ReclameReview: Brand Bier

ReclameReview: Brand Bier

Als de oudste bierbrouwerij van Nederland (sinds 1340) een nieuwe fles introduceert, dan hoef je eigenlijk alleen dat maar als boodschap te verkondigen in je commercials. Dat is dan ook precies wat Brand doet. "Dat. Maar dan in een nieuwe fles." is de boodschap van zes korte commercials. Samen met het vertrouwde gevoel van de aloude smaak die bewaard is gebleven.

Credits:
Creative Director: Lode Schaeffer (INDIE)
Art Director & Designer: Fethi Uluak (INDIE), The Stone Twins
Motion Design Director: Paul Postma
RTV: Jojanneke Wennekker (INDIE)
Account Management: Maroeschka Volker, Tim Sneep (INDIE)
Productiemaatschappij: Hazazah Film & Photography
Regisseur: Krijn van Noordwijk
Producer: Cynthia Fidder
D.O.P.: Mick van Rossum
Off-line: Hazazah Film & Photography
Editor: Ben Isaacs
Muziek: Ernst Reijseger / Studio Frans Wajon
Geluid: Wave Studios
On-line post-productie: Captcha!
Mediastrategie: Starcom
Verantwoordelijk bij de klant: Bram Westenbrink, Marc Scholten, Baukje de Nekker

De doelstelling:
Communiceren dat Brand een nieuwe fles heeft, maar de smaak als vanouds is.

De uitwerking:
Deze serie commercials houdt het zo minimaal mogelijk. De doelgroep wordt door middel van korte contactmomenten (10 seconden) gerustgesteld en geïnformeerd. Ja, Brand zit in een nieuwe fles. Ja, de smaak is onveranderd gebleven. In de films is te zien wat het effect is van die eerste slok Brand. En dat is nu precies wat er onveranderd is gebleven.

Het oordeel:
Ik houd van korte commercials. Als je die kunt maken, is het je gelukt om de boodschap die je wilt overbrengen heel bondig samen te vatten. Dat is hier ook het geval. Eigenlijk is de hele doelstelling die hierboven geformuleerd is letterlijk uitgewerkt in AV-vorm. De smaakbeleving wordt uitgebeeld en  de nieuwe fles wordt zowel door de voice-over als de close-up aandacht besteed. Zo simpel kan het dus zijn.

Een grote valkuil in het reclamevak is dat bedrijven vaak heel veel willen vertellen. Want zendtijd/advertentieruimte/etc. is al duur genoeg. Maar al die boodschappen komen de duidelijkheid van je communicatie niet ten goede. Daarom vind ik deze serie zo mooi.

Nog een reden waarom ik van korte commercials houd: daardoor kun je vaker in beeld komen bij de doelgroep voor hetzelfde geld. Je budget is daardoor ineens toereikend voor een veelvoud aan contactmomenten. En door de duidelijke boodschap zijn korte commercials ook nog makkelijker om te onthouden.

Uiteraard heb ik nog wel een kanttekening: ik vind deze commercials niet typisch voor Brand. Het had net zo goed over Grolsch of Bavaria kunnen gaan. Wat we zien is de reactie van diverse mensen op die eerste slok bier. Maar goed, dat is een probleem waar veel biermerken mee worstelen, want waardoor onderscheiden ze zich nu écht van de rest? Brand had bijvoorbeeld iets kunnen zeggen over hun status als oudste bierbrouwer van Nederland. Aan de andere kant: niemand zit op oud bier te wachten...


Geplaatst in

Delen

0
2


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Ik vind de heer die ze ook gebruiken in deze serie zo onsmakelijk, dat het merkschade oplevert. Zie mijn blog http://wp.me/p5nRiT-J

    geplaatst op
  • Je bent gek, die is juist ontzettend goed.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.