Wat vindt u van de mega-HEMA?

11 maart 2008, 08:31

Nog een weekje gruwelijk doorrammen hier ter MT-redactie en dan gaat het er echt van komen: De respectabele 24-jarige MarketingTribune (print), ooit Nieuwstribune, gaat volledig op de schop. Online verandert er nog het minst, maar het vaktijdschrift over marketing krijgt een nieuwe look, feel, bladformule, vaste schrijvers en zo nog het een en ander. In één zin: een creatief en ondernemend vakblad dat recht doet aan marketing. Deo Volente ligt het over twee weken op de mat.

Onderdeel van de nieuwe bladmix, wordt Facts Inside: Een bloemlezing van meningen en stellingnames van de Marketingfacts-community, zoals die werden gepost op deze site, dus samen met Marco werd onlangs bedacht iedere twee weken een vraag aan u voor te leggen en maar eens te zien wat de gemeente daar allemaal van vindt. De reacties nemen we mee in het blad, dus reageer vooral niet als u niet in het blad wilt. Geen rocket science om te beginnen, maar een mooie eerste aanzet om zonder al te veel pretenties Marketingfacts en MarketingTribune tot elkaar te brengen. Komt de eerste.

Van moeder aller marketing-cases, HEMA, lazen we gisterenmorgen in Elsevier Retail dat donderdag de eerste mega-winkel (bricks that is) opent: in Groningen, en met 3000 vierkante meter meteen maar de grootste van de Benelux. Met woonkamerpresentaties, themapresentaties, een restaurant zonder rookworstlucht, de laatste formule-inzichten, kortom een HEMA met V&D- dan wel Bijenkorf-pretenties.

Vroegen wij ons af of nieuwe moeder Lion Capital daar nou wel verstandig aan doet: de oer-Hollandse ijzersterke HEMA-formule leek ons net zo’n mooie plek innemen tussen het warenhuis, de supermarkt en de Blokker. Dit wordt weer zo’n roltrappenwinkel waarvoor je echt uit winkelen gaat.

Wat denkt u: De eerste in een succesvolle serie of een pilot waar we nooit meer wat van vernemen?

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

19 Reacties

    Stijn Bokhove

    Uhm, is HEMA niet vorig jaar verkocht en dus helemaal geen eigendom meer van Maxeda?


    11 maart 2008 om 08:39
    Raedts

    Als Groninger loop ik al maanden door de puinhopen van de verbouwing als ik een taart (of wordt) wil kopen. Ook heb ik dus al kunnen zien wat er (tot nu toe) af is en ik moet zeggen: het blijft HEMA.

    De HEMA slaagt er als geen ander in een onderscheidend, kwalitatief goed en scherp geprijsd assortiment te hebben. Als je me een blindoek om doet en in een V&D;neer zet zal ik zeggen dat ik in een kledingwinkel, cd zaak of speelgoedwinkel sta. De HEMA herken je echter direct.

    De identiteit van de HEMA wordt gevormd door een heleboel factoren, de nieuwe uitstraling draagt bij aan de factor kwliteit. Ik heb er dan ook absoluut vertrouwen in dat dit op een positieve manier bij zal dragen aan de ontwikkeling en groei van de HEMA.


    11 maart 2008 om 08:42
    luuk.ros

    @ stijn

    Klopt, thnx, pas ik aan. Dacht: Ik check het nog, maar het FEM Business-bedrijvenprofiel is niet geactualiseerd. Maakt voor de strekking van de vraag niet zoveel uit…


    11 maart 2008 om 08:49
    media

    @Luuk: als aspirant blogger kun je niet ongestraft postings aanpassen; dan gaat ie weer op close 😉

    Iemand enig idee waarom is gekozen voor Groningen als proefstad? Je zou eerder Amersfoort of Almere verwachten. Denk overigens wel dat het een succes wordt. Ook Nederland is klaar voor de megastores waar we alles kunnen vinden wat we nodig hebben.


    11 maart 2008 om 09:01
    Eduard de Wilde

    Ik denk niet dat de Nederlander problemen heeft met het bezoeken van een warenhuis. Kijk naar de files voor Ikea met pasen. Wanneer Hema bij haar leest blijft en de uitbreidingen passen binnen het concept, denk ik dat het een groot succes kan worden. Ik neem aan dat ze daar zaken gaan testen die elders uitgerold kunnen worden bij gebleken succes. Wanneer het de bedoeling is dat ze zichzelf dichter tegen Bijenkorf aan gaan positioneren lijkt me de faalkans groter. De Hema moet Hema blijven, maar gezien de goede zaken die ze in het verleden gedaan hebben (restyling winkels en website) ga ik er vanuit dat dit risico klein is en dit een ijzersterk Hema warenhuis wordt…..


