Vodafone introduceert anti-SMS SPAM filter

10 juni 2003, 16:53

Met de introductie van een speciale filter in haar netwerk, helpt Vodafone haar klanten door hen beter te beschermen tegen ongevraagde SMS-berichten, oftewel SPAM.

Vodafone heeft een technisch systeem ingevoerd waardoor alle voor Vodafone onbekende aanbieders van SMS-diensten tijdelijk de toegang tot het netwerk wordt ontzegd. De SMS SPAM filter is vanaf morgen operationeel.

Door de implementatie van de SMS SPAM filter in het mobiele netwerk van Vodafone kunnen nieuwe, vaak clandestiene partijen niet langer bulk SMS-berichten met ongevraagde reclame of misleidende boodschappen naar klanten van Vodafone sturen. Klanten worden in deze SMS-berichten vaak uitgenodigd 0900/0906 koopnummers te bellen en als klanten ingaan op het verzoek kunnen ze geconfronteerd worden met kosten die ze niet verwachten.

Het SMS SPAM filter blijft voor een nieuwe partij actief tot de identiteit van de aanbieder bij Vodafone bekend is en de aanbieder heeft aangegeven zich te zullen houden aan de gedragsregels die Vodafone hanteert voor derde partijen die gebruik maken van het Vodafone netwerk.

Bron:

http://www.perssupport.anp.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

31 Reacties

    William Mast

    Hallo,

    Ik heb een rekening van Orange gekregen voor mijn abbonement,

    Normaal verbel ik nog geen twintig euro,

    Echter de huidige rekening een veel hoger bedrag,

    Het gaat hierbij allemaal om service nummers, die ik niet gebeld heb.

    Deze nummers zou ik natuurlijk graag willen achterhalen.

    Het gaat om de nummers:

    09065011064

    09062020232

    09062001599

    09062352269

    09069329

    09060710.

    Wat zou ik blij zijn wanneer u mij verder kunt helpen.

    Bij voorbaat dank

    En vr gr

    William Mast

    Te Stadskanaal


    9 september 2004 om 18:36
    Stefan

    ik heb precies hetzelfde, heb een abbonement van €20 p maand, en nu heb ik een rekening die veel hoger is omdat ik dat nummer (09062352269) gebeld zou hebben. Snap er echt helemaal niets van :S. weet iemand wat ik hieraan kan doen???

    bij voorbaat dank,

    Stefan Ruizendaal

    Eemnes


    30 september 2004 om 13:18
    ferdi

    Ik heb het probleem gehad meteen annologe modem.

    De 0906 nummer liepen gelijk op met mijn provaider verbinding.

    Ik heb hierover contact gehad met kpn of ze hier wat aan konden doen je kunt ,t raden (dus niets).

    Ik heb toen alle 0906 nummers laten blokkeren.

    Ik heb nu adsl en heb tot nu toe geen probleem meer gehad.

    Dit moeten wij allemaal doen ,misschien reageerd kpn dan wel.

    Door te blokkeren gaan ze misschien nadenken ,dit kan een veel extra inkomsten mislopen.


    16 oktober 2004 om 16:39
    B.Hartman

    Geacht e heer van der Mast,

    Ik heb het zelfde probleem als u hier aangeeft.

    Ik heb nu een telefoonrekening van zo’n anderhalf duizend euro. Mijn 0906 nummers waren allang geblokkeerd.maar dit helpt niet. KPN liet mij weten het probleem niet te kennen.

    hoe zou het komen dat KPN zo veel klanten kwijtraakt ( ik ben inmiddels naar U.P.C.) Het moet blijkbaar met KPN neerst nog veel slechter gaan dan nu voor dat ze wakker worden.


    22 november 2004 om 08:36
    m.stoltenborg

    mij is ook het zelfde overkomen bij UPC

    ik heb UPC het verhaal uit de doeken gedaan maar moet aangifte doen bij de politie en via de desbetreffende firma`s mijn geld zien terug te krijgen

    0906-9329 en 0909-0710

    wie kan mij meer informatie geven hoe te handelen

    bij voorbaat dank


    13 mei 2005 om 14:43
    Paul van Eck

    Zowel via onze vaste telefoon als een mobiele telefoon (beide via KPN) hebben wij voor honderden euro’s extra kosten gekregen. KPN zegt dat we gewoon moeten betalen. Ze komen met een verhaal over zendmasten die bij ons in de buurt staan en van welke gebeld zou zijn. Op een aantal tijdstippen was er echter niemand thuis! Ze zijn wel zo vriendelijk geweest binnen een dag een signaal te geven toen het bellen begon. Blokkeren van 0906 nummers heeft geholpen (het ging om 0906 0710 en 0906 9329). Hoe pakken we dit verder aan? Wie heeft ervaring hiermee?


