special

Mobile

Marketing is mobiel. Niets meer, niets minder. Natuurlijk hangt het nog af van de doelgroep die je bedient en de sector waarin je actief bent, maar de kans is groot dat het merendeel van de touchpoints die je hebt met je doelgroep mobiel is. Mobiel vormt bovendien dankzij technieken als bluetooth, wifi en beacons steeds vaker de ‘linking pin’ tussen offline en online marketing. Als je de klant centraal stelt als marketeer (en welke marketeer doet dat niet?), dan moet mobiel dus centraal staan als kanaal. In deze Special over Mobile behandelen we de verschillende vormen waarin mobiel impact heeft op de klant - en daarmee op ons werk als marketeer.

Marketing is mobiel. Niets meer, niets minder. Natuurlijk hangt het nog af van de doelgroep die je bedient en de sector waarin je actief bent, maar de kans is groot dat het merendeel van de touchpoints die je hebt met je doelgroep mobiel is. Mobiel vormt bovendien dankzij technieken als bluetooth, wifi en beacons steeds vaker de ‘linking pin’ tussen offline en online marketing. Als je de klant centraal stelt als marketeer (en welke marketeer doet dat niet?), dan moet mobiel dus centraal staan als kanaal. In deze Special over Mobile behandelen we de verschillende vormen waarin mobiel impact heeft op de klant - en daarmee op ons werk als marketeer.

    • Mobile

    Jaren geleden hadden we het nog over de mobiel als het ‘second screen’, maar het is inmiddels allang het eerste scherm – en voor steeds meer mensen het enige scherm. Er zijn drie tot vier keer meer smartphones dan pc’s, ze worden vaker en op meer plekken gebruikt dan een pc en voor meer verschillende toepassingen. Praten over mobiel en desktop is net zo toekomstbestendig als praten over zwart-wit- en kleurentelevisie. De kansen liggen op het mobiele vlak, zoveel is duidelijk. En daarmee is het van enorm belang voor elke marketeer die mensen wil bereiken.

    • Mobile

    Ruim de helft van alle digitale content consumeren we al via onze mobiel. Jongvolwassenen (van 18 tot 35 jaar) zijn zelfs ‘mobile only audiences’. En ook ouderen (65 tot 75) hebben bijna allemaal een smartphone. We grijpen gemiddeld meer dan 50 keer per dag naar onze iPhone, Samsung of HTC. Wat we dan doen? Natuurlijk veel filmpjes bekijken, facebooken, whatsappen en muziek luisteren. Maar we lezen ook nog steeds teksten. Tenminste... mits die geschikt zijn voor mobiel. Daarvoor zijn deze tien tips. 

    • Mobile

    Volgens onderzoeksbureau GfK is het aantal Nederlanders met een smartphone en tablet voor het eerst sinds hun introducties niet meer gestegen. De afgelopen jaren was de opkomst van die nieuwe schermen even wennen voor adverteerders, merken, bureaus en advertentiesystemen, maar inmiddels kunnen we wel veilig stellen dat mobile binnen de marketing volwassen is geworden. Toch gebeurt er een hoop. De groep mobile-only gebruikers groeit en het second screen is steeds vaker het enige screen. Lineaire televisie is in verval terwijl online video flink groeit. En de smartphone is onze centrale interface tot de fysieke wereld om ons heen. Dat alles heeft natuurlijk effect op ons werk als marketeer. Daarom hier de belangrijkste 6 trends in mobile marketing.

    • Mobile

    De meeste organisaties zijn tegenwoordig zowel online als offline aanwezig. De online interacties leveren veel gegevens over de klant op. Websitebezoek en -gedrag worden gemeten met cookies, e-mails en telefoontjes worden geregistreerd in het CRM-systeem en er zijn allerlei systemen om socialmedia-interacties te monitoren. Dit wordt anders als het offline bezoek betreft aan bijvoorbeeld de winkel, showroom of een event. Ook al is er sprake van een klantkaart of klantnummer, dan wordt dit veelal pas geregistreerd op het moment van aankoop. En hoe vaak is er geen sprake van het feit dat de bezoeker deze kaart even niet bij zich heeft? Dit heeft als resultaat dat een klant offline vaak een volkomen andere beleving heeft dan online. Terwijl de klant online wordt herkend en op basis van zijn of haar profiel de ervaring wordt aangepast, is de klant offline nog steeds een eenheidsworst die blij mag zijn als een medewerker weet dat het de derde keer is dat ze de klant zien die week. Offline is daarmee hard toe aan vernieuwing. Met de introductie van beacons en het gebruik van smartphone-apps is dit nu meer dan mogelijk geworden.

    • Mobile

    Uit de hysterie rond chatbots van de afgelopen tijd kwam een nogal fundamentele vraag bovendrijven: zijn apps dood? Niemand downloadt namelijk meer nieuwe apps, we gebruiken überhaupt maar een stuk of drie apps regelmatig en we brengen meer en meer tijd door op chatplatformen. Ja, apps zijn dus dood, concludeerde een deel van de experts. Maar is dat wel zo? Het korte antwoord (tl;dr) is: nee. Wel is er een duidelijke verschuiving gaande waarin apps en het mobiele web dichter naar elkaar toe bewegen, zowel in functionaliteit als gebruikerservaring. 

    • Mobile

    De opkomst en verdere groei van online bezorgen grote retailers heel wat hoofdbrekens. De customer journey wordt dynamischer, mobile neemt een steeds prominentere rol in en verdienmodellen gaan compleet op de schop. Bekende ketens als V&D, BAS Group en Schoenenreus hebben de boot gemist en wisten de voortdurend kanaalswitchende consument niet afdoende te faciliteren. Deze hedendaagse consument is volledig in control. Een kanaaloverstijgende en consistente benadering en merkbeleving is daarom essentieel. In dit artikel beschrijven we hoe Auping online - en vooral mobiel - gebruikt om clicks & bricks bij elkaar te brengen.

    • Mobile

    De snelle acceptatie van smartphones en tablets door consumenten heeft marketeers welhaast het walhalla in geleid van marketing insights. Dankzij ‘mobiel’ kunnen ze nu beschikken over een voorheen ongekend breed en gedetailleerd beeld van consumentengedrag.

    • Mobile

    Een jaar na Mobilegeddon, de Google-update in april 2015 waarbij websites die mobiel goed werken voorrang kregen in de zoekresultaten, wordt het tijd om wat duidelijkheid te verschaffen over mobile search en de rol die SEO daarin kan spelen. We zien steeds meer zoekopdrachten op mobiel en het lijkt erop dat mobile SEO een serieuze discipline gaat worden. Goed dus om de belangrijkste punten en ontwikkelingen op een rij te zetten. Op deze manier weet je zeker dat jouw website er goed voorstaat, mocht Mobilegeddon 2 uitbreken.