• E-mail
    wordt gesponsord door

Zo verhoog je open rates met een sterke onderwerpsregel

5 tips!

Zo verhoog je open rates met een sterke onderwerpsregel
, Webpower
@webpower

Het optimaliseren van de onderwerpsregel schiet er bij sommige e-mailmarketeers er nog weleens bij in. Omdat ze het te druk hebben met het beheren van de database bijvoorbeeld, of met het opstellen van ijzersterke templates.

En hoewel dat inderdaad belangrijke zaken zijn in e-mailmarketing, moet dat niet ten koste gaan van de al net zo belangrijke subject line. De onderwerpsregel is namelijk een van de eerste dingen waar een ontvanger naar kijkt, en speelt een grote rol in zijn beslissing om je e-mail wel of niet te openen. Hoe stel je de beste subject line op voor jouw e-mailings?

1. Schrijf een pakkende onderwerpsregel

Het schrijven van een goede onderwerpsregel is moeilijker dan het in eerste instantie lijkt. Een subject line heeft namelijk twee verschillende en soms paradoxale functies.

Aan de ene kant moet hij de lezer informeren over de inhoud van de e-mail en duidelijk maken waarom hij verder moet lezen. Tegelijkertijd moet een onderwerpsregel de ontvanger ook weer nieuwsgierig maken, of op een andere manier urgentie creëren om verder te lezen.

Een aantal voorbeelden van onderwerpsregels die aan die eisen voldoen:

  • 6 e-mailmarketingtrends die je niet mag missen
  • Hoe herken je een dubieuze verzendlijst?
  • De inschrijving voor Event X sluit over 2 dagen
  • Krijg nu 20% korting op Product X

Iets anders wat je kunt overwegen is om symbolen te gebruiken in subject lines. In sommige branches leidt het gebruik van symbolen als ♥, ☎  of ♫ tot hogere open rates, maar wees hier wel voorzichtig mee. Zeker bij e-mailings gericht op de zakelijke markt kan het gebruik van dergelijke symbolen kinderachtig of zelfs spammerig overkomen.

2. Houd het kort

Ontvangers nemen niet veel tijd om hun inbox te scannen en je onderwerpsregel moet ze dan ook in één oogopslag duidelijk maken waarom zij jouw e-mail moeten openen. Dat geldt voor mensen die gebruikmaken van een desktopclient en is al helemaal belangrijk voor mobiele e-mailmarketing. Houd het daarom kort en houd een maximum aan van veertig tot vijftig tekens. 

3. Personaliseer onderwerpsregels

Hoewel de meeste e-mailmarketeers het belang snappen van gepersonaliseerde e-mailings, zijn er maar weinig die dit ook doorvoeren in de subject line. Volgens de meest recent versie van de DDMA Nationale E-mailbenchmark wordt deze techniek bij slechts 5 procent van de op consumenten gerichte marketingmails toegepast. En bij e-mails gericht op de zakelijke markt ligt dat percentage slechts op 3 procent.

Dat is opmerkelijk. Zeker als je bedenkt dat volgens datzelfde rapport van DDMA blijkt dat gepersonaliseerde onderwerpsregels zorgen voor een aanzienlijke stijging van het aantal opens en de click-through rate. Denk daarbij aan onderwerpsregels waarin je iemands naam gebruikt of een bedrijfsnaam. Maar bijvoorbeeld ook aan het afstemmen van de inhoud van de subject line op de producten in een achtergelaten winkelwagen.

4. Versterk je onderwerpsregel met een preheader

De preheader is het ideale middel om je onderwerpsregel kracht bij te zetten. Dit zijn de eerste regels tekst die zichtbaar zijn onder (of naast, afhankelijk van de e-mailclient) de subject line. Houd hier rekening mee bij het opstellen van je e-mails en voorkom dat daar een tekst komt te staan als ‘Is deze e-mail niet leesbaar? Klik dan hier om hem online te lezen.’

Verder is het goed om te weten dat er op het gebied van preheaders vandaag de dag een stuk meer mogelijk is dan vroeger. Gmail biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om via Email Actions een preheader XXL te maken, waarin je call-to-actions kunt opnemen. Zo wordt het dus mogelijk om al conversie te boeken nog voor iemand de e-mail geopend heeft.

5. Test verschillende onderwerpsregels

De allerbeste manier om erachter te komen welke onderwerpsregels het beste werken, is door ze te testen in de praktijk. Met A/B-tests bijvoorbeeld. Daarbij test je twee verschillende versies van een subject line op een klein deel van je database en stuur je de meest succesvolle variant naar de rest van je verzendlijst.

Blijf hoe dan ook je e-mailstatistieken nauwlettend in de gaten houden. Leer van onderwerpsregels uit het verleden en gebruik die kennis om je verdere subject lines te optimaliseren.

Credits afbeelding: Machiel van Zanten, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
3


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Belangrijkste is om het eerst te testen voor jouw merk/branche. Bij ons bedrijf (verzekeringsbranche) is uit AB-test gebleken dat algemene onderwerpsregel 'Nieuwsbrief januari 2016' beter werkt dan een specifieke onderwerpsregel.
    Je geeft aan dat een OR zoals '20% korting' goed werkt. Komen dit soort OR door de spamfilters?

    geplaatst op
  • Beste Luuk,

    Bedankt voor je bericht. Interessant om te horen dat 'nieuwsbrief januari 2016 voor jullie goed werkt, ben ook erg benieuwd naar andere testen die jullie gedaan hebben.

    Wat betreft die spamfilters; die zijn tegenwoordig heel vernuftig. Je nieuwsbrief kan om verschillende redenen als spam worden gemarkeerd, ze zijn echter niet onredelijk.

    Ze zijn bedoeld om te voorkomen dat mensen ongewenste berichten ontvangen en kijken naar factoren die veel in verkeerde e-mails voorkomen. Het is een fabeltje dat je door het gebruik van specifieke woorden gelijk als spam gemarkeerd wordt. Een spam filter kan door verschillende dingen getriggered worden, maar zelden door het gebruik van specifieke woorden (zoals gratis, laatste kans, het gebruik van hoofdletters en uitroeptekens).

    Een spam filter kent punten toe voor spam woorden in de onderwerpregel en de body van de mailing. Als het aantal punten boven een bepaalde grens komt, zal de e-mail als spam behandeld worden. Maar het gebruik van 1 of 2 van deze woorden of tekens zal er niet voor zorgen dat je in de spam folder terecht komt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.