    23 mei 2005 om 17:24
    waaldijk

    bijna elke belt mijn computer dit nummer. 0906 nummers zijn geblokkerd via tiscali, mijn provider. heb ze aangeschreven , wacht op reactie


    31 januari 2006 om 20:51
    dagmar

    Hier nog iemand met hetzelfde probleem….

    ik kreeg gisteren mijn telefoonrekening over de maand december.

    deze rekening was ineens schrikbarend hoger dan voorgaande maanden (ik bel via multikabel trouwens)

    aangezien ik zelf werkzaam ben bij multikabel heb ik 1 en ander meteen uit laten zoeken.

    het schijnt dat onze pc op de 1 of andere manier verbonden is met de telefoon.

    er schijnt vanuit mijn pc ingebeld te worden op deze nummer.

    ik heb meteen alle 0900 nummers laten blokeren, maar ik vraag me af of dit voldoende is.

    bij ons is het “inbellen”begonnen op 28 december en de telefoonrekening was in die laatste dagen van december al mega hoog.

    ik hou mijn hart vast voor de komende rekening, want ze hebben natuurlijk ruim 30 dagen de tijd gehad voor ik het gemerkt heb.

    in ons geval gaat het om nummer 09062352269 de zogenaamde cashmaster.

    maar wat moet / kan ik verder nog doen?

    heeft aangifte doen zin?

    moet ik deze rekening zelf betalen?

    sorry voor de vele vragen maar ik weet even niet wat ik heir mee aan moet


    1 februari 2006 om 13:48
    waaldijk

    Mijn mail naar tiscali is nog niet beantwoord. heb wel dialalert geinstalleerd, kijken of dat helpt. als ik een conclusie mag trekken uit bovenstaande reacties, dan is dat het volgende;

    – de providers nemen geen enkele verantwoordelijkheid, ook al bieden zij de mogeijkheid om 0909-nummers af te sluiten ;

    -Kennelijk kan er via een adsl-modem niet gebeld worden naar dit soort nummers en moet de schuld richting een modem gezocht worden.

    Mogelijk helpt het programma dial-alert, heb het nu net , voor 1,30 geinstalleerd;

    vara kassa heeft het kennelijk ook niet opgepakt, waarom niet?

    Op de hele site is geen deskundige die hier iets zinnigs over kan zeggen.


    1 februari 2006 om 13:59
    Tjeeze

    Als de gebelde nummers van verschillende aanbieders zijn dan kan het bijna niet anders dat iemand ze gebeld heeft. (zonder toestemming wellicht!)

    Genoemde partijen zijn nl. concurrenten van elkaar en het zou wel heel gek zijn als ze samenspannen om dit te doen.


    2 februari 2006 om 10:00
    waaldijk

    het is via mijn telefoon onmogelijk om 0906 nummers te bellen.Het moet dus via de computer gaan.


    2 februari 2006 om 15:33
    Michiel

    Nu ik deze reacties zo zie moet ik wel reageren, OOK IK ben slachtoffer van 0906-0710 nummer op mijn mobiele telefoon van KPN.

    Ik bel normaal voor 20-35 euro per maand, nu echter zie ik tot mijn verbazing dat er voor bijna 100 euro naar dit nummer is gebeld op tijdstippen dat ik aan het werk ben en mijn telefoon altijd!!! in mijn zak heb zitten!

    Hoe kan dit en waarom wordt er van overheidswegen NIETS aan gedaan om dit soort 0906 TEREUR een halt toe te roepen, net als die walgelijke telegames op televisie, daar betaal ik geen kijk en luister geld voor om voor 80 cent per minuut die walgelijke spelletjes te moeten kijken zend dan een film uit ofzo, maar dat leverd natuurlijk weer NIETS op voor die commerciele omroepen!

