Nu ook targeting op e-mailadressen mogelijk op Twitter

Adverteren op Twitter wordt steeds relevanter

Nu ook targeting op e-mailadressen mogelijk op Twitter

Twitter lijkt heel goed door te hebben hoe effectieve campagnes kunnen worden ingezet op het platform en hoe ze de concurrentie om de advertentiebudgetten met Facebook aankunnen. Vanaf december 2013 is het al mogelijk om websitebezoekers (op zowel desktop als mobiel) te retargeten met een promoted tweet of promoted account. Gisteren is daar de mogelijkheid bij gekomen om promoted tweets of accounts te targeten op basis van e-mailadressen.

Sinds de komst van custom audiences op Facebook in 2012 is het mogelijk om merkboodschappen onder de aandacht te brengen van hele specifieke doelgroepen. Bij StormMC hebben we hier ondertussen erg veel ervaring mee en we zetten deze mogelijkheid regelmatig in voor onze klanten. In een case die eerder op Marketingfacts verscheen, legden we uit hoe we voor Mexx custom audiences gebruikten om klanten die al een tijdje niets hadden gekocht een extra korting aan te bieden. Naast het doen van aanbiedingen is het inzetten van targeting op basis van e-mailadressen ook erg interessant om je fanbase, of in het geval van Twitter je volgers, te vergroten met relevante fans. 

Zo werkt targeting op e-mailadressen

Stel, je hebt een database met e-mailadressen van klanten. Op het moment dat de e-mailadressen worden geüpload worden ze gematcht met e-mailadressen van Twitter-gebruikers. Op Facebook blijkt in de praktijk dat ongeveer 40 procent van het bestand gematcht wordt. Dit komt omdat mensen vaak meerdere e-mailadressen gebruiken en maar één adres hebben gekoppeld aan het sociale netwerk. Welke matches er uiteindelijk gemaakt zijn, is niet zichtbaar, we zien alleen hoe groot de overgebleven doelgroep is. De aangemaakte campagne wordt vervolgens alleen vertoond aan deze groep mensen. 

Twitter geeft in onderstaande visual de stappen weer:

Segmenten uitsluiten

Nog slimmer adverteren wordt mogelijk door bepaalde segmenten uit te sluiten. Door een (segment van je) e-mailbestand uit te sluiten van je campagne, kun je bijvoorbeeld een advertenties laten zien aan iedereen die in je doelgroep valt, behalve de mensen die al klant zijn. Zo kun je nieuwe klanten een welkomstkorting geven. Je kunt ook producten cross-sellen onder je bestaande klanten, behalve aan de klanten die die producten al hebben gekocht. In de reisbranche zou je hiermee bijvoorbeeld een reis naar IJsland kunnen promoten onder al je bestaande klanten, behalve de klanten die al een keer in IJsland zijn geweest. Door segmenten uit te sluiten van je campagnes, val je bestaande klanten niet lastig met advertenties die niet op hen van toepassing zijn en zet je het advertisingbudget veel gerichter in. 

Relevantie

Deze nieuwe mogelijkheid om zowel te targeten op e-mailadressen of juist segmenten met e-mailadressen uit te sluiten, zorgen voor zeer relevante campagnes voor zowel de adverteerder als de consument. Door op Facebook custom audiences en exlusions in te zetten in campagnes, behalen we al erg mooie resultaten. We verwachten dan ook dat de toevoeging hiervan binnen Twitter er samen met de retargeting-mogelijkheden voor gaan zorgen dat steeds meer adverteerders hun weg naar Twitter zullen vinden.

Afbeelding: Garret Heath (CC)


Delen

0
5


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Mooie nieuwe optie. Nu nog wachten tot het Self Service platform beschikbaar komt in Nederland!

    Je zegt dat 'bij Facebook in de praktijk blijkt dat 40 procent van het bestand gematcht wordt'. Dat moet je even nuanceren denk ik. Wij zien zelf ook bij onze klanten dat bij B2B er veel minder overblijft (20% bv.) dan bij B2C bedrijven (soms wel 70+%). Dan lijkt me 40% een goed gemiddelde, maar hangt dus af van de situatie.

    Ook vind ik de Custom Audiences een mooi middel om je e-maildatabase te laten zien dat je actief bent op Facebook (en Twitter in dit geval), waarbij je de personen die de pagina al liken, uitsluit.

    geplaatst op
  • Dat klinkt goed! Nu kunnen we Twitter nog commerciëler inzetten met onze C2B activiteiten.

    Bedankt voor de duidelijke uitleg.

    geplaatst op
  • Een waardevolle toevoeging! Erg goed!

    geplaatst op
  • Nuttig wellicht, maar e-mailadressen zijn toch echt prive/persoonlijke gegevens van je klanten die je dan upload naar een 3e partij (ook nog eens amerikaans en dus buiten EU) lijkt me niet toegestaan vanuit WBP en privacyregels...

    geplaatst op
  • Joris, dit is inderdaad een belangrijk punt om rekening mee te houden. Voordat je dit in gaat zetten zou je per bedrijf eerst goed met de juridische afdeling moeten afstemmen in hoeverre dit mogelijk is ten opzichte van de algemene voorwaarden van de opt-ins bijvoorbeeld.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.