ReclameReview: Activia/Shakira

ReclameReview: Activia/Shakira

Lacht jouw buik je ook toe? Die van Shakira wel! In de nieuwe wereldwijde campagne van Activia zien we hoe de Colombiaanse superster invulling geeft aan de het motto "Je goed voelen begint van binnen".

Credits

Bureau: Vinizius Young & Rubicam, Barcelona
Concept: Manu Diez, Victor Arriazu, Albert Seguin
Creatieve directie: Manu Diez, Victor Arriazu, Albert Seguin, Alejandro Pallares
Art director: Eugenio Caballero
Copywriters: Luca Casaura, Arnau Clofent, Nicolas Frerejean, Jordi Guitart
Account: Alberto Bel, Carol Juarez, Rafael Esteve
Regisseur: Jaume de Laiguana
D.O.P.: Javier Aguirresarobe
Producent: Lidia Vilar
Productie: Pablo Martinez, Sergi Ciuro
Postproductie: El Ranchito, Rafa Solorzano

De doelstelling

Meer Activia-producten verkopen door de doelgroep uit te dagen om zich goed te voelen.

De uitwerking

Activia bundelt de krachten met wereldwijd icoon Shakira. De Colombiaanse superster ondersteunt de nieuwe „Dare to Feel Good‟ campagne van het yoghurtmerk. De internationale samenwerking brengt Activia‟s uitgangspunt „Je goed voelen begint van binnen‟ tot leven. Hierbij staat dansen centraal, om zo innerlijke gezondheid en welzijn te vieren. De nieuwe tv-commercial, gefilmd in Barcelona, laat Shakira in een bos zien. Ze wordt overladen met gouden sterrenstof en toont ze hoe goed ze zich van binnen voelt door te dansen.

Shakira: “Ik geloof dat het zorgen voor je innerlijke welzijn de sleutel is tot je algehele welzijn. Dansen is voor mij een manier om te laten zien dat ik me goed voel van binnen én van buiten.” Shakira's aankomende nieuwe single "Dare (La La La)" - van haar gloednieuwe album "Shakira" dat op 25 maart uitkomt - is de soundtrack van de commercial. De reclame vormt de kern van Activia's eerste wereldwijde communicatiecampagne, die 16 maart in meer dan 50 landen start.

Het oordeel

Natuurlijk is het 'the oldest trick in the book': een wereldster veel geld betalen om jouw product aan te prijzen. En natuurlijk heeft Shakira wel wat 'innerlijk welzijn' nodig na al die jaren dat ze boegbeeld van Pepsi is geweest. Eerlijk is eerlijk: ik vind Activia beter bij haar passen als merk.

Maar ik vraag me wel af hoe goed het celebrity-effect werkt als de celebrity tegelijkertijd ook te zien is in een andere commercial, zoals Shakira met Oral-B. Persoonlijk denk ik dan al heel snel: heb je haar weer. Bovendien lijkt me dat nogal lullig voor de merken die allebei veel geld betalen voor een 'exclusieve' deal met een wereldster. Een ster die trouwens tegelijkertijd reclame mag maken voor haar eigen nieuwe album. Hmm...

Dan over de commercial zelf: de uitvoering vind ik prima. De 'magie' van Activia wordt uitgelegd en gekoppeld aan zowel een succesvol persoon (Shakira) als een activiteit waardoor je fit blijft (dansen). De glimlach in sterrenstof is misschien een beetje Peter Pan-achtig, maar de boodschap is heel duidelijk. Je weet als kijker precies wat Activia hiermee wil uitdragen. En je zit ook nog de rest van de dag met 'la la la' in je hoofd. Op communicatieniveau zit dit concept dus goed in elkaar.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.