    11 maart 2008 om 09:13
    David van Dam

    Ik ben het met Ludo eens. Ik kom er als Groningern ook regelmatig langs en ik moet zeggen het is en blijft de Hema alleen in een nieuw, mooier en groter jasje. Ik denk een hele goede zet, want de winkel was opzich wel toe aan een upgrade. Dat zal ongetwijfeld ook mee hebben gespeeld in de reden om voor Groningen te kiezen als proeftuin…


    11 maart 2008 om 09:29
    luuk.ros

    @ eduard

    Mee eens dat ze vast niet over één nacht ijs zullen gaan. Wat me intrigeert aan de formule en het merk, is eigenlijk wat Willem Velthoven van Mediamatic (El Hema) ook over ‘zijn Hema-gevoel’ vertelde op Picnic vorig jaar: Als hij buitenlandse bezoekers heeft troont hij ze doorgaans langs de bollenvelden, gaat een kop hollandse koffie met ze drinken en neemt ze mee ‘de’ Hema in. Echt Hollandser kan niet. Dan denk ik aan dat suffe V&D;-imago en vraag me af: Zou Nederland niet gewoon te klein zijn voor dit soort grote concepten. Marks & Spencer verdween immer ook niet voor niets uit onze winkeldichte landje.


    11 maart 2008 om 09:31
    moojen

    @Marco Misschien is Groningen gekozen omdat als het daar lukt, het overal lukt?


    11 maart 2008 om 10:01
    Jenke Netjes

    Ja, maar blijft bij pilot, mag dat ook?

    Ik wil bij mij in de buurt ook wel een lekker klein mini Hemaatje, kan dat?

    De drie-eenheid Hema – V&D;- Bijenkorf is niet meer. De Bijenkorf meet zich aan Harrods en Lafayette en KaDeWe-achtigen. V&D;is het spoor al jaren kwijt, iedere keer denk ik dat het weer kan lukken maar het zit gewoon in de identiteit, de genen dat het niet lukt. Advies: ga terug naar de historie van het bedrijf, jullie geven daar zelf een prachtig boekje over uit: daar ligt het geheim. Hema is gewoon, lekker, makkelijk. Kan me best voorstellen dat mensen dat tof vinden in Groningen.


    11 maart 2008 om 10:07
    Boris de Goede

    Klaart architectenbureau Merkx + Girod ook in Groningen de klus? Dan is het goed, die weten deze normaalste zaak van de wereld steeds weer op een frisse manier te laten evolueren in de tijd. Opmerkelijk dat Albert Heijn zich nu plotseling ook beroept op gewoonheid. De HEMA spint er garen bij, zolang men maar dichtbij de positionering van goedkoop, laagdrempelig, leuk en vrolijk design blijft – een winkel vol eenheidsprijzen en tompoezen. Dus schuif alsjeblieft niet te veel op richting Bijenkorf!


    11 maart 2008 om 10:58
    luuk.ros

    @ Boris

    Er ligt een heel interessante link tussen AH en hema natuurlijk: Hema’s marketingmanager René Repko was eind jaren negentig corporate communicatie-manager bij AH, afkomstig uit – ook interessant – media partners, dat toen onder meer de Allerhande maakte. In die tijd vond AH zichzelf overigens helemaal niet zo gewoon, maar letten ze nog wel op de kleintjes 😉


    11 maart 2008 om 11:16
    Annedien Hoen

    HEMA is al een tijdje heel slim aan het scoren met design. De meeste producten zijn aansprekend en er straalt een bepaalde energie vanaf, het is doordacht en bovendien leuk om er te winkelen. Met V&D;hoeven ze niet te concurreren, die zijn blijven hangen in 1982 als je het mij vraagt.

    Dat ‘gewone’ van HEMA is heel handig gedaan want als je feitelijk kijkt naar het gewoonheidsniveau van die winkel dan is het een formule waarbij design en kwaliteit een grote rol spelen en is het niet zo ‘plat’ als je zou verwachten. Geweldig speelgoed, uiteraard de standaard tompouche maar vooral ook veel delicatessen…nootjes, zoutjes, wijn, ham, salades, broodjes. Eigenlijk heel exclusief. Ondergoed gemaakt van bamboe. In het oog springende aanbiedingen, zoals een fiets met het woord “fiets” er op als merk. Het is gewoon waanzinnig geraffineerd!

    De boel een beetje oprekken, zowel qua formule als feitelijk de winkel is in elk geval een boeiend experiment, waarbij de keuze voor de locatie misschien wel uitgekookter is dan we denken. Als ze érgens geen interesse hebben in poespas en tierelantijnen dan is het in Groningen. Ze werpen dit concept dus meteen maar voor de (nuchtere) leeuwen waarschijnlijk, weet je meteen of het elders wat gaat doen.


    11 maart 2008 om 13:02
    Thomas Sanders

    Gewoon blijven vernieuwen dus bijvoorbeeld in openingstijden, speciale services etc.


    11 maart 2008 om 14:31
    lrvk

    Of de HEMA nu klein of groot is, het gaat om het HEMA-gevoel. Wat dat dan precies is, dat is vers twee.

