Richard Millington (Feverbee): “The ‘sense of community’ bepaalt je ROI”

Een sneak preview van Richards presentatie tijdens The Social Conference

       @marketingfacts    3799 x bekeken

Richard Millington (Feverbee): “The ‘sense of community’ bepaalt je ROI”

Volgende week vindt in Amsterdam The Social Conference plaats. Dit jaarlijkse congres, een initiatief van KREM en Emerce, heeft dit jaar als thema: Social in business. Het programma bestaat uit expertpresentaties, cases en best practices, expertpaneldiscussies en een aantal keynotes. Wij kijken de komende dagen vooruit op het event met drie van de keynote speakers, te beginnen met Richard Millington van Feverbee.

Richard is oprichter van Feverbee, een community consultancy, en van The Pillar Summit, een exclusieve community-managementtraining. Verder is hij schrijver van het Online Community Manifesto (pdf). In dat manifesto en in zijn verdere werk bepleit hij een andere aanpak van community management, nl. een aanpak die is gestoeld op wetenschappelijke inzichten. In de dagelijkse praktijk vindt dat helaas nog veel te weinig plaats, vindt Richard.

Richard, wat is het belangrijkste wetenschappelijke inzicht uit de sociale wetenschappen dat community managers vaak over het hoofd zien?

"Dat is motivatie of sense of community, beide worden vaak verkeerd begrepen. Mensen zijn geen onderdeel van een community om de redenen dat wij (maar ook vaak zijzelf!) dat zij daarvoor hebben. Het is veel complexer en draait veel meer om hun sociale dan om hun in informatiebehoefte. De sense of community is belangrijk omdat het de lijm is die de community bindt.

We kunnen ons nog zo veel focussen op de groei en activiteit, maar uiteindelijk is het dat saamhorigheidsgevoel dat bepaalt of een community standhoudt en het een duidelijke ROI oplevert."

Je bepleit het toepassen van wetenschappelijke inzichten in de praktijk. Dat lijkt op zich heel logisch om te doen, maar gebeurt nog slechts sporadisch. Hoe verklaar je dat gat tussen wetenschap en business? Zijn marketing- en community managers blind voor de wetenschap? Of slagen wetenschappers er vooral niet in hun waarde voor de business te 'verkopen'?

"It's a chicken and the egg problem. De meeste informatie ligt besloten in de wetenschap achter paywalls of is alleen beschikbaar via websites als Google Scholar. Het andere probleem is, dat het is geschreven in de pijnlijkst mogelijke taal. Het kost een uur om een enkel artikel te lezen. Er zijn maar weinig mensen die zichzelf daaraan willen onderwerpen.

Aan de andere kant weten de meeste community professionals niet wat ze missen. They don't know what they don't know. Ze weten niet hoe belangrijk het is om de social wetenschap te begrijpen die ten grondslag ligt aan hun werk. Als ze falen, geven ze de schuld aan het platform. Als ze het goed doen, hebben ze niet het idee dat die wetenschap hen verder kan helpen. Dat is zonde."

Waarover ga je tijdens The Social Conference nog verder vertellen?

"Mijn presentatie gaat over het belang van sociale wetenschap, wat de belangrijkste aspecten eruit zijn die we moeten kennen en hoe we deze in de praktijk kunnen toepassen op ons communitywerk. Ik ga proberen een heleboel academische inzichten in praktische pakketjes te gieten."

The Social Conference

0

Gepost in: Social media marketing , Event , communitymanagement, roi

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.