Steven van Belleghem: “De aanval komt uit onverwachte hoek”

Verslag van Digital Marketing Live 2014

Steven van Belleghem: “De aanval komt uit onverwachte hoek”

Druk(k)en(d) warm en presentaties van wisselende kwaliteit. De derde editie van Digital Marketing Live in een notendop. Volgens organisator Emerce hét grootste event van de Benelux op het gebied van online advertising en marketing. Een bomvol programma met vijf podia en verschillende round tables sessies. Afgelopen woensdag in de prachtige Beurs van Berlage! Een verslag…

‘Marketing in the moment’: over realtime marketing met Twitter

Net begonnen aan een nieuwe uitdaging als Social Media Manager was ik vanzelfsprekend erg benieuwd naar nieuwe toepassingen, inzichten en data van platformen als Twitter en LinkedIn (zie volgende paragraaf). Het verhaal van Suzanne Ekel, Head of Marketing Twitter Nederland, is er echter één op hoofdlijnen.

De presentatie begint met een aantal gegevens over het medium. Een overzicht van de belangrijkste cijfers:

  • Wereldwijd 225 miljoen actieve gebruikers
  • 78 procent gebruikt Twitter mobiel
  • 500 miljoen tweets per dag
  • Pakweg de helft van de gebruikers volgt één of meerdere merken op Twitter
  • 94 procent van de Twitter gebruikers, zoekt, vergelijkt en shopt mobiel.

In het tweede deel van haar presentatie staat Suzanne stil bij de Promoted Products van Twitter. Omdat het organische bereik soms laag is, zijn er een drietal producten voor bedrijven (promoted tweets, accounts of trends) om awareness te creëren c.q. te vergroten. Met name van het laatste product had ik graag een case gezien. Heb jij ervaring met de promoted trends van Twitter? Reageer dan onderaan dit artikel.

Tot slot wordt nog een leuke Nederlandse case behandeld. Knap om te zien hoe Danerolles, in de wirwar aan moederdagacties, toch nog een onderscheidend idee weet uit te werken. Zie ook #moedervergeten. De engagement rate (mate waarin actie wordt geretweet, gereageerd en er nieuwe volgers bijkomen) van deze promoted actie was 0,28. Geslaagd als je bedenkt dat de gemiddelde interaction rate van Twitter promoted products 0,19 bedraagt. Maar concrete cijfers over het bereik van deze actie, de toename in het aantal volgers en/of het bezoek van de website blijft achterwege. Een gemiste kans!

Gelukkig kreeg ik ook nog de gelegenheid om een vraag te stellen aan Suzanne. Ik was namelijk erg benieuwd of er plannen zijn om het online videoplatform van Twitter, Vine, te integreren. Helaas gaat dit (vooralsnog) niet gebeuren. Wel is er de mogelijkheid om via Vine je video te tweeten, maar persoonlijk vind ik een extra social media account nogal omslachtig als de techniek er is om een en ander te integreren.

Tell it, don’t sell it - De kracht van contentmarketing op LinkedIn

Ook Marcel Molenaar, Head of Marketing Solutions LinkedIn Benelux, houdt het bij een algemeen verhaal over de groei en de mogelijkheden van ‘zijn’ netwerk. Omdat veel cijfers zijn terug te vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard, ga ik dit hier niet herhalen. Opvallend vond ik wel dat Marcel aangaf dat er inmiddels 8 keer meer content aanwezig is op LinkedIn dan banen en dat Nederland, qua engagement op LinkedIn, tot de top 10 van de wereld behoort.   

Daarnaast vertelt Marcel nog wat over de onlangs geïntroduceerde Content Marketing Score voor bedrijven. Wil je hier meer over weten, lees dan dit artikel van Bram Koster.  

Re-invent your Business

Steven van Belleghem is tijdens Digital Marketing Live één van de publiekstrekkers. De zaal zit dan ook bomvol! En achteraf ook zeer begrijpelijk. Steven heeft een duidelijke visie op de wereld van vandaag én morgen, en pakt uit met prikkelende voorbeelden en weet het publiek vast te houden met een gezonde dosis humor. Zijn presentatie van gisteren staat op Slideshare.

Wat mij het meest is bijgebleven in het verhaal van Steven is dat je er bewust van moet zijn dat de wereld tegenwoordig een andere dynamiek kent. Een wereld waar andere wetten gelden dan voorheen. Zo is de consument in sommige gevallen z’n eigen concurrent. Zo wijst hij op de ontwikkeling van de digitale fotografie en het amateurkoken. “Wie er nog naar een fotograaf gaat of een traiteur inhuurt voor een feestje is eigenlijk een loser.” Daarnaast wijst Steven ons op de kracht van digital villains/heroes als Google, Amazon en Alibaba. Deze bedrijven beschikken over zo veel geld en kennis dat ze een bedreiging kunnen vormen voor elke industrie. Zijn conclusie: maak je geen zorgen over directe concurrenten, de aanval komt uit onverwachte hoek (zoals onderstaande foto prachtig illustreert).  

De digitale Nederlander compleet

De presentatie van het TNS NIPO door Martin Warmelink, Director Technology & Media, is er begrijpelijkerwijs één met veel data. Omdat ik de presentatie nergens online kan terugvinden, hierbij de vijf meest opvallende bevindingen op een rij:

  • Een derde van de tijd die je wakker bent, zit je achter een scherm. Hiervan zit de gemiddelde Nederlander twee uur per dag op het internet.
  • We besteden steeds meer tijd online op onze smartphone. Dat is inmiddels 67 minuten per dag. Het gebruik van de PC en tablet blijft redelijk stabiel.
  • Meer dan de helft van de tijd die Nederlanders online besteden op een pc of mobiel, is op een sociaal netwerk. De tablet daarentegen wordt vooral gebruikt voor gaming (Candycrush, Wordfeud).
  • WhatsApp wordt door 96 procent (!) van de Nederlanders met een mobiel gebruikt. Gemiddeld besteden ze hier 18  minuten per dag aan. Jongeren onder de 30 zelfs 30 minuten per dag.
  • De gemiddelde Nederlander besteedt 1 uur per week aan online shopping. Zoeken en vergelijken gebeurt nog mobiel of via de tablet, maar het grootste deel van de aankopen wordt nog steeds gedaan met de PC.
Credits afbeelding: IAB Nederland, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • “Wie er nog naar een fotograaf gaat of een traiteur inhuurt voor een feestje is eigenlijk een loser.”

    Nou, even nuanceren. Iemand met een (digitale) camera maakt nog geen fotograaf.

    geplaatst op
  • Hallo Guus, zoals al vermeld was het verhaal van Steven er één met humor en een knipoog ;-)

    geplaatst op
  • @Guus: precies dit soort opmerkingen maken pijnlijk duidelijk waardoor het fout gaat. Gevalletje van kop in het zand steken. De consument interesseert deze nuances over het algemeen niet. Zoals de buurjongen met zijn blog vaak relevanter is dan de hoog opgeleide journalist.


    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.