ReclameReview: Bolletje

ReclameReview: Bolletje

Huup huup, Bolletjetruc! Zowel Hans Klok als het beschuit van Bolletje ondergaat in deze nieuwe commercial een gedaanteverwisseling. Nietsvermoedende supermarktklanten worden zo verrast met Boeren Beschuit (inclusief designspatie).

Credits

Bureau: Etcetera
Creatie: Wouter Voges, Maarten Remmers en Ben Imhoff (CD)
Strategie: Olaf Arkauer, Paul van Kuilenburg
Account: Danny van de Wetering, Charon Boumann
Social PR: Peter Drent, Mark de Leeuw
RTV: Marieke Prette
Regisseur: Coen Stroeve
Productiemaatschappij: B&I
Producer: Jelani Isaacs
Editor: Jelmar Hoekstra
Postproductie: The Ambassadors
Geluid: Earforce
Verantwoordelijk bij Bolletje: Elbert Ricken, Sándor van Mil

De doelstelling

Communiceren dat Bolletje meer dan alleen echte beschuit aanbiedt.

De uitwerking

Hans Klok heeft, in een ‘verborgen camera’-actie van Bolletje, supermarktbezoekers verrast door als caissière Ans Klok rollen ‘Echte Beschuit’ om te toveren tot één van de andere ontbijtproducten van de beschuitbakker. De opnames met de verborgen camera waren zo succesvol dat op basis hiervan ook een nieuwe tv-commercial is gemaakt voor Boeren Beschuit.

Elbert Ricken van Bolletje: “In onze nieuwe campagne verschuiven we letterlijk en figuurlijk de spotlight van het ‘Echte Beschuit’ naar onze andere ontbijtproducten. Daarmee zetten we de afzonderlijke productproposities in het zonnetje en de traditionele beschuit in de schaduw. Tenminste dat lijkt zo, want we maken in de nieuwe campagne natuurlijk ook gewoon reclame voor beschuit”.

Het oordeel

Het idee vind ik leuk. Hans Klok die als caissière spontaan beschuitrollen omtovert in een andere beschuitsoort, dat is precies zo verrassend als je het wilt hebben. Als jou dat live overkomt, maakt het gegarandeerd indruk op je.

Toch heb ik zo'n vermoeden dat dit voor een supermarktklant die dit persoonlijk meemaakt veel meer impact heeft dan voor een tv-kijker wiens favoriete programma wordt onderbroken door deze commercial. Ten eerste moet je maar net zien dat het Hans Klok is, want voor je het weet mis je het begin of eind van de commercial omdat het bekijken ervan nu eenmaal geen prioriteit is voor je.

Ten tweede heb je misschien net een programma of film gezien met stunts of trucs die veel spectaculairder zijn dan deze. Dan maakt het niet veel indruk. Naar mijn idee heeft het te maken met de supermarktsetting. Die is voor ons allemaal zo vertrouwd dat het niet bijzonder genoeg meer is om er met je volle aandacht naar te kijken.

Verder wordt ook niet uitgelegd waarom Boeren Beschuit nu zo'n goed alternatief is. Oké, de mensen in de supermarkt mogen het proeven (wederom maximaal impact voor de live-doelgroep), maar er wordt geen enkele USP genoemd. Ook is de link met Hans Klok niet aanwezig, wat anders zou zijn geweest wanneer het om Toverbeschuit zou gaan.

Wat ik wel weer heel sterk vind, is de claim dat iedereen Bolletje kent van beschuit. Dan is de communicatiebrug naar andere beschuitsoorten veel makkelijker gelegd dan naar bijvoorbeeld roggebrood. Je onthoudt als kijker dus wel dat het om beschuit gaat, want daar ligt de focus op in deze commercial.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Hey David

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.