Alles over voice search en de impact op je SEO-strategie

25 juli 2017, 06:00

Steeds meer blogs en onderzoekers besteden tijd en aandacht aan voice search. En in de lijstjes met zoekmachinetrends voor dit jaar komt voice search ook naar voren als een belangrijke ontwikkeling om rekening mee te houden. In deze blogpost lees je daarom alles over voice search én hoe je jouw SEO-strategie daarop kunt aanpassen.

Wat is voice search?

Met voice search geef je een gesproken zoekopdracht aan een zoekmachine. Dat kan bijvoorbeeld rechtstreeks in een zoekmachine in de Chrome-browser.

Maar ook persoonlijke assistenten zoals Google Assistant, Siri van Apple, Cortana van Microsoft en Alexa van Amazon zijn gebaseerd op voice search. En tenslotte komen er steeds meer apparaten beschikbaar die middels spraak worden aangestuurd, denk aan Amazon Echo, Google Home en, in december, de Apple HomePod. Bij deze apparaten zijn de genoemde persoonlijke assistenten in de hardware geïntegreerd.

Mogelijkheden genoeg om als gebruiker iets met voice search te doen. In mijn omgeving zie ik het nog niet zoveel gebeuren, maar de cijfers zijn indrukwekkend. En sinds ik mij in voice search ben gaan verdiepen voor het schrijven van dit artikel, ben ik het zelf ook gaan gebruiken.

Comscore verwacht dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten gesproken zullen zijn.

Voice search nu en in de toekomst

In 2014 maakte Google bekend dat 55 procent van de Amerikaanse tieners tussen 13 en 18 jaar oud dagelijks voice search gebruiken. Tijdens de Google I/O keynote van vorig jaar, gaf de ceo van Google aan dat 20 procent van de zoekopdrachten via de mobiele app en Android-devices zijn geïnitieerd door voice search. Dat waren dus vorig jaar al 10 miljard gesproken zoekopdrachten per maand. Onderzoek wijst uit dat bijna de helft van deze zoekopdrachten vanuit huis wordt gedaan. De rest is vooral onderweg, in de auto enzovoort.

Vooruit kijkend verwacht Comscore dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten gesproken zullen zijn. En Gartner voorspelt dat 30 procent van de zoekopdrachten in 2020 zonder beeldscherm wordt gedaan. De groei wordt voor een deel veroorzaakt doordat de spraakherkenning (voice recognition) steeds beter wordt. Google’s foutmarge is nu 8 procent, terwijl dat twee jaar geleden nog 25 procent was. IBM Watson zit nu op 5,5 procent foutmarge en ze streven naar 5,1 procent omdat mensen van elke twintig woorden die ze horen, een tot twee woorden missen. Bij een foutmarge van 5,1 procent zit je dus op hetzelfde niveau als twee mensen die met elkaar praten.

Waarom is voice search zo anders dan een getypte zoekopdracht?

Er zijn veel verschillen tussen een getypte en een gesproken zoekopdracht.

1. Gebruik van vraagwoorden

Een gesproken zoekopdracht bevat vaak vraagwoorden, zoals wie, wat, welke, waar, wanneer, hoe, waarmee, waarvan en hoeveel. Daarbij wordt een complete, natuurlijke vraag gesteld, zoals je dat normaal ook zou doen. Zogeheten question-based zoekopdrachten worden dus veel belangrijker.

2. Meer longtail zoekwoorden

De zoekopdrachten worden als gevolg van het vorige punt langer. Waar je normaal zou intypen ‘weer Amsterdam’, krijg je nu ‘wat is het weer in Amsterdam’. Het gebruik van ‘query language’ neemt dus af ten gunste van ‘conversational language’ waardoor long-tail zoekwoorden belangrijker worden.

Gesproken zoekopdrachten zijn drie keer zo waarschijnlijk lokaal dan getypte zoekopdrachten.

3. Context en intentie

Door gesproken taalgebruik wordt de context en intentie van een zoekopdracht veel duidelijker. Bij een zoekopdracht naar ‘inktjet printer’ heb je geen idee van de zoekintentie; wil ik er een kopen, laten repareren, zoek ik afbeeldingen, cartridges, recensies et cetera. Door meer natuurlijk taalgebruik is de context en intentie van de gebruiker beter te achterhalen.

