• Usability & design
    wordt gesponsord door

WhatsApp is de nieuwe sociale media

Sociale media is uit, messaging is in

WhatsApp is de nieuwe sociale media

Aan het eind van 2014 zorgde Fred Wilson, durfkapitaal-investeerder in onder andere Twitter en Facebook, voor een klein relletje onder de socialmediagoeroes. Zijn opmerking ‘de sociale media fase van het internet is afgesloten’ schoot bij hen regelrecht in het verkeerde keelgat. Op Twitter, Facebook en LinkedIn rolden de zelfbenoemde deskundigen over elkaar heen: social media was helemaal niet dood, social media was juist springlevend! Gedwongen door hun tijdlijn, nieuwe tweets schreeuwden om hun aandacht, kwamen de meeste experts er niet aan toe om het gehele artikel van Wilson te lezen. En dat is jammer want Wilson heeft als geen ander de toekomst van Silicon Valley heel scherp op zijn netvlies staan.

Uiteraard zei Wilson niet dat sociale media ten dode was opgeschreven. Wel zei hij dat de strijd gestreden is. Er vindt niet of nauwelijks meer innovatie plaats. De grote socialmediaplatformen zijn volwassen geworden. Ze hebben hun nut bewezen en zijn daarmee niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken.

Messenger is de volgende mobiele OS

Veel interessanter vind ik zijn tweede opmerking ‘messaging is nieuwe sociale media’. Een opmerking die hij in een eerdere blogpost al eens maakte. Daar verwoordde Wilson het echter als volgt: "Ik durf boven alles te wedden dat messenger de volgende mobiele OS is". Aanleiding voor deze gedachte was een artikel van Ben Thompson waarin deze drie tijdperken - PC, internet en mobiel - van technologie voor consumenten onderscheidt. Volgens Thompson maken we nu de overgang naar een vierde computer tijdperk mee, die gedomineerd wordt door messagingdiensten. 

Het bijzondere aan deze diensten is, dat het een op zichzelf staand platform is en daarmee het onderliggende mobiele platform ondergeschikt maakt. Apps als LINE en WeChat laten alvast het voorland zien van hoe deze platformen zich in de nabije toekomst ontwikkelen. Naast het aanschaffen van virtuele stickers, games te spelen, is het ook mogelijk om betalingen te verrichten, online aankopen te doen en bijvoorbeeld taxi’s te bestellen.

De kracht van de push notificatie

Recentelijk liet ook de lancering van de nieuwste single ‘Only One’ van Kanye West en Paul McCartney zien hoe krachtig messagingdiensten zijn. Het muzieknummer werd op oudjaarsdag tegelijkertijd gepromoot op Facebook, Instagram, LINE en Twitter. Het bereik van LINE was vele malen groter. Meer dan 10 miljoen volgers kregen een privé chatbericht van McCartney met een directe link naar het nummer op SoundCloud. Het virale effect van de sociale netwerken viel daarbij in het niet.

Diverse online platformen zijn nu al druk aan het experimenteren met WhatsApp. Zo merkt Buzzfeed bijvoorbeeld al dat er meer op de WhatsApp-button wordt geklikt dan de Twitter button om nieuws te verspreiden. In Nederland biedt het nieuwe kanaal van NRC, NRC Q, de mogelijkheid om je te abonneren op nieuwskoppen via Whatsapp. En is het mogelijk om user generated content op te sturen naar Skoften of VKMag via WhatsApp.

Wie het laatst lacht

Bedrijven die WhatsApp, Line, WeChat etcetera slechts zien als een veredelde variant op SMS missen dus de boot. Implementeer je in 2015 geen eigen WhatsApp kanaal, dan doe je simpelweg niet mee. De mogelijkheden tot nieuwe vormen van interactie met klanten is immers nagenoeg eindeloos wanneer messagingapplicaties als een op zichzelf staand platform worden beschouwd. Niet voor niets zei David Marcus - de voormalige CEO van Paypal en tegenwoordig het hoofd van Facebook’s messaging divisie - in een interview met Wired dat hij ‘messaging tussen mensen en bedrijven opnieuw wil uitvinden’.

