Storyliving is het nieuwe storytelling

Storyliving is het nieuwe storytelling

Ik ben op de 38e verdieping van een gebouw. Iemand zit achter me aan. Ik schuif het raam open en stap twijfelend naar buiten. Ik sta op de richel en moet naar het volgende raam zien te komen. Ik kijk voorzichtig naar beneden en voel een golf van misselijkheid. In de gierende wind en met mijn armen gestrekt en mijn lijf tegen de muur geplakt, schuif ik voorzichtig stap voor stap opzij… Dit ervoer ik tijdens het VR-event van Kaliber. De ultieme mindfuck, volgens Lars Schmittmann, van BrandDeli. Je weet namelijk dat je op de vloer staat. Je weet het gewoon! En toch krijg je hoogtevrees omdat alle zintuigen worden geprikkeld. Wat een gave speeltuin. 

Het VR-event van Kaliber stond geheel in het teken van virtual reality. Met de komst van VR heeft merkbeleving een nieuwe betekenis gekregen door je doelgroep in een andere wereld mee te nemen. Ik schoot zombies dood, hakte fruit doormidden en maakte een reis naar de ruimte in een VR-installatie van XCOR Space Expeditions.

De VR-trein dendert door

Wij zijn gebouwd om nieuwe dingen te ontdekken. “Ontdekkingsdrift gecombineerd met creatieve en strategische breinen”, noemt Robert Overweg, kunstenaar en expert op het gebied van virtual worlds, het. Hij vertelt dat we inmiddels beyond storytelling zijn. Storytelling is nu storyliving: virtual reality schijnt de contentmarketingtrend van 2017 te worden.

Niet gek dus dat veel merken op de VR-trein gesprongen zijn. Techgiganten als Samsung en Sony investeren en ontwikkelen om de markt te domineren. En de Google-smartphone Pixel is samen met de Daydream-headset en -controller zo in een VR-set om te turnen. Ze ontwikkelden ook al de Google Cardboard, gemaakt van karton, en een geweldige manier om kennis te maken met korte VR-ervaringen. Ze delen de cardboards zelfs uit op scholen in onderontwikkelde landen om kinderen kennis te laten maken met andere werelddelen. Hier wilde ik meer van weten.

Van sociale isolatie naar waarde toevoegen

Ik moet zeggen dat ik voor het event enigszins sceptisch tegenover virtual reality stond. Iets met nerds. De term 'sociale isolatie' kwam direct in mij op als ik termen hoor als een maakbare wereld, waarin de hele wereld in 3D opgebouwd is. Ik zag mensen voor mij met een VR-bril op, zichzelf totaal verliezend in andere werelden. Die vluchtgedrag vertonen. Sociale contacten verwaarlozen terwijl de ‘echte’ wereld volledig aan ze voorbij trekt. Waar blijft dan de spanning van het leven? Het onverwachtse? Gewoon je huis uitkomen, het doen en ervaren?

Maar eerlijk is eerlijk, ik werd verrast door prachtige voorbeelden waarbij VR daadwerkelijk werd ingezet om de wereld beter te maken. Om echt waarde toe te voegen in het leven van mensen.

Zoals het inzetten van virtual reality voor kinderen met brandwonden. Opnieuw verband aangelegd krijgen doet ontzettend veel pijn. Maar als de kinderen in VR zitten, is er 60 tot 70 procent pijnvermindering geconstateerd. Omdat de kinderen daadwerkelijk in een spel zitten en er zo in opgaan, voelen ze hun eigen pijn minder.

Als je veel reist voor werk, is het een uitkomst als je op afstand jouw kind elke avond een boek voor kunt lezen alsof je naast hem zit.

En wat dacht je van Expedia. Zij maakten voor zieke kinderen in een ziekenhuis een aangepaste ruimte waarin het kind een mooie plek op de wereld kon kiezen waar hij graag heen zou willen. Het is een livestream van een Expedia-medewerker met het kind. Zij maakten zo een transitie van de fysieke naar de virtuele wereld.

