#TNW2013: Swipe, presentatie tool voor de 21e eeuw. Cross-platform, interactief en real-time

5 mei 2013, 12:15

Een vast onderdeel van The Next Web conferentie is de Startup Rally (gesteund door Microsoft BizSpark), een platform waar jonge bedrijven de mogelijkheid hebben om voor een wereldwijd publiek, pers en investeerders hun startup te presenteren. 20 startups (16 finalisten + 4 wildcards) gingen in 4 rondes (van 5 pitches) de strijd met elkaar aan in de “Blue room”. De sessie-winnaar mocht vervolgens op het grote podium (“Red room”) presenteren. Tevens streden de startups om de prijzen: beste mobiele app, beste web app, beste startup en de publieksprijs.

De jury, dit jaar bestaande uit Bindi Karia (Silicon Valley Bank), Mark Voermans (Microsoft), Sitar Teli (Connect Ventures) en Robin Wauters (The Next Web), koos Powered Now (end-to-end tablet oplossing voor field-service bedrijven om tijd te besparen) als beste mobiele app, Meetin.gs (tool om meetings online en offline te plannen/managen) als beste web app. Infographic maker Infogr.am won in de categorie beste startup van Swipe, Gui.de en Paylane. Tyba (een tool waarmee op een makkelijke manier junior talent kan worden gezocht en gevonden) ging aan de haal met de publieksprijs, die bepaald werd door het aantal mentions via Twitter.

Swipe: “Use any device to present to anyone, anywhere”

Swipe, de interactieve presentatie tool van het designer-developer duo Horia Cernusca en Håkon Eide uit Oslo (die elkaar leerden kennen op Startup Weekend Oslo 2012), greep naast de prijs voor beste startup, maar maakte indruk op jurylid Mark Voermans (Microsoft). De missie van de Noorse startup is om live informatie beter beschikbaar te maken tussen mensen. Swipe streeft ernaar om de gemakkelijkste web-based presentatie tool te worden, waarmee je van elk willekeurig apparaat (met internet/wifi en moderne browser) kan presenteren aan iedereen met een willekeurig draagbaar apparaat (met internet/wifi en moderne browser) op elke gewenste plek. Mobiele apparaten, die Swipe ondersteunt zijn onder andere iPhone, iPad, Android tablets, Windows telefoons, Windows tablets, naast PC en laptop. Horia ziet mogelijkheden op scholen, bij design bureaus, reclame bureaus en denkt dat het een ideale tool kan zijn voor webinars en/of één op één presentaties. Horia Cernusca vervolgt “We denken dat we een nieuwe markt creëren op het gebied van presentaties, waarbij je mensen straks overal ziet swipen en in geheel nieuwe situaties pitches ziet geven zoals parken, cafés, netwerk events en andere willekeurige plekken.” Een internet of wifi verbinding is dus vereist, Horia denkt dat op termijn met startups als Karma, wifi voor iedereen in de toekomst beschikbaar is en dit binnenkort geen probleem meer hoeft te zijn.

Met zijn demonstratie (middels de url http://swipe.to/tnw) wist Horia Cernusca op The Next Web ruim 4500 schermen te bereiken van aanwezigen op The Next Web conferentie (in de “Blue Room” en “Red room”) en kijkers via de TNW livestream. Het lukte Swipe niet om Hubspot's webinar record van 10899 kijkers te breken, ondanks de hulp van Hubspot zelf die zo sportief waren om hun eigen record te willen breken.

Frustratie en lineair presenteren

Horia Cernusca (geboren in Roemenië, opgegroeid in de VS en studerend in Nederland), kwam op het idee voor Swipe, toen hij een paar jaar geleden terug naar Nederland ging om zijn thesis te presenteren op de Stenden Hogeschool te Leeuwarden. Horia: “Ik ontwierp mijn dia's met behulp van Adobe Photoshop en Keynote, maar diende ze te presenteren in Powerpoint, daar dit de enige beschikbare software was op de school computer. De kwaliteit was vreselijk na de conversie. Ik had mijn Mac adapter, USB stick of clicker niet bij, en kon niks huren, daar ik geen geldige studentenkaart bij mij had, en ik was behoorlijk boos omdat ik helemaal naar Nederland moest komen voor een simpele presentatie, omdat er geen goede online tool was, die acceptabel was.”

