10 interessante onderzoeken van afgelopen week

2 december 2012, 09:06

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 48

Ik heb ook deze week weer 10 van de meest interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Als grootgebruiker van cijfers over online platformen ben ik erg enthousiast dat comScore eindelijk mobiele data gaat meenemen in haar metingen. Deze weer ook twee zeer mooie whitepapers. Upstream bracht afgelopen week een whitepaper uit over webcare- en monitoringtools en VINT publiceerde een mooi rapport over het voorspellen van gedrag m.b.v. Big Data.

Trendrapport: Big Social – Gedrag voorspellen met Big Data [download]

De vraag is nu hoe snel we van zwart-wit kunnen overstappen naar kleur, en daarna verder door naar HD en 3D. De concrete adoptie van Big Data in plannen en pilots van veel organisaties is momenteel gericht op wat wij Big Social noemen. Kort en goed gaat het om de klantkant in het verlengde van onze sociale-netwerkactiviteit. Het tweede Big Data-rapport van VINT focust op dit thema door in te zoomen op de voorspelbaarheid van klantgedrag, maar ook op de tools die het mogelijk maken en welke scenario’s in de toekomst niet langer ondenkbaar zullen zijn.

Lees verder

In 2020 zijn we allemaal overwerkte zzp’ers

Of het nu door de crisis, de wil van steeds meer mensen om eigen baas te zijn, of de algehele ontwikkeling van de arbeidsmarkt komt, het is een feit dat Nederland steeds meer zzp'ers kent. Of dit een tijdelijke situatie of een blijvende ommekeer is, daarover zijn de meningen verdeeld. Maar uit onderzoek blijkt dat veel communicatieprofessionals denken dat steeds meer mensen in hun vakgebied van de overheid en het bedrijfsleven zullen overstappen naar een eigen kantoor, met of zonder personeel. Maar dat is niet het meest opvallende resultaat.

Lees verder

Whitepaper Monitoring- en Webcaretools 2012

Monitoring van sociale media speelt een steeds belangrijker rol bij veel bedrijven en organisaties. Of het nu gaat om het volgen van de conversatie over het merk, over het monitoren van jongeren op weg naar Haren of het volgen van de mening over de verkiezingen thuis op de bank. Monitoring van sociale media ontgroeit qua belang en professionaliteit duidelijk het beginstadium. Dat zien we ook op Marketingfacts aan de populariteit van blogs over monitoring- en webcaretools.

Lees verder

Hoe groot zijn Twitter, Facebook en Google qua mobiel bezoek? Eindelijk weten we het.

Op Marketingfacts berichten we vaak over nieuwe comScore cijfers. Ook in het Stats Dashboard zul je veel comScore cijfers vinden. De cijfers zijn geweldig als een benchmark van het bezoek aan websites, maar hadden en alsmaar groter nadeel. Alleen desktop bezoek werd gemeten, en mobiel bezoek werd buiten beschouwing gelaten. Dit kan een heel vertekend beeld geven. Bij Nu.nl komt inmiddels meer de helft van het bezoek via mobiele kanalen.

Dit grote gemist lijkt eindelijk voorbij. Op AllThingsD valt te lezen dat comScore eindelijk het bezoek van mobiel en app gaat meenemen. comScore voegt de cijfers samen zodat je als platform je feitelijk aantal unieke bezoekers kunt inzien. Dus als je zowel op je pc facebook.com bezoekt als de app gebruikt in november dan tel je als 1 unieke bezoeker.

Lees verder

Budget zoekmachinemarketing kent stijgende lijn

Het budget voor zoekmachinemarketing kent een stijgende lijn voor het komende jaar. Respectievelijk 57% en 51% van de adverteerders geeft aan dat het budget voor SEA en het budget voor SEO in 2013 stijgt ten opzichte van dit jaar. Dat schrijft de DDMA in de ‘DM Barometer Special: Zoekmachinemarketing’. Ook de bureaus verwachten dat deze budgetten bij haar klanten komend jaar zullen toenemen (resp. 65% en 84%).

Lees verder

Nuon opnieuw winnaar van onderzoek naar energiecontracten

Nuon is de winnaar van het meest recente online onderzoek dat wij onlangs uitvoerden naar energiecontracten. Bij de vorige meting in mei 2012 eindigde Nuon ook al bovenaan de ranglijst. Eneco behaalt wedereom de tweede positie, Oxxio stijgt van de zesde naar de derde plaats. De voorkeur van de respondenten raakt steeds meer verdeeld over de verschillende aanbieders, waarbij opvalt dat respondenten voor hun keuze bijzonder vaak terugkeren naar de eerst bezochte website. In dit artikel bespreek ik enkele opvallende zaken uit de energiemarkt en bepalende factoren voor het afsluiten van een energiecontract. Waar moeten de aanbieders rekening mee houden en van welke best practices kunnen ze leren?

Lees verder

Black Friday Report 2012

Amerikanen hebben veel meer online besteed tijdens 'Black Friday', de dag waarop veel Amerikanen hun kerstaankopen doen. Dat blijkt uit dit rapport van IBM. Ten opzichte van 2011 is er 17,4% meer omgezet. De stijging is gedeeltelijk te danken aan tablets en smartphones. 16% van de aankopen kwam via mobiel. Vorig jaar was dit nog 9,8%.

Lees verder

Onderzoek online en social media berichten over steden

Voor het derde jaar op rij heeft Clipit de online berichtgeving over steden onderzocht. In het onderzoek van vorig jaar kwam Groningen als online meest besproken stad naar boven. Dit jaar is Groningen van zijn troon gestoten door de hoofdstad van Overijssel; Zwolle. Deze sportieve stad heeft niet alleen veel online buzz weten te creëren, maar ook zeer positieve. In het onderzoek wordt er onder andere rekening gehouden met het aantal berichten waarin de stadsnaam wordt genoemd in verhouding tot het aantal inwoners. Daarnaast is gekeken naar de mate van positieve versus negatieve berichten, het soort bronnen waarop geschreven wordt en de waarde die al deze berichten vertegenwoordig voor de stad.

Lees verder

Understanding Responsive Design

Het internet, of het splinternet zoals Forrester het in dit geval benoemd, bezorgt vele marketeers hoofdpijn. Zij moeten er voor zorgen dat de winkelervaring van de klant optimaal is, wat een flinke uitdaging is in een wereld waarin het aantal touchpoints alsmaar toeneemt. Het bijhouden van verschillende platformen is erg kostbaar, maar is voor velen een noodzakelijk kwaard geworden. Het is dan ook niet gek dat marketeers zich aangetrokken voelen tot de mogelijkheden van responsive design, waarbij je 1 platform ontwikkeld wat zich schaalt en aanpast naar het device wat er wordt gebruikt. Dat is dan ook de aanleiding van deze whitepaper.

Lees verder

Discover The Windows Store

Een maand geleden is Windows 8 officieel uitgegeven voor het grote publiek. Met de lancering van Windows 8 is werden ook de deuren van de Windows Store geopend. Met de Windows Store kunnen klanten makkelijk software downloaden naar hun systeem en bestaande software updaten. Omdat Distimo verwacht dat de Windows Store een belangrijkste schakel in de digitale softwaredistributie zal vormen heeft het het november rapport gewijd aan de softwarewinkel van Microsoft.

Lees verder

Afbeelding: Anna Maj Michelson (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    hzvihk

    yktvmyzsfrvifsklzvzgskaduotklt


    3 december 2012 om 11:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!