Wees blij met die mislukte journalisten die zich richten op contentmarketing

Wees blij met die mislukte journalisten die zich richten op contentmarketing

Tijdens het lezen van de recensie op Marketingfacts en het luisteren van de podcast over het boek Contentmarketing van Suzanne de Bakker, bleef één specifieke zin langer bij me hangen dan de andere zinnen. Volgens de auteur is contentmarketing geen discipline, maar een middel. En dus is de gefabriceerde term contentmarketing veel te breed voor het eigenlijke werk dat wordt gedaan. 

Content (in welke vorm dan ook) is inderdaad slechts een middel om een bepaald doel te halen, daar kan niemand het mee oneens zijn. Waarin ik wel van mening verschil met beide heren in de podcast, is dat ze volgens mij niet helemaal beseffen hoe belangrijk het is om goede content te hebben.

Laten we dus vooral ophouden met het bespreken wat het vooral wel of niet is, want de perfecte definitie van contentmarketing bestaat gewoon niet. Dat heeft vooral te maken met het verenigen van twee woorden die voor veel mensen heel wat anders betekenen. Als je dat kunt accepteren, en dus aanneemt dat het voor iedereen anders kan zijn, kun je kijken naar wat je ermee kunt bereiken in jouw specifieke situatie. Want hoe je het beestje ook wilt noemen, contentmarketing is voor iedere organisatie waardevol.

Preken voor eigen parochie

Deze blogpost is zeker een geval van preken voor eigen parochie, maar in een vakgebied dat met nevelen is omhuld, kan het vast geen kwaad om eens duidelijk te maken wat wij elke dag doen op het gebied van contentmarketing. Met wat meer besef, groeit wellicht ook de waardering. Het viel mij namelijk ook op dat er wat badinerend werd gedaan over deze tak van sport. Volgens Stef en Bas is contentmarketing iets kleins dat heel groot is gemaakt door mensen die er geld mee willen verdienen. "De mensen die het roepen zijn vaak de mislukte journalisten die met contentmarketing geld willen verdienen", hoor ik aan, terwijl mijn tenen voorzichtig beginnen te krommen.

Mislukt klinkt wat negatief, maar ik wil mezelf ook graag toevoegen aan die categorie. Na mijn opleiding journalistiek heb ik vier jaar bij een regionaal dagblad gewerkt en maakte toen de overstap naar de contentmarketing, omdat ik geen zicht had op een vast contract. Dat is inmiddels alweer bijna vijf jaar geleden en ik heb nog geen moment spijt van die stap, ook al krijg ik de stempel van mislukte journalist. Ik merk juist dat onze klanten veel baat hebben bij mijn journalistieke vaardigheden en mijn ervaring.

Marketing draait om inhoud 

Ik ben namelijk dagelijks bezig met het verwerken van informatie vanuit bedrijven, om deze boodschap in geschreven teksten zo helder mogelijk over te krijgen bij een bepaalde doelgroep. Bij LEWIS is contentmarketing dus vooral gericht op het delen van kennis vanuit bedrijven, waarbij het gaat om creativiteit en inhoud. We maken ons sterk voor informatieve persberichten, zonder al te veel invloed van marketingafdelingen of commerciële boodschappen in die teksten, zodat ze begrijpelijk zijn voor journalisten of de lezer/consument. 

Dat is meteen waarom het schuurt wanneer ik mensen hoor praten over mislukte journalisten die de overstap maken, omdat ons werk juist is wat marketing nodig heeft. Het verhaal vanuit het bedrijf is namelijk de basis van alle uitingen naar de buitenwereld: waar sta je voor en wat wil je delen met de buitenwereld? 

Content is het fundament van geïntegreerde campagnes

In tijden waarin consumenten worden bestookt met informatie, is het juist belangrijk dat die informatie goed is. En waar we eerst een los onderdeel binnen LEWIS waren, worden we steeds vaker betrokken bij campagnes van klanten om mee te denken over welke boodschappen ze willen uitdragen. We denken mee aan het begin van de campagne, helpen de accountteams met het bedenken van onderwerpen en schrijven steeds vaker ook de daadwerkelijke content. Voor ons is contentmarketing dus geen middel en geen principe, maar vormt juist het fundament van geïntegreerde campagnes. 

Het blijkt namelijk dat mensen die vanuit marketing of communicatie komen, niet altijd over de beste pen beschikken. Die rol nemen we op die momenten dus graag van hen over en we hebben het drukker dan ooit. Niet slecht voor een team van mislukte journalisten...

Credits afbeelding: Pixabay, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Hallo, hier een mislukte journalist! Ik kan het niet anders dan eens zijn met je artikel. Het idee dat contentmarketing een soort zoethoudertje voor mislukte journalisten is, hangt volgens mij nauw samen met het hardnekkige idee van veel organisaties dat ze 'iets met Facebook moeten doen' 'omdat iedereen dat doet'. Ja, als je content op die manier benadert, als je het niet nodig vindt om een strategie te ontwikkelen, als je, kortom, de waarde van content niet ziet, dan snap ik die houding. Dan snap ik dat je de stagiair beheerder maakt van je Facebookpagina - 'die jongelui snappen hoe dat werkt'-, zodat die af en toe iets kan posten. Maar dan snap ik óók dat social media je niets opleveren.

    Gelukkig merk ik in mijn werk dat steeds meer organisaties inzien dat contentmarketing méér is dan 'iets met Facebook doen'. Dat het meerwaarde heeft, en dat een goede inzet van content vraagt om professionals. En dat dat dus geen mislukte journalisten zijn. :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.