ReclameReview: Aviko Ras

24 oktober 2013, 09:29

Ken je Raspatat? Die frietjes van aardappelpoeder liggen sinds vorig jaar ook in de supermarkt. Moederbedrijf Aviko komt nu met een campagne om te benadrukken hoe eigenzinnig Ras is.

Credits:

Bureau: Backbone Marketing

Strategie: Jacqueline Tomassen

Productie: Caviar Content

De doelstelling:

Meer naamsbekendheid creëren en Ras positioneren als een eigenzinnig frietje met een sociaal karakter.

De uitwerking:

Centraal in de campagne staat een TV commercial waar een real life cast van freestylers, skaters, 3D kunstenaars en freerunners een wereld vol power, passie en plezier neerzetten. In de commercial geven ze uiting aan hun eigen passie en laten ze een duidelijke liefde voor het merk Ras zien.

Het oordeel:

Over smaak valt niet te twisten, vindt Ras blijkbaar. Daarom gaan zij zichzelf niet neerzetten als het lekkerste frietje, waar dan vervolgens weer allerlei discussies over kunnen losbarsten. Dat vind ik een slimme zet. In plaats daarvan kiest Aviko ervoor om Ras neer te zetten als een eigenzinnig frietje dat favoriet is bij creatieve levensgenieters. Even kort door de bocht gezegd: kwajongens en kwameisjes houden van Ras. Blijkbaar is dit de doelgroep waar Aviko zich op richt met Ras.

Zelf noemen ze Ras een typisch voorbeeld van marketing op basis van consumentenliefde. Dan is het natuurlijk logisch dat je komt met een concept à la 'I love Ras'. Nu maar hopen dat de doelgroep zich herkent in deze commercial en zin krijgt in Raspatat. Je moet namelijk best goed kijken om de frietjes te spotten die heel snel voorbij komen. Het gaat meer over verf, skaten, freerunnen en 3D-tekeningen op straat maken. Misschien had dat Aviko-logo bovenin dan ook beter het Ras-logo kunnen zijn in het kader van herkenbaarheid. Maar dat kan natuurlijk ook corporate policy zijn, dat weet ik niet.

Wat me wel opviel was dat de commercial begint met 'All around the world' en eindigt met 'Het eigenzinnigste frietje van Nederland'. Wat is het nou, de hele wereld of alleen Nederland?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

3 Reacties

    Jerry

    Persoonlijk vind ik het een onbegrijpelijke campagne. Ik kan me inderdaad iets voorstellen bij het concept, maar de uitwerking is zeer matig. Een wanhopige poging om een van een frietje een hip ‘ding’ te maken. Lijkt me niet dat de doelgroep hier heel warm van loopt. Al is het maar om het feit dat de distributiekanalen totaal niet hetzelfde beeld en dezelfde sfeer uitstralen als de commercial. Kijk maar naar de snackbarren waar je dit, overigens heerlijke, patatje kunt krijgen. Die staan verder van de doelgroep dan de zon van de aarde….

    Leuke poging, maar de plank misgeslagen, wat mij betreft.


    20 februari 2014 om 08:36
    Ineke Meij

    Niettevretendezerotzooi


    18 september 2015 om 15:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!