PSV brengt stadionbeleving van bezoekers naar huiskamer

26 januari 2010, 18:09

Afgelopen vrijdag, heeft PSV in Eindhoven rondom de voetbalwedstrijd tegen het Nijmeegse NEC wederom een primeur gehad. In het Philips Stadion is meegewerkt aan een test van Europees onderzoeksconsortium iNEM4U, dat tracht mobiele communicatie en beleving van een stadionbezoeker tijdens een voetbalwedstrijd met elkaar in crossmediaal verband te brengen. Vanuit het stadion konden via mobiele netwerken indrukken gedeeld worden met bekenden thuis voor de buis. Betrokken partijen claimen een unieke versmelting van verschillende communicatiemiddelen daar waar deze volgens de initiatiefnemers tot nu nog gescheiden was. Uiteraard kon men al wat langer chatten op tv via teletekst en andere wat meer modernere technologieën zoals Tele2 dat gebruikt voor de Hyves dienstverlening. Het unieke van deze oplossing is echter dat de chats volledig geadresseerd zijn en dat gebruikers die in het stadion naar een voetbalwedstrijd keken met hun mobiele telefoon foto’s en filmpjes konden maken en deze via het mobiele netwerk konden delen met anderen thuis.

Deze thuisverblijvers zien dat aangeboden materiaal als een klein venster op hun tv verschijnen en kunnen daar via chat op reageren. Deze door gebruikers geladen mediabeleving werd afgelopen vrijdag uitvoerig getest vanuit Eindhoven door het onderzoeksconsortium iNEM4U. De claim van het iNEM4U-platform berust op het feit dat verschillende technische domeinen verenigt worden en een heel andere beleving op basis van extra diensten of de eigen inbreng van de gebruiker mogelijk wordt maakt. Consortiumpartners zoals Logica en HP zien daar uiteraard mogelijkheden in, maar ook voetbalclub PSV dus wat de fanbeleving verder wil uitbouwen en delen. Daarnaast beoogt PSV de afstand tussen thuis en stadion te verkleinen.

T-Mobile levert voor het iNEM4U platform de UMTS verbindingen. Volgens PSV marketeer Peter Kentie liggen er nieuwe exploitatiekansen voor deze merger van sociale en traditionele media. Kentie ziet absoluut toekomst voor deze vorm van sociale televisie ”PSV werkt met haar organisatie mee aan research projecten op het gebied van innovatieve media ontwikkelingen. De integratie van mobiele telefonie, internet en televisie op één beeldscherm, heeft zeker impact op de beleving van de wedstrijd. De emotie komt letterlijk in de huiskamer binnen en de voetbalbeleving wordt zo enorm verstrekt,” aldus Peter Kentie die met zijn club wederom laat zien voorop te lopen wanneer het gaat om verkenningen op diensten die uiteindelijk totale betaalde voetbal kunnen dienen.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jeroen Gösgens

    Het lijkt er in ieder geval sterk op dat PSV (lees Peter Kentie) echt alle crossmediale mogelijkheden aan het verkennen is. Dit is een goede ontwikkeling en veel clubs kunnen daar een voorbeeld aan nemen. Kennis is tenslotte macht. Echter denk ik wel dat men er voor moet waken niet in alle technologische ontwikkelingen mee te willen gaan. De consument krijgt anders wel erg veel voor zijn kiezen.

    Deze crossmediale applicatie vind ik overigens wel erg leuk. Super interactief en makkelijk te begrijpen. En commerciele uitingen zijn volgens mij vrij eenvoudig te integreren. Vraag me wel af hoeveel mensen er daadwerkelijk gebruik van gaan maken en wat voor tarieven je daarvoor moet vragen. Voordeel is uiteraard dat het allemaal zeer meetbaar is. En wegen de implementatie kosten op tegen de opbrengsten?


    26 januari 2010 om 19:04
    Tom

    Ja, maar ik heb nooit internetverbinding in het PSV stadion met mijn iPhone, wanneer het maar een beetje vol begint te lopen valt mijn T-Mobile G3 verbinding weg. Hebben meer mensen hier last van? Ik vindt dat erg slechte service van T-Mobile, zie overigens wel anderen internetten als ik geen verbinding heb.


    27 januari 2010 om 09:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!