4. Lokale zoekresultaten

Voice search wordt veel mobiel gebruikt, bijvoorbeeld onderweg in de auto. Gesproken zoekopdrachten zijn drie keer zo waarschijnlijk lokaal dan getypte zoekopdrachten.

5. Steeds vaker één antwoord

Gegeven het toenemende gebruik van persoonlijke assistenten en steeds meer devices zonder scherm, krijg je vaak direct één antwoord. Een pagina met meerdere zoekresultaten (SERP) waarbij je zelf een resultaat kunt kiezen is er dan niet meer bij. Er zijn steeds minder handelingen en stappen nodig om te vinden waarnaar je op zoek bent.

De SEO-strategie voor voice search

Zoals aangegeven wordt voice search steeds groter en is de manier van zoeken anders dan bij getypte zoekopdrachten. Om in te spelen op de groei van voice search is het zaak om nu je SEO-strategie hierop aan te passen.

1. Actualiseer je zoektermenonderzoek

Door de combinatie van vraagwoorden en longtail zoektermen, is het een goed idee om je zoektermenonderzoek hierop aan te passen. Houd daarbij de gesproken context in je achterhoofd en ga na hoe mensen over je bedrijf, diensten of producten praten. Met de tool AnswerThePublic kun je prima vragen en onderwerpen achterhalen.

2. Schrijf passende content

Met je zoektermen als basis schrijf je passende content. Door dit nu al te doen kun je actief werken aan je ranking, die later alleen maar waardevoller wordt naarmate voice search groter wordt. Denk ook aan het toevoegen van een lijst van veelgestelde vragen (FAQ) aan je website. Doordat deze vraagwoorden bevatten, draagt deze content ook bij aan het volgende punt: featured snippets.

3. Featured snippets

Een featured snippet is content van derden die in Google bovenaan de resultatenpagina wordt getoond en het antwoord op de zoekopdracht bevat. Een featured snippet neemt daarmee veel ruimte in beslag en zorgt voor een hoge zichtbaarheid. Bij een gesproken zoekopdracht is de kans groot dat een persoonlijke assistent dit antwoord gaat geven aan de gebruiker. Ga dus direct aan de slag met featured snippets door het beantwoorden van een vraag en gebruik te maken van microdata.

4. Rich snippets

Rich snippets zijn toevoegingen aan de standaardresultaten waardoor een zoekresultaat wordt verrijkt met aanvullende informatie en daardoor beter opvalt, de zoekmachine helpt bij het bepalen van de relevantie en een hogere click through rate (ctr) heeft. Denk daarbij aan de sterren (reviews), weergave van het kruimelpad, evenementen, video’s, recepten enzovoorts. Door gestructureerde informatie volgens de specifcaties van schema.org aan de HTML-code toe te voegen, kunnen zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo deze extra data interpreteren en weergeven.

5. Location based SEO

Veel gesproken zoekopdrachten zijn gebaseerd op locatie. Mensen zoeken bijvoorbeeld naar een garage of een goed restaurant in de buurt. Er komt door voice search nog meer focus op local SEO te liggen. Hierbij optimaliseer je jouw website door zoveel mogelijk informatie over de locatie van je bedrijf op te nemen. Wanneer mensen in de buurt zijn of zoeken op jouw locatie, zal je website hoger ranken.

6. Geef Bing ook aandacht

Google domineert als zoekmachine voor desktop en mobiel. Maar wist je dat Siri, Alexa en Cortana allemaal standaard Bing als achterliggende zoekmachine gebruiken? Het aandeel van Google is nog steeds groter, maar voor voice search is het verstandig om Bing ook mee te nemen in de analyse van je rankings.

Conclusie

Persoonlijke assistenten en devices die deze in huizen en bedrijven brengen, kennen een sterke groei. Naast leuke features zoals muziek afspelen of het spraakgestuurd bedienen van home automation is het ook erg handig om te navigeren en vragen te stellen. En juist hierbij is het van belang dat je website optimaal is ingericht voor het beantwoorden van die vragen.

Door nu aan de slag te gaan met de juiste content en technische inrichting, zul je daar straks profijt van hebben. Ok Google, Hé Siri, Alexa, aan de slag dan maar!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!