Hero-content creëren met VR

VR heeft acht bijzondere eigenschappen om concepten te verrijken: rondkijken, transitie, aangepast, sociaal, zintuigelijke ervaring, intens, interactie en verplaatsen. Elk van deze eigenschappen is toe te passen, afhankelijk van de boodschap, het inzicht en het middel.

Vanuit contentmarketingoogpunt vertel ik vaak dat bedrijven meer zouden moeten investeren in guerilla-pr. Dat je zulke onverwachte en bijzondere dingen doet voor je doelgroep, dat ze het waard vinden om het verhaal enthousiast te delen. De zogenaamde hero-content. Daar kun je VR perfect voor gebruiken. Zo vind ik het voorbeeld van Old Irish briljant. Je krijgt een bril op om Ierland te ervaren. En terwijl je daar zo staat, wordt er een complete kroeg om je heen gebouwd. Zij maken de bestemming van VR ter plekke werkelijkheid.

En hoe slim is het van Marriott Hotels om pasgetrouwde stellen die het stadhuis uit komen, in een telefooncel met een VR-bril te zetten om alvast een virtuele huwelijksreis te maken? Allemaal bestemmingen waar Marriott toevallig hotels heeft staan.

Zinderende ervaringen

AR en VR zijn momenteel voornamelijk visueel georiënteerd. Maar als je echt indruk wilt maken en een beleving wilt creëren, moet je meerdere zintuigen prikkelenHaptische feedback wordt bijvoorbeeld steeds vaker toegepast om de ervaring een intenser gevoel te geven. Sommige controllers trillen al om een actie te stimuleren in een spel. Straks krijg je via een VR-handschoen daadwerkelijk het gevoel van aanraking als je ergens naar reikt.

Belangrijk is ook audio. Volgens Big Orange is virtual reality niet compleet zonder de juiste audio, omdat je daarmee het snelst en makkelijkst emotie raakt. En daar gaat het om: zoveel mogelijk zintuigen prikkelen om een maximale beleving te creëren. Er zijn al microfoons waarmee je geluid kunt opnemen zoals mensen geluid horen.

Big Orange produceerde alle audio in de multimedia-app van het Rijksmuseum waarvoor ze 3D binaurale opnamen gebruikten. Moet je je voorstellen dat je naar jouw favoriete schilderij kijkt, daar een verhaal bij hoort en dat je daadwerkelijk vogels van rechts hoort invliegen en links weer wegvliegen, alsof je daar daadwerkelijk staat. En luister ook even naar het te grappige mannetje in je hoofd (wel even een koptelefoon opzetten).

Wat betekent dit voor jou als marketeer? Opletten! Houd deze trend goed in de gaten. Want VR wordt een nieuw kanaal om jouw publiek te bereiken. 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Jaren geleden een 4delig verhaal geschreven voor een innovatie e-zine waarin ik mijn dreamteam van artificial intelligence and augmented reality specialisten kon samenstellen. Om zo de behoefte van een rijke klant in te vullen die alles al had behalve één ding: een zoon. VR gaat ook mensen onsterfelijk maken of personen creeren die in een bepaalde behoefte voorzien. Ik heb contact met Eugenia Kuyda en kijk eens wat ze heeft gemaakt. Nu leesbaar maar op een dag ook hoorbaar, tastbaar ..en te zien natuurlijk. https://www.youtube.com/watch?v=HGcKu3SYx9A

    geplaatst op
  • Dag Erik Vos. Bijzonder voorbeeld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik aan dat idee nog wel moet wennen hoor. Iets in stand houden wat niet meer is. Maar als het een bepaalde groep mensen helpt, dan vind ik dat natuurlijk prachtig. Er zijn zoveel fantastische ontwikkelingen gaande die ik heel interessant vind. Maar... ik geloof nog altijd in de menselijke emoties passie, empathie en creativiteit. Dank voor jouw bijdrage.

