Website van het Jaar 2006

2 november 2006, 15:07

Zoals in 2004 en 2005 ook het geval was, wordt ook dit jaar weer de Website van het Jaar verkiezing gehouden. Sinds gisteren kan de Nederlandse internet consument weer een maand lang haar stem uitbrengen op 100 websites verdeeld over 12 categorieën. Vorig jaar werden er maar liefst 628.000 stemmen uitgebracht volgens de organisatie en ging Postbank.nl met de eer aan de haal. De vraag is dus: wie gaat er dit jaar winnen?

Nominaties

De nominaties voor de Website van het Jaar zijn tot stand gekomen in samenwerking met de commissie Evolve 2.0, onderdeel van de VEA ( Vereniging voor Communicatie Adviesbureaus). Samen met de redactie van de Website van het Jaar verkiezing selecteerde zij de best scorende sites uit 52 subcategorieën en verdeelde deze in 12 categorieën waaronder auto en verkeer, entertainment en lifestyle, financiele producten en diensten en nog diverse anderen.

Winnaars

Stemmen is mogelijk tot 1 december 2006. De uitslag zal bekend worden gemaakt op 7 december 2006 in Panama te Amsterdam. Tijdens deze bijeenkomst zullen de felbegeerde prijzen worden uitgereikt aan de winnaars in de verschillende categorieën. De categoriewinnaar die de meeste stemmen heeft behaald, zal tevens worden beloond met de titel ‘Website van het Jaar 2006’. Aangezien de lezers van Marketingfacts natuurlijk de echte kenners zijn: wie doet er dit jaar de beste voorspelling wie er met de prijzen aan de haal gaat? Leef je uit in de reacties.

Marcel van der Heijden
Interactief Strateeg bij Stormkracht 9

Marcel studeerd bedrijfskunde/ marketing management aan de RSM Erasmus Universiteit te Rotterdam. Daarvoor volgde hij de bachelor studie marketing management aan de Hogeschool Inholland. Tijdens zijn stage bij KPMG Accountants raakte hij betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe site en online identiteit en was zijn liefde voor online marketing geboren. Naast zijn studie is hij initiatiefnemer en voorzitter van Generation Next en werkt hij als freelance interactief marketeer voor diverse MKB bedrijven. Zijn interesses liggen op het snijvlak tussen marketing en technologie.

Categorie
Tags

19 Reacties

    evroekel

    Kleine aanvulling: Marketingfacts is dit keer zelf ook genomineerd in de categorie Blogs en Communities.


    2 november 2006 om 15:52
    arjanintveld

    Ik gok dat in die categorie hyves wederom hoge ogen gaat gooien.


    2 november 2006 om 16:05
    Anders

    Wat een wanstaltig product, de website van deze verkiezing. Wat mij betreft genomineerd voor de meest nutteloze Flash-toepassing ooit. Scrollwieltje wordt buitenspel gezet, de back-knop werkt niet etc. Brrrrrrrr

    Anyway, mijn winnaars:

    Auto en verkeer: 9292ov.nl

    E-commerce en veilingsites: marktplaats.nl (sorry Maarten)

    Entertainment en Lifestyle: vara.nl dan maar, vanwege het cabaret

    Financiële producten en diensten: Rambobank

    Sport en Spel: vi.nl, al is het het afgelopen jaar bergafwaarts gegaan

    FMCG: geen idee. Doe AH maar

    Reizen en recreatie: KLM.nl, voor de moeite die ze erin gestopt hebben

    Huis & tuin: Funda, maar als de foto’s volgend jaar nog niet vergroot kunnen worden is dat de laatste keer

    Blogs & communities: Hyves (sorry marco)

    ISP’s en portals: Google

    Internet & telecom (wie zet in godsnaam Jamba hierbij??!!?) KPN

    Nieuws en informatie: Nu.nl. Niets meer aan doen. Maar ze luisteren toch niet naar me.

    Onderwijs, overheid e.d.: Overheid.nl

    Gezondheid: geen flauw idee. Doe maar dokterdokter dan.

    Merkwaardig: ontbreken van YouTube, NOS Teletekst-site, Partyflock, Web-log.nl, TV-Gids.nl, alle vacaturesites


    2 november 2006 om 16:30
    Thomas

    Werkt niet in Firefox. Is alleen flash.

    En mijn site staat er ook niet tussen :@

    Tegen!


    2 november 2006 om 16:32
    jeroenmirck

    FMCG: lijkt me juist vrije doortocht voor Heineken…

    Leuke vertikking, Anders: Rambobank. 😉


    2 november 2006 om 16:34
    Erwin

    De verwachtingen van hyves zijn weer groot, maar in mijn ogen komt dat vooral door het grote aantallen leden wat hyves heeft.

