Ruben Timmerman (Springest.nl): “We worden de Amazon van het leren”

14 mei 2012, 11:26

Ruben Timmerman houdt van ontwikkeling en is gefascineerd door leren. Toen hij eens op zoek was naar een coachingscursus merkte hij dat de educatiesector hem daar niet in kon faciliteren. Daarom startte hij Eduhub, een cursusvergelijker die helpt mensen de juiste training, cursus of opleiding te vinden. Maar met de tijd veranderde het klassieke model van opleiden. En omdat die verandering parallel liep met het verwezenlijken van de ambitie wereldwijd te gaan veranderde hij Eduhub in Springest. In deze aflevering van Top Names van Fast Moving Targets spreekt hij over fragmentatie, verpersoonlijking en de toekomst van Springest.

Trends: fragmentatie en verpersoonlijking

Met Eduhub had Timmerman een grote basis gebouwd: het bood cursussen van duizenden opleidingsbedrijven aan. Cursussen bleken echter slechts één manier om te leren, en artikelen, experts en online talkshows andere manieren.

Die fragmentatie is een grote trend die Timmerman observeert in de educatiesector: “Cursussen en opleidingen worden steeds korter, krijgen andere, module-achtige vormen en worden persoonlijker gemaakt, bijvoorbeeld met online leraren. Het aanbod wordt groter, en keuzes maken moeilijker. De enige stabiele factor ben jij, jij die iets wilt leren.”

Inspelen op die trends

Op de trends van fragmentatie en verpersoonlijking speelt Springest in door aan het bestaande cursusaanbod nieuwe leermiddelen toe te voegen en vindbaar te maken. iTunes University en e-learning concepten zijn daarbij twee belangrijke peilers. Daarnaast wil Timmerman met Springest mensen die willen leren leren kennen en hen individueel de weg naar de geschikte leermiddelen tonen. Bijvoorbeeld door de gratis educatieve content van Kahn Academy aan te bieden als gerelateerde content bij hun bestaande cursusaanbod.

Toekomstplannen

Op de vraag of het faciliteren van educatie 2.0 ook een functie voor Springest zou kunnen zijn is Timmerman duidelijk: “Nee, daar zijn al heel veel partijen voor; ik wil er niet zelf één worden. Ik wil TeachStreet met Mingle vergelijken en dat afzetten tegen de LOI.”

En dat gaat goed. Springest trekt 150.000 unieke bezoekers per maand, heeft 24 mensen in dienst, waarvan 0,7 FTE in Engeland en 4,5 FTE in Duitsland. Door aan elkaar gerijmde toevalligheden of geluk staat het platform nu ook in Rusland. Als dat goed uitpakt zou Timmerman binnen een jaar ook Turkije en China willen doen. Wellicht wordt Springest zelfs een franchisemodel, wie weet.

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!