    Groeten,

    Michiel


    3 februari 2006 om 10:44
    GUUS

    Ook ik had deze maand een spookrekening 0906-0710 en 0906-2020469

    Ikzelf ben dus op internet het een en ander gaan opzoeken en kwam o.a. dit forum tegen.

    Heb het een en ander gelezen en kwam tot de conclusie dat (omdat ik via @home op de kabel zit) er niet via de computer gebeld kon worden.

    Echter bieden deze partijen zich wel op de computer aan om deze nummers te bellen (voor een code). Zolang ze dan dit spel spelen tikt toch de meter ook al is het via de kabel???

    Ze bieden ze aan op site”s met kinderspelletjes.

    Dit is dus zeer aantrekkelijk.

    Ik heb mijn oudste zoon hierop aangesproken en deze heeft toegegeven dat hij zo’n soort nummer heeft gebeld.

    Dus let op met deze gemene streek


    22 februari 2006 om 18:30
    Dion Wissing

    Hallo,

    Wat ik zoal lees…

    Er zijn programmas via internet te krijgen die je op je mobiel kan installeren. Daarmee kan je bellen op kosten van iemand anders. ik ga de naam niet noemen, maar 1 TIP:

    smsjes lezen,

    bellen,

    telboek bekijken,

    Zet je Bloothooth dus altijd UIT


    21 maart 2006 om 17:46
    Peter

    ik heb dit anderhalve maand geleden ook met kpn gehad. normaal een rekening van rond de 40 a 50 euro nu ineens ene rekening van 517 euro. kpn belde mij er over op dat er in 4 dagen tijd voor 517 euro was gesmst met mijn telefoon. dat was van maandag tot en met donderdag. de dagen dat ik van 7 uur tot half 5 werk. hoe is het in godsnaam mogelijk. de vriendelijke telefoniste die mij daar over belde vertelde mij ook dat dit via internet gebeurd kon zijn. waren namelijk allemaal smsjes van informatie diensten enzo. ze zou meeen specificatie opsturen en aan de hand daar van moest ik maar een klachtenbrief naar kpn sturen. de smsjes waren voor 3/4 gestuurt in de tijd dat ik aan het werk ben!!! alsof ik niets beters doen heb als ik aan het werk ben. 3 weken nadat ik de klachtenbrief verzonden heb wordt ik door die halve tamme gebeld en vertellen mij doodleuk dat ik gewoon alles zal moeten betalen. ik vertel die muts dat ik het niet geweest KAN zijn en dat haar collega mij vertelt had dat het via internet gebeurd zou kunnen zijn. dat was nu opeens niet meer waar en ze vroeg waar ik zo moeilijk over deed en dat ik dus gewoon moet betalen. ik krijg ook dat verhaal van die zendmasten te horen die bij mij in de buurt staan. bull shit allemaal!!!!!!!! ik ben het niet geweest. het enige wat ze doet is me een betalingsregeling aanbieden… heb ik geen reet aan want ik ga dat niet betalen.. krijg ik opeens nog zo’n mummy aan de lijn; ze had mee geluisterd en hoe ik het ook wende of keerde ik zou gewoon moeten gaan betalen. ik de hoorn er op gegooit en weer een klachtenbrief geschreven. wordt ik gebeld door de manager dat ik maar beter de eerste termijn binnen 3 dagen zou betalen en zo niet dat ik dan een deurwaarder kon verwachten. echt een belachelijk verhaal wat ik graag kwijt wil……. dus bij deze en als die diklippen van kpn dit lezen….. mij kunnen ze als klant wel afschrijven…. zodra het kan zeg ik alles bij ze op….


    7 april 2006 om 14:43
    Stefhan

    Ik kreeg van KPN vandaag netjes een brief dat mn rekening ophoog schoot.

    Ik heb gebelt en het ging dus om het nummer 0906 0710. 15x gebelt op 10 april rond 12.00. voor zo’n 180 Euro.

    Dus snel gekeken of ik autodialers of wat dan ook had, maar nee. Alle telefoons belangs om te kijken met welk toestel dat nummer is gebelt, en ja het toestel van mijn broertje, maar die was er 10 april rond die tijd niet. maar gelukkig zijn kameraad wel die op die dag hier gelogeerd had.

