NRC: ‘Weblogs? Bah!’

21 januari 2006, 21:10

‘Geen verdachtmakingen, vuilspuiterij, buitensporig emotionele argumenten, campagnes, acties, rectificaties, beledigingen, pseudoniemen etc. Daarvan is op internet al te veel voorhanden, juist in de sfeer van de weblogs.’

Aldus hoofdredacteur Folkert Jensma vandaag in NRC.

Het citaat is afkomstig uit de rubriek ‘De lezer schrijft’. Jensma geeft daarin aan niks te voelen voor een digitale brievenrubriek. Hij reageert daarmee op lezer M. Woerlee, die stelt dat de krant het verlies aan abonnees in de hand werkt door over gebeurtenissen te schrijven die zich in een andere wereld dan die van de lezer afspelen. Eigenlijk is hij gewoon pissed dat z? ingezonden brief niet geplaatst is blijkt verderop. Het verweer van de redactie dat de ruimte beperkt is veegt hij van tafel. Hij schrijft:

Het antwoord van uw krant had dan ook moeten zijn: “Helaas moeten wij u meedelen dat wij uw ingezonden brief niet zullen plaatsen in de papieren krant maar wel in de digitale editie.” Met die oplossing houdt de krant het contact met de lezer in stand. […] Een soort ingezonden brieven weblog – dat moet er dus komen.

Zie hier onze kans voor open doel om een nieuw publiek voor weblogs en rss te interesseren. NRC-abonnees, binnenkort kunt u op nrcblog.marketingfacts.nl onbeperkt commentaar op het krantenieuws uploaden!

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

20 Reacties

    Pieter

    Ik heb (als regelmatig lezer van weblogs) ook helemaal geen behoefte om al die nutteloze commentaren van jan-en-alleman te lezen. Iedereen wil maar zijn/haar mening venten, en 9 van de 10 keer zijn die compleet irrelevant en oninteressant. Daarin heeft Jensma gelijk denk ik. Alleen op weblogs van een hoogwaardige kwaliteit (denk aan Frankwatching) zie je dat de commentaren ook een stuk beter zijn.


    22 januari 2006 om 05:51
    Marc

    Het lijkt me dat Jensma nog maar eens goed moet rondkijken in de Blogosphere. Zijn stelling is veel te kort door de bocht, er is veel kwaliteit te vinden in weblogland vandaag de dag, maar blijkbaar wil hij dit medium nog niet al te serieus nemen. Kijken of de lezers van zijn krant daar binnenkort anders over denken. Interessante actie, we gaan het nauwlettend volgen.


    22 januari 2006 om 07:31
    Karel Kolb

    @Marco, prachtig, vooral dat stukje op blogsumer, ha ha ha.

    Ik ben per direct beschikbaar.

    Natuurlijk ben ik in deze posting niet volledig, eens. Toch vind ik de alinea die ik selecteerde ook zonder context veelzeggend. Veelzeggend over de mening die Jensma over weblogs is toegedaan. Zijn argument dat het NRC juist filter wil zijn voor zijn lezers i.p.v. onmondig doorgeefluik onderschrijf ik daarentegen.


    22 januari 2006 om 09:34
    Marc

    Gaat Marketingfacts nu een poging doen de ongenuanceerde mening van Jensma te onderstrepen middels het in de wereld brengen van een hoax, of gaat Karel wel degelijk aan het klussen?


    22 januari 2006 om 09:43
    media

    Karel heeft dit stuk op persoonlijke titel geschreven; bij mij is vooralsnog niets bekend van een nrcblog op marketingfacts. Zijn suggestie is overigens wel één om over na te denken. Als NRC zelf niet de lezers de mogelijkheid biedt om te reageren; waarom zou een ander dat dan niet doen?


    22 januari 2006 om 09:59
    Marc

    Een hoax dus. Ik zal in het vervolg de berichtgeving hier wat minder serieus nemen en er zeker niet meer naar verwijzen in mijn blogs.


    22 januari 2006 om 10:04
    media

    Marc, excuses als we je hiermee op het verkeerde been hebben gezet. Ik heb helaas niet de tijd om alle berichten van de bloggers beoordelen voordat ze worden geplaatst. Aan de andere kant, stukjes zoals deze zijn ook vooral bedoeld om mensen aan het denken te zetten. En zoals ik al aangaf heeft Karel hier wel een punt. Als NRC zelf niet de lezers de mogelijkheid biedt om te reageren; waarom zou een ander dat dan niet doen?

    Ben overigens ook wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.


    22 januari 2006 om 10:26
    Marc

    Marco, het is een prima plan en het past ook helemaal in de mogelijkheden die de Blogosphere biedt. Het laat juist zien waar de kracht van het medium weblog ligt en dat de traditionele journalistiek hier nog steeds te lichtvoetig over denkt.

    Jammer alleen dat Karel iets stellig beweert wat echter nog niet definitief is. Misschien wel mijn fout dat ik het meteen als ‘waar’ opvat, maar dat komt door mijn enthousiasme wat het idee bij me opriep. Ik zal daar in het vervolg wat meer terughoudend in zijn en zeker niet zomaar iets klakkeloos overnemen. Gevoelsmatig vind ik het echter niet passen bij een weblog als deze, maar dat ik mijn eigen interpretatie.