De mede-oprichter van Swipe hekelde in zijn 5 minuten pitch op The Next Web conferentie de trage vooruitgang in de presentatie-wereld. De manier van presenteren is sinds de vorige eeuw eigenlijk nauwelijks veranderd. Horia Cernusca lichtte zijn relaas toe met behulp van een foto van de eerste diaprojector. Horia: “Dit is eerste diaprojector, gemaakt in de jaren 40, en vandaag de dag gebruiken we diaprojectors nog steeds, ook al doen we 'fancy stuff' met 'fancy slides', het blijft een lineaire presentatie ervaring. Niemand heeft jouw content, niemand interacteert met jou, het blijft gewoon hetzelfde: het is één persoon, met één apparaat en één diaprojector of beamer.” Horia liet het publiek kort filosoferen over het doordenkertje “What is a slide, because maybe a slide isn’t”, voordat Horia doorging om de marktgrootte te schetsen van de huidige presentatie markt, die hij schatte op 700 miljoen mensen en 30 miljoen presentaties per dag.

Drag-en-drop media browser & integratie web tools

Op een vraag van de jury, hoe makkelijk het is om je presentatie Swipe-klaar te maken in de Swipe editor antwoordde Horia: “We willen het tegenovergestelde zijn van Prezi, we willen het juist zo simpel en eenvoudig mogelijk maken, zodat je je presentatie c.q. werkwijze niet volledig hoeft te veranderen, je kan nog steeds KeyNote en Powerpoint gebuiken, je hoeft enkel je KeyNote en Powerpoint bestanden in onze drag-en-drop mediabrowser te slepen. Onze filosofie met Swipe is, alles wat we doen dient in slechts één handeling of één klik te gebeuren, we streven ernaar om de meest simpele code te schrijven, het meest simpele design te maken en een zo'n makkelijk mogelijke ervaring te bieden”.

In het Swipe dashboard is het verder mogelijk om pdf bestanden, afbeeldingen te uploaden en web content toe te voegen, zoals Vimeo en YouTube. In een later stadium voegt Swipe er nog meer web diensten aan toe, zoals Soundcloud en Ustream. Verder is het mogelijk je presentatie pubiek aan te bieden of privé te houden. Tevens heeft Swipe standaard Dropbox in het dashboard geïntegreerd.

Swipe, een kloon?

De trouwe Marketingfacts lezer herinnert zich wellicht een artikel uit het verleden, van oud-hoofdredacteur Matthijs van den Broek, over het bedrijf SlideJockey (van Ben van der Burg/TripleIT), dat begin 2011 zijn tijd al ver vooruit was door non-lineair presenteren al mogelijk te maken met behulp van een applicatie in de Apple appstore (€4,99 voor iPhone, iPad, Mac). Echter is de applicatie anno 2013 niet meer beschikbaar. Een demonstratie van SlideJockey door Ben van der Burg is hier terug te kijken.

Via een tweet van Ramon Suarez, oprichter van Startup Weekend Brussel, werd ik gewezen op Crowdslides. Volgens Suarez is Swipe een regelrechte kloon van deze Spaanse startup.

“CrowdSlides has been designed to help speakers at their showcases. We create a bidirectional channel that allows both the speaker and the attendants to interact in real time, breaking previous communication boundaries.” (Bron: Facebook)

Crowdslides, opgericht door Daniel Escribano, lanceerde in juni 2012 hun bidirectioneele presentatie tool in beta (zie werking), terwijl Horia Cernusca en Håkon Eide pas ergens eind december 2012 begonnen met bouwen aan hun beta. Qua interface en design ziet Swipe er echter aantrekkelijker uit dan Crowdslides. Crowdslides hanteert al een freemium model, Swipe is dit ook van plan.

Kansen Swipe, Slideshare & Screensharing

Ondanks de 'late' entree van Swipe, lijkt Swipe een grotere kans van slagen te hebben, dankzij de podium kans op The Next Web. Horia Cernusca: “De 5 minuten presentatie die ik gaf op de conferentie, leverde 15 leads op naar mogelijke investeerders, meer dan 200 aanwezigen vertelde ons welke tools zij gebruiken om presentaties te maken, en van ruim 350 mensen kregen we feedback of ze voor een dergelijke tool zouden willen betalen. Dit soort gegevens verkrijg je niet, wanneer je presenteert met enkel powerpoint en een projector.”

