Opt-in commerci?le e-mail en mogelijk internationaal meldpunt voor ongewenste reclame

23 oktober 2003, 05:17

Een verzender van commerci?le e-mail moet kunnen aantonen dat de ontvanger om die post heeft gevraagd. Dat heeft minister Brinkhorst (Economische Zaken) woensdag gezegd in het Kamerdebat over de nieuwe Telecommunicatiewet.

PvdA-Kamerlid Van Dam had hierover een amendement ingediend. Een meldpunt voor ongewenste reclame en andere berichten via e-mail (spam), ook een wens van Van Dam, ziet de minister echter voorlopig nog niet zitten. Volgens hem wijst ervaring in het buitenland uit dat zo’n nationaal meldpunt niet het gewenste effect heeft. Hij gaat in Europees verband praten over een gezamenlijk meldpunt. GroenLinks-Kamerlid Vendrik drong er bij de minister op aan daar snel over te spreken.

Brinkhorst nam nog een ander amendement over van Van Dam. Hierin stelt het Kamerlid dat een abonnee altijd de mogelijkheid moet krijgen om verzet aan te tekenen tegen het gebruik van zijn elektronische persoonsgegevens.

Over de treiterlijnen (pesten via telefoongesprekken of tekstberichten op de mobiele telefoon) was de minister duidelijk. Hij vindt het ,,immoreel en volstrekt onacceptabel’‘, maar volgens hem is een wettelijk verbod erop in strijd met de grondwet. Brinkhorst heeft echter wel een gesprek met een aantal bedrijven die deze diensten leveren. Daarna neemt hij eventueel verdere stappen. De Tweede Kamer stemt volgende week over de Telecommunicatiewet. Vervolgens moet de wet nog ter goedkeuring naar de Eerste Kamer.

Bron: CompuServe i.s.m. ANP

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!