WhatsApp is met meer dan 600 miljoen gebruikers ‘s werelds meest gebruikte messaging applicatie. Hoe groot kan het bereik van Whatsapp straks worden als daadwerkelijk de de webversie WhatsApp Web wordt uitgerold? En welke diensten kunnen bedrijven en consumenten straks allemaal (betaald) van dit platform afnemen? We staan inderdaad aan de vooravond van een nieuw computer tijdperk waarin messaging diensten een uiterste belangrijke rol in ons leven gaan spelen. Werd Mark Zuckerberg bij de aankoop van WhatsApp voor een bedrag 19 miljard dollar nog stiekem uitgelachen, inmiddels lacht hij het hardst.

Credits afbeelding: Álvaro Ibáñez, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
7


Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Ik ben benieuwd of er al een Nederlands voorbeeld is van het inzetten van Whatsapp als social media kanaal of voor promotie. Tot nu toe wordt het hier inderdaad vooral als veredeld sms kanaal gezien. En hoe zit het met de wet op telemarketing? Volgens mij mag je niet zomaar mensen whatsappen als organisatie. Bij Line kun je je abonneren op iemands posts, maar bij whatsapp ligt dat toch anders. Zie ook de goede link in dit artikel naar het blog op Techcrunch. Ik zie het nog niet zo op Whatsapp, maar zie graag voorbeelden van het tegendeel!

    geplaatst op
  • Tanja, bedrijven sturen ook geen bericht naar de mensen. De mensen sturen berichten naar elkaar net als een Facebook deelknop alleen nu stuur je het als gebruiker van Whatsapp naar een persoon. Hierdoor is ook de click rate hoger. Indien ik een link van een vriend krijg met dit moet je zien dan bekijk ik het sneller dan als ik een link voorbij zie komen op bijvoorbeeld Facebook. Door de Whatsapp deelknop stuurt iemand die het gelezen heeft direct door naar zijn virendengroep/vriend. Dit is de perfecte mond op mond reclame.

    geplaatst op
  • In het artikel wordt onder andere NRC Q genoemd: http://www.nrcq.nl/2014/10/17/volg-en-deel-nrc-q-nu-ook-via-whatsapp

    Bovendien heeft Marketingfacts in het verleden hier ook al een artikel aan gewijd: http://www.marketingfacts.nl/berichten/user-generated-content-en-nieuwsupdates-hoe-skoften-en-nrcq-whatsapp-inzett?utm_source=plus.url.google.com&utm_medium=wallpost

    geplaatst op
  • Een leuke en interessante ontwikkeling in de marketingwereld. Echter ben ik wel benieuwd naar de reacties van mensen als bedrijven binnen WhatsApp, Line of WeChat gaan opereren. WhatsApp is volgens mij een communicatiemiddel wat hoofdzakelijk voor privézaken wordt gebruikt. Bij mij roept dan de volgende vraag op: Wil men wel dat privé en werk door elkaar gebruikt wordt met WhatsApp, Line of WeChat? Leidt dit niet tot vele irritaties? Ik zou eerder denken aan Alterdesk, een app om zakelijke communicatie efficiënter en effectiever te laten verlopen. Ik ben benieuwd hoe men hierover denkt.

    geplaatst op
  • Interessant artikel (vond het overzicht van Wilson ook zeer goed) maar je opmerking "Implementeer je in 2015 geen eigen WhatsApp kanaal, dan doe je simpelweg niet mee." slaat natuurlijk nergens op of verdient op zijn minst iets meer onderbouwing van jouw kant.

    Waarom doe je dan niet meer mee? Waarmee doe je überhaupt niet meer mee? Wie doet dan nu wel al mee? Gaan bedrijven failliet als ze niet op Whatsapp zitten op 31 december 2015? Nu blijft het een loze kreet en klink je een beetje als de door jou verfoeide socialmediagoeroes uit de eerste alinea.

    geplaatst op
  • Opmerkelijk hoe we toch weer verschuiven van social als Twitter en Facebook (massa) naar messaging (persoonlijk).