    Daar heb ik dus nog een appeltje mee te schillen 🙂


    13 april 2006 om 11:36
    Stefhan

    O ja GUUS, het nummer 0906 0710 dat zijn wel leuke spelletjes maar niet voor kinderen, deze wordt onder andere door http://www.webcamsex.nl gebruikt. Dit heb ik nagevraagd bij van het bedrijf die deze betaal service nummer beheerd.


    13 april 2006 om 22:11
    lilian

    ik heb er ook last van met upc ik probeerde een 06 nummer te bellen en toen was ik ineens gebokeerd voor 06 nummer. ik belde naar upc en toen zeiden ze dat er opeens een bedrag van bijna 500 euro open stond en dat bleek om dat er vanaf onze modem gebeld is naar het nummer 0906-0710 ik heb net uit boven staande berichten gelezen dat het van een bedrijf is dieteletraffic heet ik heb nooit naar dat nummer gebeld en ik ken het hele bedrijf niet. ik probeer ook aangifte te doen en mijn geld terug te krijgen net als de bovengemoemde persoon (had zijn/haar reactie gelezen) ik ben helemaal niet van plan om dit te betalen het bedrijf die dit doet moet zwaar gestraft worden want door hun komen alleen maar onschuldige burgers in de problemen .ik wil dat en dat ga ik ook doen denk het bedrijf aanklagen.

    met vriendlijke groeten LES hiraki & J van Wiltenburg.

    (ps we worden door het lezen van het bericht van Mr Hartman al bang omdat hij echt een hoge rekening heeft ontvangen)


    21 augustus 2006 om 12:26
    bieke

    hallo allemaal,

    gisteren ging ik kijken op mijn rekening of debitel al afgeschreven was. ik viel bijna van mijn stoel

    ja debitel was afgeschreven 279,10 of je een zak leeg gooit. normaal rekening niet hoger dan 20. ik had nog nooit eerder op de site gekeken naar mijn facturen want eerder was er niets vreemd. maar toen ik gezien had dat er zoveel was afgeschreven heb ik mijn kaartje laten blokkeren. later blijkt dus dat als ik een specificatie wil van die rekening moet ik 12,50 betalen. mooi niet dus. ik kan ook de rekening gespecificieerd zien op de site. moet ik wel een wachtwoord hebben. die wordt naar mijn gsm verstuurd. ook mooi niet want die is wel geblokkeerd. maar de mevr. heeft alle dagen en aantal keren opgenoemd dat er gebeld is naar het nummer JAWEL 09060710 nog nooit van gehoord. maar mijn vriend gebruikt dat telefoontje en ik heb nu grote twijfels. wie kan je nog geloven.


    12 april 2007 om 06:50
    de block petrenko

    wij zijn dus ook opgelicht door die nummeers er is in totaal 16k heen gebeld

    en ze kunnen er niks aan doen das echt een slechte zaak


    7 juni 2007 om 20:25
    mieke

    reaktie op bieke: ook mijn vriend heeft een gigarekening. Hij zou gedownlowd hebben op zijn telefoon voor 500 euries op tijden dat hij op een plek was waar mob telefoons niet gebruikt mogen worden! Debitel zei dat er misschien per ongeluk een knopje was ingedrukt. Voor downloden moet je meer knoppen indrukken! En dan zeker ook nog meerdere keren per week? Ook van debitel een reaktie dat de log-in gegevens om de rekening te kunnen bekijken naar hrt inmiddels geblokkeerde nummer zouden worden gezonden. Er zit dus niets anders op dan betalen??? Nooit meer debitel! Hij heeft nu pre-pay. Dit moet hard worden aangepakt!!!


    14 december 2007 om 19:42
    Claudia

    Hallo allemaal,

    mijn vriend kreeg vorige week ook een schrikbarend hoge rekening binnen, a la 4500 euro. er zou zijn gebeld naar o.a. 09060710.

    inmiddels langs de politie geweest (die ons aan keek alsof we gek waren) om aangifte te doen, en een advocaat ingeschakeld (die overigens nog nooit van dit probleem gehoord had en zich moest gaan inlezen). ook een brief naar orange geschreven, maar nog geen reactie terug.

    zijn er mensen die ook een rekening hebben binnenggekregen van dit formaat, en heeft er iemand een idee over hoe hier mee om te gaan?