    Verder vind ik hyves qua usability toch een overgewaardeerde site, soms raak ik binnen mijn eigen profiel (als ik al inlog) de weg kwijt en mijn god wat is dat hyves traag….


    2 november 2006 om 18:36
    everhoog

    @ anders: zou het nou toeval zijn dat bijna alle sites van jouw voorkeur een 3-koloms lay-out hebben?


    2 november 2006 om 18:48
    loket

    Jeetje Anders, de Rambobank. Daar moet je geen kredietconflictje hebben 😉


    2 november 2006 om 19:02
    Annet

    Moet GeenStijl niet onder de rubriek Entertainment? 😉

    E-commerce: Marktplaats

    Nieuws en informatie: met grote voorsprong Volkskrant

    Entertainment: hoe erg ik het ook vind, Talpa (technisch innovatief laten we maar zeggen)

    Blogs & communities: MF & Sargasso

    ISP: Google

    Internet en Telecom: T-mobile

    Ik mis clubvan100.nl, 3voor12vpro.nl, elizawashere.nl, like-a-local.com


    2 november 2006 om 19:31
    Jan

    typ code om te reageren: death34 (nou nou!)

    Voor jullie internet guru’s, deze zijn leuk: http://www.alexa.com, http://www.bliin.com. Effe weg uit de kneuterigheid van de blabla.enellen

    Hier de echte winnaars in Nederland. 1 google.nl 2. google.com 3. msn.com 4. nu.nl 5. wikipedia.org enz.

    Deze zie ik wel zitten: aex.nl, deep.fm, tweakers.net, weethet.nl en in de twilight zone: niburu.nl

    ;^) Jan


    2 november 2006 om 20:01
    Lucien

    Nemen we dit echt serieus? Is dit niet gewoon een manier om e-mailadressen te verzamelen via het bereik van populaire websites?


    3 november 2006 om 07:51
    mvkranenburg

    Beetje onhandig dat je voor elke rubriek elke keer opnieuw je gegevens in moet vullen. Kan beter voor volgend jaar jongens. Verder ben ik benieuwd naar de promotie acties van alle websites om zoveel mogelijk stemmen binnen te halen > hou je mailbox maar in de gaten :-).

    Sowieso mis ik de op de website de onderbouwing van de keuzes. Waarom is bij het onderdeel reizen Transavia.com niet opgenomen? Verder mis ik ook Jiba.nl, deze online touroperator is afgelopen jaar met enorm gegroeid in omzet.? Kan iemand van http://www.websitevanhetjaar.nl hier meer over vertellen hoe de Top10 per categorie tot stand is gekomen?


    3 november 2006 om 08:01
    André Scholten

    Wie heeft bedacht dat dit totaal in Flash moest? Net als Anders erger ik mij mateloos aan onnodig toepassen van Flash, en dat is al vaak het geval als het voor een hele site gebruikt word.

    Verder mis ik de onderbouwing van de categorieën? Is het enige criterium de populariteit van de sites? Die kun je nu ook al wel bepalen zonder te stemmen. Nu is het nog aan de betreffende sites om naar het stem knopje te linken in een persbericht om zoveel mogelijk leden te laten stemmen. Oh ja: je kunt niet rechtstreeks linken, ze zullen een klikpad uit moeten leggen.


    3 november 2006 om 08:14
    Justus

    Het lult me niet eens om te stemmen, het geeft aan dat ik al gestemd heb, terwijl de nominaties er maar net op staan, gezien de datum van dit bericht? En waarom gaat het niet over vernieuwende sites, dat is tenslotte toch interessant? De site zelf zal in ieder geval niet winnen, wat een beroerd ding is dat.


    3 november 2006 om 09:43
    lbroekman

    @Justus, ik krijg dezelfde foutmelding, na het invullen van de eerste stem (Routenet.nl bij Auto en Verkeer) verschijnt er een bericht dat dit emailadres al gebruikt is en dat er maar 1x per categorie gestemd mag worden … Weet in ieder geval welke site niet wint dit jaar.


    3 november 2006 om 10:23
    @Lode

    @Lode: Daar gaan onze kansen al! 😉 …Maar bedankt voor de poging.


    3 november 2006 om 11:00
    Meike

    @Anders: kijk ook eens op http://www.medicinfo.nl voor een goede website in de categorie Gezondheid.


    16 november 2006 om 15:44
    AMOXILCles

    amshline


    24 april 2016 om 07:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!