Ook mede-oprichter en Swipe's technische man Håkon Eide is positief: “Dankzij ons optreden op de The Next Web, konden we enorm veel data-gedreven klant onderzoek doen en waren we het enige team op de conferentie in de Gashouder, die wegliepen met actuele informatie over de markt, het business model en leads. Gebruikers van onze tool, konden zich makkelijk inschrijven voor onze beta vanaf hun eigen draagbare/mobiele apparaat, wat veel efficiënter is dan je luisteraars vertellen naar welke URL ze moeten surfen. Het is voor ons een erg goede marketing en lead generatie tool.”

The Next Web jury in de “Blue Room” had ook nog twee kritische vragen aan designer en marketeer Horia Cernusca.

  • Vraag 1: “Hoe ga je het opnemen tegen de Slideshare's van deze wereld?”

    Antwoord: “We hopen dat deze kans op The Next Web ons in staat stelt om snel verder te kunnen groeien, en we willen zoveel mogelijk van deze kans profiteren. We wilden onze Swipe tool zo snel mogelijk uitbrengen, en tonen aan mensen die vaak presentaties moeten geven. We zullen Swipe langzaam uitrollen, maar we laten belangrijke VIP sprekers eerder toe. We proberen dus om dit beta product snel in de handen van mensen te krijgen, voor test redenen, feedback en voor het sluiten van partner deals. Iedereen loopt 5 maanden achter op ons, dus we kunnen zeggen dat we een voorsprong hebben van tenminste 5 maanden.”

  • Vraag 2: Er zijn veel diensten/applicaties al op het gebied van slide/screen sharing. Wat maakt jou tool zo uniek?

    Antwoord: “Wat uniek is, is dat wij niet alles gepixeleerd laten zien. Screen sharing is niet altijd van hoge kwaliteit. Wij hebben een lichtgewicht oplossing die het tonen van afbeeldingen, webpagina's erg simpel en ook nog in hoge kwaliteit laat zien. Daarnaast kun je met screensharing geen A/B tests doen of feedback krijgen van het publiek of dingen aan elkaar annonteren. Ik denk wij een betere manier hebben om dit te doen.”

Problemen met video ondersteuning

Toch is de Noorse startup Swipe nog afhankelijk van technologieën, waar ze geen invloed op hebben. Zo bleek dat bij één van The Next Web juryleden de video niet afspeelde op zijn iPhone. Horia Cernusca: “De bedoeling is dat met responsive webdesign, de applicatie werkt op alle schermen. We willen graag werken op alle apparaten, en natuurlijk zijn daar limitaties aan verbonden. Håkon, mijn mede-oprichter, heeft een aantal goede ideeën om videos te laten afspelen op de iPhone. Het is mogelijk, we zijn er niet ver van verwijderd, maar er zullen zeker wat uitdagingen op ons pad liggen. Mijn overtuiging is dat we altijd het web dienen te prefereren boven native applicaties. Misschien hebben we native applicaties nodig om alles goed te laten werken, maar we prioriteren het web, omdat we uiteindelijk wel een oplossing weten te vinden. We gaan ons best doen om het te laten werken. Eén van de redenen waarom we nog niet zo hard hebben geprobeerd om deze functionaliteit te laten werken voor iPhone en iPads is om de wifi niet te laten crashen.”

Officiële lancering

De officiële lancering van Swipe staat gepland op woensdag 15 mei, en wordt gevierd met een release party in Oslo. Via http://beta.swipe.to kun je je inschrijven voor een beta uitnodiging voor Swipe.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

4 Reacties

    vincente

    Dank! Leuk artikel. Vond het een super app.


    5 mei 2013 om 20:54
    Paul van Veenendaal

    @Vincent Everts:

    Dank voor je leuke comment!

    Ga je de app gebruiken voor je presentaties?


    6 mei 2013 om 21:14
    Valjean

    PPH is great. but please add some more features like oDesk have. oDesk is more easy to use and having more greater feus.retaand also do partnership with Payoneer. this is a great way to transfer funds. right some countries don’t have Paypal like Pakistan. its too much costly to transfer funds to banks on each transaction. i can hope you will take care of this.


    26 april 2016 om 02:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!