    geplaatst op
  • De menselijke emoties passie, empathie en creativiteit zullen worden gesimuleerd en de wijze op zal steeds natuurlijker worden. Empathie is het meest lastige element bij het realiseren van een artificial intelligence entiteit vertelde een Parijse wetenschapper die ik heb geinterviewd voor mijn verhaal. Maar middels een geavanceerd gezicht & uitdrukking scanning programma en stemanalyse kan een operating system je emoties beter leren herkennen en daarop inspelen. Ik stelde mij bij Kuyda's vinding direct een service voor waarbij je nabestaanden helpt om een periode van rouw te overbruggen. Ik herinner mij dat ik na het overlijden van mijn moeder af en toe ook een gesprek met haar hield als ik met vragen zat, mij realiserend dat de goede antwoorden hoogstwaarschijnlijk door mijzelf werden ingegeven. Maar het spel hielp me bij het nemen van beslissingen en het gaf troost. Een dergelijk dialoog lijkt je wellicht absurd maar als je de ontwikkelingen ziet in bijvoorbeeld Japan worden daar robothonden al als heuse huisdieren ervaren. In Canada werd voor mensen in geisoleerde gebieden een soort visuele chatbot aangeboden zodat zij niet teveel aan gevoelens van eenzaamheid zouden lijden. Artificial intelligence in combinatie met een 'human like robot' zal met de tijd stukje voor stukje onze grenzen verleggen van wat we wel of niet accepteren en de voorbeelden zijn voorhanden die het aannemelijk maken zoals in 'Her' waar een man een relatie krijgt met een operating system, en met Kuyda haar chatbot van haar overleden vriend. Voor mij is het niet een kwestie of het gaat gebeuren maar wanneer :) Hier de trailer van 'Her' https://www.youtube.com/watch?v=dJTU48_yghs

    geplaatst op
  • Hi Erik, die film wil ik inderdaad zien. Vind de ontwikkelingen heel bijzonder en wij zullen hier inderdaad ongetwijfeld sneller aan wennen dan we zouden willen of denken. Menselijke emoties kunnen briljant worden gesimuleerd. Maar het woord zegt het al: gesimuleerd, dus niet echt. Nagebootst. Maar wellicht moet ik het inderdaad ervaren. Sta ervoor open hoor... dus blijf maar doorkomen met de voorbeelden!

    geplaatst op
  • Ja die is fascinerend. Een stapje verder is Ex Machina. Nog de van ons bed show maar het gegeven is mooi, verliefd worden op een robot. Dit is The Making Of. Even voor gaan zitten. https://www.youtube.com/watch?v=XqFsn8FvejE&t=678s De visie over de toekomst van schrijver-regisseur Alex Garland is vooral interessant. De film is een aanrader. En dan 'Sex Story Telling'. Er zijn al erotische VR programma's die een brug slaan tussen realiteit en virtuele realiteit zoals deze waarbij interactieve VR en een realistische pop worden gecombineerd: http://www.mirror.co.uk/news/weird-news/welcome-world-virtual-reality-sex-7301075 Wat nog mankeert is een goed gesprek na afloop (bij wijze van spreken). Kijk ook eens naar Watson van IBM en zie hoe dat geavanceerde digitale programma in dialoog gaat met filmmaker Ridley Scott: https://www.youtube.com/watch?v=KDtxQRH8aI4: En stel je voor dat Cubic (https://www.youtube.com/watch?v=SGBSIabp2eg) er uit ziet als een heel fraai geanimeerd programma waarbij mensen amper van echt zijn te onderscheiden. https://www.youtube.com/watch?v=HjHiC0mt4Ts In Parijs heb ik een 3D studio bezocht die bijgaand heerschap hebben gescand en in de computer hebben ingevoerd. Dat 3D scannen doen ze heel secuur. En op zo 'n perfecte manier dat ze daarmee iemand (een ster bvb) later kan worden ingezet voor films of andere doeleinden. Ze kunne het model alles laten zeggen en emoties kunnen worden veranderd op commando. Zo kan over 30 jaar, als Gerard Depardieu niet meer leeft, men toch nog een film met hem maken. Wellicht komt er ooit een moment dat we de digital copies van beroemde personen kunnen aanschaffen voor persoonlijke doeleinden. https://www.youtube.com/watch?v=3LmeXUJ_HLk Leuk converseren bijvoorbeeld met Stephen Hawking of zwemmen met Scarlett Johansson.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.