Repudo: digitaal spelen met schaarste

22 november 2012, 13:16

Wanneer we aan de digitale wereld denken, denken we niet direct aan schaarste. Sterker nog, als er één ding is waar het internet voor staat dan is het wel overvloed. Dit is ook precies het hedendaagse probleem voor de vele merken die hun exclusiviteit proberen te behouden terwijl ze hun toevlucht nemen tot internet. Gelukkig -voor deze bedrijven- neemt een offline trend momenteel de online wereld over: ‘artificial scarcity’ oftewel kunstmatige schaarste.

Schaarste is de motivatie achter iedere limited-editie fiets, tas of auto waar je ooit naar verlangd hebt. Het is tevens het idee achter paywalls van toonaangevende media als de New York Times, waar mensen bereid zijn om te betalen voor exclusieve content. De Utrechtse start-up Repudo speelt nu online met deze schaarste.

Digitale objecten achterlaten in de fysieke wereld

Repudo is een mobiel platform waarmee je digitale objecten in de fysieke wereld kunt achterlaten. De digitale vorm van geocaching eigenlijk. Multimedia-boodschappen, zoals een sms, video of geluidsfragment, worden digitaal op specifieke plaatsten achtergelaten en kunnen fysiek met smartphone, door een ontvanger op locatie, geopend worden. Een gelimiteerde soundtrack van Anouk? Geen enkel probleem. Exclusieve Champions League kaarten, verstopt in hartje Amsterdam? Een makkie. De wet van de snelste telt bij Repudo: wie het eerst komt, het eerst maalt. Want, zodra het artikel is opgepikt door een ontvanger, dan is het voorgoed van de kaart verdwenen. Letterlijk.

Nu de grootste piek van deze hype achter ons ligt, is het de vraag wat de volgende stappen van Repudo zijn. Heeft de organisatie de beloften waargemaakt of moet het beste nog komen? Repudo-oprichter Lucas Tieleman praat met ons.

Hoe ontwikkelt Repudo zich?

Repudo ontwikkelt zich erg goed. Inmiddels is de app 160.000 keer gedownload en is er een vergelijkbaar aantal objecten geplaatst en weer opgepikt. Het is mooi om te zien hoe deze relatief jonge markt zich ontwikkelt. Er is natuurlijk veelvuldig over gesproken en gespeculeerd. Ik merk dat mensen vaak denken in een begin en een eindpunt. We zijn nu 18 maanden verder dus moet het ‘af ’ zijn. We ontdekken juist steeds nieuwe toepassingsmogelijkheden en vinden het een uitdaging daar in mee te groeien.

Wat werkt en wat niet?

We merken dat B2C aanzienlijk intensiever wordt gebruikt dan C2C. Het zijn vaak bedrijven die een incentive of informatie achterlaten voor klanten of potentiele klanten. Consumenten hebben de weg naar elkaar nog niet echt gevonden. Daar is dus nog flink aan terrein te winnen. Deze markt staat nog zo in de kinderschoenen dat je niet kunt spreken van iets wat niet werkt. Er komen juist continue nieuwe mogelijkheden bij dankzij de snelle mobiele ontwikkelingen.

Welke partijen zijn momenteel leading op dit vlak?

Er zijn nog niet zo heel veel organisaties die exact hetzelfde doen. Vergelijkbaar is het recent opgerichte Findery van Catherina Fake (de oprichtster Flickr). Daarnaast zijn er verschillende bedrijven die op hun eigen manier de realiteit verrijken door digitale objecten toe te voegen, denk aan Layar.

Met welke merken werken jullie samen?

Heineken, KLM, T-Mobile en Sony Music zijn enkele van de vele merken waarmee we actief samenwerken. Bedrijven die vooruitstrevendheid in hun DNA hebben zitten, zien Repudo echt als added value voor hun merk.

Welke ontwikkelingen verwacht jij de komende tijd?

Het delen van content via je mobiel gaat een steeds grotere rol spelen. We merken dat bedrijven als Foursquare ook steeds meer met content gaan werken zoals wij dat doen. Daar ligt een interessant veld. Het wordt ook minder vluchtig. Zo hebben we recentelijk voor het Anne Frankhuis blijvende historische informatie over de oorlog door de stad verspreid op de plekken waar het heeft plaatsgevonden. Daadwerkelijk op zo’n plek staan en leren wat daar gebeurd is, doet wat met je beleving.

In de verre toekomst verwacht ik dat deze mobiele toepassing veel meer een rol in ons dagelijkse leven gaat spelen. Het bewaren van je autosleutels of huissleutels bijvoorbeeld, of het achterlaten van foto’s waar je ze daadwerkelijk gemaakt hebt. Stel je voor de je tien jaar later weer op die plek komt en je herinneringen letterlijk weer boven komen via je mobiel. There is much more to come!

Penelope
Communitymanager bij PNOzorg

Hoi, ik ben Penelope, de stem van PNOzorg. Ik doe verslag van wat er speelt in de creatieve en mediawereld.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!