    22 januari 2006 om 10:39
    Michel

    Marc, je bent echt op je pik getrapt omdat je iets serieus nam waar duidelijk het sarcasme van afdruipt?


    22 januari 2006 om 10:44
    media

    Marc, vind het ook een prima idee en doet me denken aan een site waar bezoekers reacties konden plaatsen op alle artikelen van NU.nl. De site zag er exact uit als NU.nl met een verschil en dat was de reactiemogelijkheid onder de berichten. Het heeft ooit in een van de reacties op Marketingfacts gestaan maar kan het nu niet zo snel terugvinden.

    Eens met je slotopmerking dat reacties op NRC-artikelen niet thuishoren op Marketingfacts. Ik hoop dan ook dat iemand het idee oppakt en er iets mee gaat doen. Want laten we eerlijk zijn, waarom geen platform waar alle krantenberichten via RSS-feeds bijelkaar komen, berichtgeving over hetzelfde onderwerp bij elkaar worden gepakt en er een reactiemogelijkheid aan koppelen?


    22 januari 2006 om 10:46
    Marc

    Michel, zo erg is het niet hoor. Zoals ik al zei, een wijze les voor mezelf om niet alles zo serieus te nemen. Ik heb het sarcasme in de post niet als zodanig opgepakt, daar is het idee voor mij veel te goed voor.


    22 januari 2006 om 11:18
    evroekel

    Ik sluit mij geheel aan bij Marc. Idee is prima en weinig mis mee, maar creeren van dit soort verwarring verwacht ik niet op Marketingfacts. ’t is niet de bedoeling dat lezers de berichten op Marketingfacts moeten gaan checken om er zeker van te zijn dat het geen hoax is. Er wordt vaker op weblogs te snel iets overgenomen dat later weer gecorrigeerd moet worden. Daar bewust aan meewerken vind ik niets iets voor Marketingfacts. Nogmaals idee is prima, uitvoering vind ik minder geslaagd.


    22 januari 2006 om 12:06
    Karel Kolb

    Zoals ik uit de reacties begrijp is mijn slotzin: ‘NRC-abonnees, binnenkort kunt u op nrcblog.marketingfacts.nl onbeperkt commentaar op het krantenieuws uploaden!’ niet goed uit de verf gekomen. Jammer, want zoals terecht wordt opgemerkt spreekt het idee uit de zin direct daarboven zeker tot mijn verbeelding. Het is diezelfde verbeelding die ik ook bij de lezers van dit blog wilde stimuleren. Ik heb daar in dit geval echter niet de juiste prikkels voor geboden, hetgeen mij spijt.


    22 januari 2006 om 12:39
    Kees van Hertog

    Fascinerend. De man die als eerste Fortuyn wist gelijk te schakelen met nazi’s is tegen weblogs.

    Folkert Jensma is zooooooooooooooo 1990….


    22 januari 2006 om 16:30
    Jacobien

    Het lijkt verdorie wel of marketingfacts gewoon een weblogsekte is;

    de verkettering van iedereen die ook maar een beetje kritiek op weblogs heeft, Marco als charismatische leider, het proselytisme etc.


    22 januari 2006 om 17:24
    media

    Hmmm, in dat geval zal ik mijn oranje gewaad weer eens uit de kast halen 😉

    Zonder gekheid, prima signaal en goed dat we daar af en toe op worden gewezen!


    22 januari 2006 om 18:17
    Kees van Hertog

    Hoezo prima signaal? Folkert Jensma is een soort meningenfascist. Alleen de fatsoenlijke, door hem beoordeelde NRC-mening telt, de rest is minderwaardig en kan dus net zo goed niet bestaan. Voor de Jensma’s in deze samenleving is alles wat op internet staat onzin, dus ook marketingfacts. Zie ook: “De automobiel? Da’s niks, gaat de koets nooit vervangen.” en: “Vliegtuig? Nieuwerwetse onzin, stoomboot gaat het helemaal worden.”


    23 januari 2006 om 05:14
    Petra de Boevere

    Probleem bij de kranten is ook het ‘moderaten’. Als iedereen kan reageren op elk artikel moeten er mensen worden vrijgemaakt om die reacties te moderaten. Ze hebben vaak al moeite hun gastenboek scheldvrij te houden. Verder heeft de gemiddelde journalist wat moeite met het grote aanbod van weblogs, waardoor ze al gauw beslissen ze links te laten liggen (ze kunnen niet filteren welke wel en niet interessant zijn). Die geluiden hoor ik althans van dagbladjournalisten.


    23 januari 2006 om 11:55
    Karel Kolb

    @Meisje

    Een rake opmerking. Mijn vrouw was een tijd moderator van het Viva-forum, daar spetterden de vonken dagelijks vanaf. Haar voornaamste leermoment: als moderator ben je 80% van je tijd kwijt aan 1% van de bezoekers die alleen maar zitten te zieken. Een groot probleem voor de doorontwikkeling van dit mooie instrument.


    23 januari 2006 om 12:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!