ReclameReview: Aviko Ras

ReclameReview: Aviko Ras

Ken je Raspatat? Die frietjes van aardappelpoeder liggen sinds vorig jaar ook in de supermarkt. Moederbedrijf Aviko komt nu met een campagne om te benadrukken hoe eigenzinnig Ras is.

Credits:
Bureau: Backbone Marketing
Strategie: Jacqueline Tomassen
Productie: Caviar Content

De doelstelling:
Meer naamsbekendheid creëren en Ras positioneren als een eigenzinnig frietje met een sociaal karakter. 

De uitwerking:
Centraal in de campagne staat een TV commercial waar een real life cast van freestylers, skaters, 3D kunstenaars en freerunners een wereld vol power, passie en plezier neerzetten. In de commercial geven ze uiting aan hun eigen passie en laten ze een duidelijke liefde voor het merk Ras zien.

Het oordeel:
Over smaak valt niet te twisten, vindt Ras blijkbaar. Daarom gaan zij zichzelf niet neerzetten als het lekkerste frietje, waar dan vervolgens weer allerlei discussies over kunnen losbarsten. Dat vind ik een slimme zet. In plaats daarvan kiest Aviko ervoor om Ras neer te zetten als een eigenzinnig frietje dat favoriet is bij creatieve levensgenieters. Even kort door de bocht gezegd: kwajongens en kwameisjes houden van Ras. Blijkbaar is dit de doelgroep waar Aviko zich op richt met Ras.

Zelf noemen ze Ras een typisch voorbeeld van marketing op basis van consumentenliefde. Dan is het natuurlijk logisch dat je komt met een concept à la 'I love Ras'. Nu maar hopen dat de doelgroep zich herkent in deze commercial en zin krijgt in Raspatat. Je moet namelijk best goed kijken om de frietjes te spotten die heel snel voorbij komen. Het gaat meer over verf, skaten, freerunnen en 3D-tekeningen op straat maken. Misschien had dat Aviko-logo bovenin dan ook beter het Ras-logo kunnen zijn in het kader van herkenbaarheid. Maar dat kan natuurlijk ook corporate policy zijn, dat weet ik niet.

Wat me wel opviel was dat de commercial begint met 'All around the world' en eindigt met 'Het eigenzinnigste frietje van Nederland'. Wat is het nou, de hele wereld of alleen Nederland?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Persoonlijk vind ik het een onbegrijpelijke campagne. Ik kan me inderdaad iets voorstellen bij het concept, maar de uitwerking is zeer matig. Een wanhopige poging om een van een frietje een hip 'ding' te maken. Lijkt me niet dat de doelgroep hier heel warm van loopt. Al is het maar om het feit dat de distributiekanalen totaal niet hetzelfde beeld en dezelfde sfeer uitstralen als de commercial. Kijk maar naar de snackbarren waar je dit, overigens heerlijke, patatje kunt krijgen. Die staan verder van de doelgroep dan de zon van de aarde....
    Leuke poging, maar de plank misgeslagen, wat mij betreft.

    geplaatst op
  • Op een uizondering na, zoals de beste frieten van Teunsje (http://www.tuutsje.nl/), haal ik al jaren alleen patat als het een raspatatje is.

    Dat gezegd hebbende ben ik het enigszins met Jerry eens dat het hipster wereldje uit de reclame niet erg strookt met het beeld dat ik van een snackbar heb. Daarbij gebruiken ze in het filmpje eigenlijk 2 concepten: "I love ras" en "het eigenzinnige frietje". Het had duidelijker geweest als voor deze eerste introductie de focus meer op het eerste concept had gelegen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.