Social Networking 2.0

1 juni 2006, 18:29

Nu werkelijk iedereen aan het social networken is geslagen, is het interessant te kijken wat al deze nieuwe online-vrienden ons hebben gebracht en waar ze ons gaan brengen. Niet nog meer varianten om je profiel te pimpen, maar open source initiatieven: de toekomst van Social Networking.

De basis is simpel. Bied een website waarop bezoekers een profiel kunnen aanmaken en zorg dat de gebruikers van de verschillende profielen elkaar kunnen toevoegen aan een vriendenlijst. Helemaal leuk wordt het natuurlijk als de gebruikers hun profiel kunnen pimpen (of: personaliseren in niet-hype taal), al dan niet door middel van foto’s en video’s, en berichtjes bij elkaar kunnen achterlaten.

Hartstikke interessant om extra functies aan te hangen. Alumni-verenigingen, studieverenigingen, werkgevers, fans en gelijkgestemden vinden elkaar steeds eenvoudiger in onder het netwerk hangende subgroepen, we kunnen ons profiel steeds mooier pimpen en we kunnen steeds makkerlijker vrienden toevoegen. Maar zit daar de werkelijke innovatie?

Gebaseerd op de insights dat mensen a) graag sociale contacten aangaan b) zich graag uiten (zie ook Trendwatching.com – Generation C) en dat c) informatie persoonlijk, anticipated en relevant moet zijn, zijn sociale netwerken nog lang niet uitgebouwd en zien we nu pas een fractie van de mogelijkheden.

Veel wordt verwacht van eventuele initiatieven die ontspringen vanuit Microsoft/MSN, dat voor een eventueel nieuwe grote Social Networking tool (want, met alle respect, MSN spaces is dat nog steeds niet op een fatsoenlijk niveau) kan staan op de schouder van de instant messenger gigant MSN.

De ontwikkelingen van de huidige bestaande tools lijken op dit moment echter enkel gericht op het vergroten van de content, om zo de drempel om over te stappen naar een concurrent zo groot mogelijk te maken. Want wie wil er overstappen naar een andere Social Networking tool als je daarmee jaren aan opgebouwde vrienden, posts en foto’s verliest? Zoals Chris DeWolfe van MySpace zei: “They’ve spent weeks, if not months writing about their lives and sharing with old friends on the site. Switching costs are extremely high.

Hyves’ laatste update bracht ons bijvoorbeeld een op trefwoorden en ratings gebaseerde, video/image portal, die wat doet denken aan een beperkte versie van Flickr/YouTube. Hoe meer content de gebruikers genereren, hoe kleiner de kans dat ze overstappen naar een nieuw platform, waar de hele vriendenkring weer opnieuw opgebouwd moet worden.

Kortom, de systemen zijn volledig locked-in. En dat is dan weer zoooo Web 1.0. Open source initiatieven zijn de drijvers achter de nieuwe ontwikkelingsgolf van de Social Networking tools.

Paradepaardje is het People Aggregator concept van Marc Cantor (o.a. de oprichter van Macromedia en nu druk met BroadbandMechanics):”

With PeopleAggregator – you can go to a web site, join a network, click a button and spawn off your OWN network – or download some code and set up your own spawning, meta-network installation – that you control.

Kortom, makkelijk lid worden van een Social Network en data uitwisselen, maar, beter nog, je eigen Social Network starten, bijvoorbeeld voor de familie of voor je vereniging. En data (posts, images, video’s én vrienden) is enorm eenvoudig universeel uitwisselbaar. Bedenk de oneindige mogelijkheden: je universele online reputatie wordt met elke stap die je zet online steviger en vaster omlijnd en het wordt dan ook erg makkelijk om op basis van een opgebouwde reputatie vertrouwelijke data of andere zaken uit te wisselen. Voor de puristen: People Aggregator is niet volledig open source (voor commercieel gebruik moet betaald worden). Red Hat Linux’ Mugshot is dat wel. Beluister de podcast met Marc Canter, waarin hij het concept van People Aggregator uiteen zet, op de site van ZDNET.

Eerder al werd overigens een dergelijke ontwikkeling geschetst op een presentatie door Dick Hardt van SXIP op OSCON (een must-see, niet alleen door de inhoud, maar zeker ook door de Lessig-iaanse vorm).

Open Source, universele uitwisselbaarheid en je eigen Social Network. Dames en heren van Hyves, binnenkort bij jullie?

Polle de Maagt
Independent digital media consultantWebsite

Hello. My name is Polle de Maagt and I am an independent digital / social media consultant based in Ghent, Belgium. I try to change companies to be more about acts and less about ads.

Categorie
Tags

9 Reacties

    media

    Lees het nu inderdaad ook op Cantor’s blog 😉


    1 juni 2006 om 20:11
    Kasper Katje

    Joepie weer een 2.0, de nieuwe wonderterm.


    1 juni 2006 om 20:22
    media

    Het begint inderdaad wel heel erg te worden; ik zal maar niet zeggen wat de titel was van Dick Hardt’s presentatie. Identity 2.0 😉


    1 juni 2006 om 20:26
    Kasper Katje

    Ik zag het tot mijn grote schrik al in de link in Polle’s reactie staan 😉


    1 juni 2006 om 20:56
    Timdc

    nah, die PeopleAggregator lijkt me vooral iets dat gemaakt is op basis van wat theoretische ideeën, gewoon om wat mogelijkheden te bewijzen. Een demonstratie van een manier waarop het allemaal zou kunnen, meer niet.

    Die locked-in situatie zal hiermee niet veranderen. PeopleAggregator tracht het allemaal te unificeren maar in de praktijk is het allicht alweer één extra community systeem erbij. Gewone internetmensen die genoeg hebben aan bestaande communities zullen geen interesse hebben voor PeopleAggregator, en mensen die het wel volop gebruiken zullen geen interesse hebben voor bijkomende andere communities


    2 juni 2006 om 00:30
    Yme Bosma

    Open source is niet gelijk aan ‘universele uitwisselbaarheid’, je kunt prima een gesloten social network starten welke niet gebaseerd is op open standaarden maar wel gebruik maakt van open source software. Of andersom. Marc promoot met zijn PeopleAggregator het gebruiken van open standaarden op het gebied van social networking. Dat maakt uitwisselbaarheid/compatibiliteit wel mogelijk. Het is dus ook niet weer een extra community ‘systeem’ erbij zoals Timdc zegt.


    2 juni 2006 om 05:06
    hans Pollen

    persoonlijk bewustzijn en groepsbewustzijn : persoonlijke identiteit en groepsidentiteit.

    wanneer en hoe worden de laatste van de paren beschouwd en geimplementeerd?

    zijn er al voorbeelden?

    of wordt dit identity 3.0?


    25 juni 2006 om 10:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!