Vanaf vandaag beschikbaar: Google Tag Manager v2

De belangrijkste veranderingen en aandachtspunten bij het upgraden

Vanaf vandaag beschikbaar: Google Tag Manager v2

Google Tag Manager is een handige beheeromgeving voor het plaatsen van tags en trackers ten behoeve van online campagnes en meetbaarheid op de website. Het grote voordeel is dat Tag Manager met een éénmalig te implementeren code op de website geactiveerd kan worden. Het toevoegen van tags kan vervolgens direct via de Google Tag Manager zonder tussenkomst van de websitebeheerder.

Vorige week kondigde Google aan dat ze op 1 juni alle bestaande Google Tag Manager-accounts zullen gaan upgraden naar versie 2. Vanaf die datum (of eerder, want je kunt nu al upgraden!) zul je Google Tag Manager niet meer herkennen. Wanneer je inlogt op tagmanager.google.com en doorklikt naar een container krijg je het volgende scherm te zien:

Naast een hele nieuwe uitstraling, die hier en daar beter lijkt aan te sluiten bij andere Google-producten zoals Analytics, zijn er ook wat praktische zaken veranderd.

De belangrijkste veranderingen:

  1. 'Rules' ('Regels') heten vanaf nu 'Triggers' (ook in het Nederlands). 'Macros' ('Macro’s') heten vanaf nu 'Variables' ('Variabelen')
  2. Het aanmaken van triggers is iets veranderd ten opzichte van het aanmaken van rules:
    1. Je selecteert eerst het type trigger en past daar vervolgens filters op toe
    2. Je hebt geen auto-event-listener-tags (zoals de 'Form Submit Listener') meer nodig om de bijbehorende events te meten. Die zitten nu geïntegreerd in de triggers
  3. Er is een duidelijker onderscheid tussen standaardvariabelen en de aangepaste variabelen die je zelf aangemaakt hebt
  4. De hoeveelheid voorgeprogrammeerde tags is uitgebreid
  5. De API is vernieuwd
  6. Google zegt dat ze toetsenbordsneltoetsen toegevoegd hebben, maar (nog) niet wat deze sneltoetsen dan zijn

Al met al is het aantal vernieuwingen te overzien. Toch adviseert Google om voorzichtig over te stappen naar de nieuwe interface:

Sinds vandaag is de migratieassistent beschikbaar in zowel de oude als de nieuwe Google Tag Manager-interface. Je hoeft dus niet te wachten tot Google op 1 juni al je accounts gaat migreren. Het is aan te raden om ruim voor die tijd te migreren en alle overgezette tags, triggers en variables grondig te controleren op hun werking. De migratieassistent vind je zoals gezegd bovenin de oude interface:

Of ter hoogte van je oude accounts in de nieuwe interface:

Voor meer informatie over de nieuwe interface verwijzen we je graag door naar Google’s helpcenter over dit onderwerp.

Credits afbeelding: Cory Doctorow, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.