    Hoewel: is het wel een verschuiving? Kunnen beide kanalen niet perfect naast elkaar bestaan? Doen ze dat niet al? Ik denk dat kanalen als Twitter en Facebook reeds diepgeworteld zijn. Here to stay. WhatsApp geldt denk ik slechts als aanvulling, een andere manier van communiceren.

    geplaatst op
  • Eens met Erik. En dank voor jullie reacties allen! Heb weer lees- en denkvoer.

    geplaatst op
  • Interessante discussie met betrekking tot de opmerking van Peter en de stelling van Sander. WhatsApp is nog geen must-have, maar de ontwikkeling is wel gaande waarin 'een' messaging app de basis van de volgende communicatiegolf vormt.

    Bij een klant van ons (overheid) zien we dat men massaal gebruik maakt van WhatsApp sinds de lancering. De technologie is geaccepteerd, het vertrouwen is er, het is gratis, snel en altijd bij de hand. Alle ingrediënten zijn aanwezig om het volgende communicatiemiddel te worden. Zowel P2P als B2C/C2B en zelfs B2B.

    geplaatst op
  • Ik word zo langzamerhand allergisch van dit soort beweringen: 'Implementeer je in 2015 geen eigen WhatsApp kanaal, dan doe je simpelweg niet mee.'

    Dat heb ik in mijn 22 jaar als internet adviseur zo vaak gehoord (meestal overigens van guru's en boekjes schrijvers, maar toch).

    Dit werd ook bijvoorbeeld ook beweerd over websites (1995), ecommerce (1998), social media (2009), app's (2010) en nu dus deze weer.

    Het is bewezen verstandig om eerst de ontwikkelingen aan te kijken en dan pas te gaan handelen als bedrijf. En vooral: nooit in middelen denken maar altijd in strategie.

    'Vele eersten zullen de laatste zijn' (Marcus) is zo'n gekke zegswijze nog niet.

    geplaatst op
  • Leuke invalshoek van dit artikel om de kracht van messaging apps in kaart te brengen. Ben zelf wel erg benieuwd naar wat er gebeurt als we messaging apps massaal als marketingmiddel gaan gebruiken.. Heb jij hier ideeën over?

    geplaatst op
  • Om even in te haken op de vraag van Judith: (traditionele) marketing wordt met messaging apps wel een stuk lastiger, maar zoals uit het voorbeeld van Sander blijkt (de single van McCartney en Kanye) is het wel mogelijk. We gaan dan echter nog meer naar Permission Marketing in plaats van Push Marketing (wat natuurlijk al aan het afbrokkelen was).

    geplaatst op
  • @Bart, in die gedachtegang kan ik mij inderdaad ook vinden.
    Het gaat erom dat je relevant bent, niet dat je je boodschap er gewenst of ongewenst doorheen drukt (push marketing). Binnenkort nog in het oosten? Leuk om eens door te praten hierover!

    geplaatst op
  • Morgen ben ik in het Oosten van het land - stuur je me een bericht?

    geplaatst op
  • Zouden consumenten dan niet gek worden, als er op via elk mogelijke kanaal maar reclame binnen komt? Als ik mijn E- mail dagelijks bekijk, de E- mail die ik gebruik bij het bestellen van goederen via internet, zit het vol met nieuwsbrieven en promotie/ reclame mails. Als ik op mijn Facebook, Twitter, Instagram of andere social media kanalen kijk, word ik ook overspoeld met acties van dergelijke bedrijven.

    Waar ligt die grens van Like & Share acties, als ook een prive kanaal als WhatsApp al gebruikt gaat worden om acties op te voeren?

    geplaatst op
  • @Bart, heb je een bericht via Twitter gestuurd!

    geplaatst op
  • Ik mis de privacygevoeligheid in het kader van de WBP(Wet Bescherming Persoonsgegevens) als keerzijde in deze Whatsapp aanbeveling. Whatsapp is niet geschikt voor snelle werknemersoverdracht, info of het delen van gevoelige zaken; als het om mensen gaat zoals in de zorg bijvoorbeeld. En om het voor algemeenheden te gebruiken, wordt vast een overkill omdat je dan via je Whatsapp direct in contact staat met zoveel vermenging van werk en privé dat je zaken weg zult klikken. Ik ben dus nogal sceptisch maar sta open voor nieuwe inzichten en blijf mee lezen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.