    Ik heb het idee dat de HEMA een baken is. Een baken van de gewonigheid waar Nederlanders vaak prat op gaan. Willen we iets raars, dan kan dat overal. Zoeken we daar de gewone versie van, dan wordt het de HEMA. Dat dat vandaag de dag ook neerkomt op pretentieuze flesjes balsamico en gezichtsmaskers voor mannen, doet daar weinig aan af.

    Zolang de HEMA het doet, accepteren we een hoop, dus ook mega-winkels. Zolang de bakenfunctie maar blijft. Dat brengt één voorwaarde met zich mee. Handen af van de klassiekers. Dus hoe meer rookworstgeur in het restaurant, hoe beter.


    11 maart 2008 om 19:44
    evroekel

    Size doesn’t matter als je het goede gevoel maar meegeeft 😉

    De Hema van 20 jaar terug is niet meer de Hema van nu, maar geeft mij nog steeds het Hema-gevoel. De Albert Heijn supermarkt is anders dan de XL en anders dan de AH to go maar alles voelt (bij mij) nog als Albert Heijn.

    Ja ze mogen zaken een tikkie anders doen als overall maar het Hema-gevoel blijft. Dat zit wat mij betreft niet bij de rookworstgeur maar de gehele ervaring.


    11 maart 2008 om 20:08
    Jacqueline

    Over het kiezen voor Groningen: Ook Ikea koos Groningen voor haar grootste filiaal. En aangezien Ikea en de HEMA al jaren ‘strijden’ om de titel Nederlands meest geliefde winkelketen’ en als retail- Lovemarks ook nogal eens qua marketing, branding en winkelinrichting met elkaar vergeleken worden kan ik me voorstellen dat er voor de mega-Hema niks ‘boven Groningen ging’. Als ik er weer eens kom, ga ik in elk geval meteen kijken.


    12 maart 2008 om 06:07
    Inekeq

    Nog meer HEMA-truitjes, -tassen, -schoonmaakspulletjes, -kantoorspullen, -ondergoed, -gordijnen, -ga zo maar door?

    Graag! 🙂


    12 maart 2008 om 16:29
    Jeroen

    @Marco Derksen: Waarom er niet voor Amersfoort of Almere is gekozen voor de nieuwe formule van de HEMA? Ik denk dat dit ligt in het feit dat Amersfoort een aantal jaren terug reeds een vernieuwde HEMA kreeg. Deze vestiging is toen ook ca. 1/2 jaar gesloten geweest voor de verbouwing ervan. En delen van deze – toen zeer nieuwe formule – zijn bijv. in de HEMA in Doetinchem gekomen (zoals de vernieuwde versafdeling). De toen geheel vernieuwde HEMA in Amersfoort moest namelijk mensen hebberig maken om te kopen en was bovendien – als ik me niet vergis – de eerste HEMA met hoge stallages (waardoor producten veel beter zichtbaar werden voor de klant, waarschijnlijk ook verkoopbevorderend bedoeld). Almere heeft ook pas een nieuwe vestiging, als ik me niet vergis. Heb de HEMA in Amersfoort overigens nooit gezien. Maar dat er nu een nieuwe formule voor de HEMA is, betekent dat dan misschien dat de toen nieuwe formule van Amersfoort geen echt succes is geworden?!

    Ik heb de nieuwe HEMA in Enschede gezien, de eerste van Nederland die de nieuwe formule kreeg (zoals Groningen die kennelijk nu ook heeft gekregen). En ik moet zeggen dat het er strak – maar toch echt HEMA – uitziet. Enschede heeft daarentegen geen XL-vestiging.

    Ik heb vandaag overigens ook de nieuwe formule van V&D;gezien, in ’s lands nieuwste V&D;: Doetinchem. Waar voorheen D’chems warenhuis HULS zat (ging 01-06-2007 failliet, was ca. 8000 m2 groot), zit nu V&D;met een ruime La Place Marché du Monde. En ik moet zeggen – ten opzichte van HULS – een enorme verbetering. Daar waar HULS m.i. de laatste jaren een vrij rommelige winkel was, is V&D;een stuk beter. En mooier. Met het accent op kleding. En een mooie La Place. V&D;is de laatste paar jaren veel kanten opgezwalkt / gegaan. Ik hoop dat V&D;met deze nieuwe formule eindelijk nu de weg naar boven heeft gevonden. Ik las ook toevallig… de in 2004 gesloten V&D;in Venlo gaat waarschijnlijk per 08/2008 weer open.

    Zoals ik in Enschede merkte, is de HEMA met de nieuwe formule toch echt HEMA gebleven. En de HEMA blijft praktisch en betaalbaar. Ik hoop dat dit zo blijft. Zodat er onderscheid tussen HEMA, V&D;en Bijenkorf blijft. En zo een goede keus heeft.


    15 maart 2008 om 15:52
    Ameh

    Kan er iemand het ‘marketingmanagementconcept’ van hema kort samenvatten,

    en me doorstuuren ?

    TheUsualSuspect@live.be


    20 maart 2010 om 23:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!