goedkoop produceren en daarnaast het product tegen de hoogst mogelijke prijs verkopen. Capital IQ, 24/7 Wall St. onderzocht de S&P 500 bedrijven die op de consumentenmarkt een vlaggenschip hebben. iPhone staat op nummer 1, maar wat staat er nog meer in de top 7?

Lees verder

Onderzoek: datamanagement belangrijk, maar vaak nog niet op orde

Naar mate data steeds belangrijker wordt voor organisaties, wordt het ‘managen van data’ steeds meer een onderscheidende factor. Desondanks heeft onderzoek in 2011 aangetoond dat de helft van de Nederlandse bedrijven geen duidelijke strategie heeft op het gebied van datamanagement en slechts 34 procent zich überhaupt bezighoudt met de kwaliteit van data. Maar hoe staan de zaken ervoor anno 2013? Niet veel beter, zo blijkt uit onderzoek van de DDMA. Maar 38 procent van de ondervraagde organisaties heeft een duidelijke strategie op het gebied van datamanagement, en is slechts een kleine meerderheid (54 procent) van mening dat de kwaliteit van klantdata goed genoeg is om de dialoog met de klant aan te gaan.

Lees verder

De impact van reclame op sales – en meer wetten uit de marketingwetenschap

Sommige wetenschappers doen niets liever dan het integreren van eerder onderzoek. Meta-analyse is hun vak. Terwijl hun vakgenoten werken aan experimenten, vragenlijsten en de analyse van verkoopdata, pluizen zij de vakliteratuur na op de resultaten van eerder onderzoek, en integreren al deze kennis op een verantwoorde manier tot 1 grote conclusie.

Lees verder

Bricks & clicks verkopen minder vaak nee

De e-commerce-markt is booming. Hoe spelen de fysieke retailers in op deze groeimarkt? Ze gaan allemaal een webwinkel starten. Zo zijn er momenteel in Nederland al meer dan 40.000 webwinkels en wil bijna 30 procent van de retailers aankomend jaar een webwinkel starten, blijkt uit het E-commerce Behoeftenonderzoek 2013. De belangrijkste driver voor het starten van een webwinkel is de behoefte van de online consument. In deze blogpost behandel ik deel 3 van het onderzoek: waarom online ondernemen? Ik ga dieper in op de motieven voor het starten van een webwinkel, wat wil de online consument en cross-channel verkopen.

Lees verder

Nederland koploper in mobiel bankieren

Uit internationaal onderzoek van ING naar mobiel bankieren, social media en omgaan met geld, blijkt dat Nederland binnen Europa nummer 1 is op het gebied van mobiel bankieren. Van alle 12 onderzochte landen kent Nederland de meest ontwikkelde markt voor mobiel bankieren. Op nummer 2 staat Luxemburg, gevolgd door Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. Hekkensluiter is Roemenië. ING vroeg bijna 12.000 mensen in 12 Europese landen – van wie ongeveer 1.000 Nederlanders – hoe zij nieuwe mobiele technologie gebruiken.

Lees verder

Media Browsing

Media browsing, oftewel het online browsen naar een product en/of merk, komt vaker voor wanneer consumenten aan media inzet van het bewuste merk of product zijn blootgesteld. Consumenten bezoeken na blootstelling aan een uiting vaker informatie- en actiepagina's, webshops, en zoeken het merk vaker op via zoekmachines. De invloed van het medium TV is daarbij het sterkst.

Lees verder

Mid Market Monitor 2013

Voor het derde jaar publiceert Deloitte de Mid Market Monitor: een jaarlijks marktonderzoek waarin de essentiële trends en opinies op het gebied van internationalisering, innovatie en cybercrime worden opgetekend. Deze editie illustreert dat Mid Market-ondernemingen zich hebben aangepast aan de huidige economische omstandigheden en vaak ook omzetgroei verwachten. Bijzonder voorzichtig, dat wel. Bijna ¾ van de Mid Market-ondernemingen beoordeelt het economisch klimaat als goed of neutraal, terwijl ruim een kwart de kwalificatie “slecht” toekent.

Lees verder

Het wenkend perspectief van consumenteninnovatie

‘Het gat in de markt’ is een begrip dat tot de verbeelding spreekt. Deze verbeelding wordt vooral gevoed door voorbeelden waarin gewone mensen met een gewoon idee plotseling goud in handen blijken te hebben. De ontwikkeling van

nieuwe producten en diensten zou daarmee niet voorbehouden zijn aan bedrijven met ontwikkelings- en marketingafdelingen, maar ligt voor een ieder – met garage of zolder en een goed idee – binnen handbereik. Recent is uit onderzoek onder

Britse en Nederlandse huishoudens gebleken dat er veel consumenten zijn die aangeven wel eens een vinding te doen. Voor beide landen gaat het om zo’n 6% van de beroepsbevolking (Von Hippel e.a., 2010).

Lees verder

Afbeelding: Jinho Jung (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!