    23 april 2008 om 15:16
    Harold

    Wij werden gewaarschuwd via email door Abuse team van Telfort dat er exessief is gebeld met ons tel.nr. naar nr. 09060710. Het is een sekslijn waarop je kunt inbellen en dan een code intikken op je computer. 0,80 ct/minuut. Gedaan door onze zoon. In 1 dag 6 keer ingebeld voor zo’n €250,–

    Het is allemaal legaal, dus niets aan te doen. Zoon krijgt straf (week lang geen PC en TV aan) en betaald alles terug. Alle 0906 nummers worden morgen geblokkeerd.

    Hij is 18, dus kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen.


    16 juli 2008 om 16:47
    jishanchen

    09000710 stolen my money every month 60 euro, can somebody know how to deal with this problem


    17 oktober 2008 om 06:34
    kim

    hoi allemaal ook mijn vriend is de dupe van het nummer 09060710 tot mijn grote verbazing is dit het probleem van hoge rekeningen elke maand weer en ik kom er net achter na een rekening van 440 euro dat het elke maand gebeurd niet elke x met grote mate maar tog het is geld …

    wie weet wat je hier tegen kan doen en of iemand zijn geld heet teug gekregen door middel van een soort plan tegen dit nummer

    groetjes kim


    21 oktober 2008 om 11:18
    Rob

    ook ik heb diverse hoge rekeningen gehad door het nummer 09060710. Weet iemand hoe ik of we dit geld kunnen terug vorderen. Wie iemand welk bedrijf hierachter zit?


    24 oktober 2008 om 08:49
    Gop_stop

    Hoi iedereen,

    Hier nog een slachtoffer. Vandaag ontvieng ik een telefoonrekening van 200 euro, terwijl ik nog niet eens al mijn belminuten heb verbruikt. Merkwaardig dacht ik en ging het uitzoeken.

    Schijnt dat ook via mijn mobile netwerk van t-mobile naar servicenummers 09060108 en 09067290004 is gebeld. Ik weet zeker dat ik dat niet gedaan heb en geen betaalde sites bezocht heb. Ik heb direct t-mobile opgebeld en de situatie uitgelegd. Ze gaan een onderzoek uitvoeren, waarin ze kunnen traceren waar, hoelaat en vanaf welk simkaart er gebeld is en wie de eigenaar is van het nummer waarnaar gebeld is.. Ik wacht met smart op deze info. Ik ben eerlijk gezegd niet van plan om 200 euro kado te geven aan wat eikels. Ik heb heel veel van dit soort blogs gelezen, er schijnen netwerken te zijn die hun klanten netjes waarschuwen voor dit soort praktijken. Ik vind het een grote lost van t-mobile die zijn klanten niet kan beschermen, wat voor service is dat?

    Als dit probleem niet intern wordt opgelost, stap ik met alle informatie ie ik heb naar de politie.

    Heeft iemand nog tips?

    Succes,

    Ib


    29 november 2008 om 18:43
    kim

    hoi gob stop

    ik denk niet dat t- mobile je kan helpen heb zelf van de week ook gebeld en zei vertelden mij dat ze niet bekend waren met het probleem zo genaamd he….

    ik heb afgelopen week ook weer een rekening gekregen van t mobile van 300 euro waarvan er voor 200 euro aan het nummer 09060710 gebeld zou zijn…

    vorige maand heb k een ander nummer genomen hiervoor en weer is deze maand het zelfde probleem weer het zelfde nummer en dit nummer is in de maand oktober op de 14e en 16e gebeld

    en dat een paar keer per dag en dat voor 200 euro!!!!

    stelletje klootzakken …….

    ik hoop dat er 1 van deze dagen iemand is die de oplossing heeft om ons geld terug te krijgen

    kim


    29 november 2008 om 21:10
    Sofie Lender

    Ik heb dit probleem ook wel eens gehad, maar gelukkig na het schrijven van een boze brief is het na 4 maanden eindelijk opgelost (rekening 600 euro telfort)


    10 september 2012 om 17:39
    Stella Ros

    Waarom deze bedrijven iedereen willen belazeren is mij een raadsel?

    Groet,

    Helga


    11 september 2012 om 18:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!