Nieuwe website Transavia niet vindbaar in Google

Nieuwe website Transavia niet vindbaar in Google

Transavia heeft vorige week een volledige nieuwe site gelanceerd. Op Twinkle wordt beschreven dat de focus van Transavia ligt op conversieverbetering, passenger experience en de verkoop van andere producten dan vliegtickets. De website is responsive en is voor tablet en mobiel bereikbaar. Transavia geeft aan twee jaar bezig te zijn geweest met de ontwikkeling van het nieuwe e-commerceplatform. De site oogt overzichtelijk, laat mooie afbeeldingen zien en de boekingsmodule werkt goed.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe site is het ook belangrijk om SEO te waarborgen. De afgelopen jaren hebben verschillende organisaties namelijk de fout gemaakt om SEO te onderschatten. Een bekend voorbeeld uit het verleden is de restyling van de website van Rabobank. Bij de livegang van de nieuwe site is Rabobank SEO uit het oog verloren. Hierdoor raakte Rabobank topposities in Google kwijt. Dit heeft veel geld en conversies gekost.

Als onlinemarketingconsultant ben ik nieuwsgierig of Transavia wel over SEO heeft nagedacht. Daarom zal ik in dit artikel inzoomen op een aantal belangrijke technische aspecten.

1. Geïndexeerde pagina’s in Google

In Google heb je de mogelijkheid om 'site:transavia.com' als zoekdopdracht uit te voeren. Google geeft de melding dat er 12.700 pagina’s van dit domein zijn geïndexeerd.

Bij het klikken op bijvoorbeeld www.transavia.com/groepen, wordt een 404-pagina getoond. Dit houdt in dat deze pagina binnen de website niet meer aanwezig is. Ik heb een steekproef gedaan en heb het vermoeden dat alle url’s naar de Nederlandstalige en Franstalige websites op een 404-error uitkomen.

Vanuit SEO-oogpunt is het ontzettend belangrijk om vooraf alle url’s in kaart te brengen. De meest belangrijke url’s moeten worden doorverwezen naar de nieuwe website. Op deze wijze blijven de posities in Google behouden en blijft de site bereikbaar voor bezoekers.

2. Noindex en nofollow

Ook wordt er op de volledige website gebruik maakt van een noindex en nofollow. Dit betekent dat zoekmachines zoals Google worden geblokkeerd om de website te mogen scannen en hierdoor niet in de zoekresultaten kunnen opnemen.

Nieuwe pagina’s worden niet meer in Google opgenomen. In combinatie met de 404-errors bij punt 1, zal dit ertoe leiden dat de oude pagina’s uit Google zullen verdwijnen en dat de nieuwe pagina’s niet meer door Google worden opgenomen.

3. Titels en meta beschrijving

Voor SEO is het correct verwerken van titels en meta beschrijvingen ontzettend belangrijk. Verschillende pagina’s binnen de website hebben de titel http://www.transavia.com. De homepage url heeft de titel 'homepage'. Een betere titel zou zijn om 'goedkope vliegtickets – Transavia.com' te gebruiken. Op deze wijze kan de website binnen Google scoren op relevante keywords.

4. Domeinnamen verkeerd doorverwezen

Naast www.transavia.com is het ook mogelijk om www.transavia.nl te bezoeken. Hier wordt een introscherm getoond waarbij de mogelijkheid is om voor Nederland te kiezen.

Bij het klikken op Nederland wordt er een privacyfout melding getoond. De afbeelding laat zien dat 'https://' niet goed wordt doorverwezen, waardoor Google de website als onveilig beschouwt.

Wat had Transavia moeten doen?

  • Bij de overgang van een nieuwe website moet je alle belangrijke pagina’s in kaart brengen. Deze url’s moet je vervolgens op pagina- of categorieniveau naar de nieuwe site doorverwijzen. Maak daarnaast een analyse van de backlinks en bekijk welke websites een waardevolle link hebben. Op deze wijze zorg je ervoor dat de opgebouwde kracht in Google blijft behouden en ook voor je nieuwe site kunt gebruiken. Terugveroveren is namelijk moeilijk, zeker in de reisbranche.
  • Onderzoek op welke keywords je doelgroep binnenkomt. Zorg er voor dat je deze keywords gebruikt in je teksten, titels en meta beschrijvingen. Onderzoek eventueel ook of pagina’s die niet scoren de verkeerde woorden gebruiken, dan kun je die gelijk meenemen.
  • Bij het online zetten van een nieuwe website kan het voorkomen dat je site bereikbaar is via 'http://' als 'http://www.' Dit kan leiden tot duplicate content, wat weer een negatief effect heeft voor de zoekmachine. Vaak kun je bij de DNS instellingen van je website of in de .htaccess aangeven dat 'http://' automatisch moet doorverwijzen naar 'http://www'.

Conclusie

Regelmatig sta ik er weer versteld van dat bij de lancering van een nieuwe website het belang van SEO wordt onderschat. De reisbranche is een zeer competitieve markt, waarbij het veel geld en tijd kost om je site goed te kunnen positioneren. Het is dan ook van belang om, voordat een nieuwe site wordt gebouwd, een SEO-plan te schrijven.

In dit document zou je moeten beschrijven hoe de techniek, content en populariteit van een website kan worden gewaarborgd en gemigreerd naar de nieuwe website. Zo zal er onder andere worden beschreven dat alle oude pagina’s op de juiste wijze naar de nieuwe pagina’s moeten worden doorverwezen. Op deze wijze wordt er voorkomen dat geïndexeerde pagina's uit Google zullen verdwijnen en dat bezoekers Transavia.com niet meer kunnen vinden. Het kan veel traffic en conversie schelen als je dit vergeet, wat ook drukt op de investering voor een nieuwe website.

Mijn advies is om altijd een expert in te schakelen voor de SEO-migratie ten aanzien van een nieuwe website. Zeker als je al kracht, posities en organische traffic hebt opgebouwd. Op deze wijze kun je tienduizenden euro’s besparen.

Inmiddels heb ik Transavia via Twitter op de hoogte gesteld van het probleem en zie ik dat er al aanpassingen zijn gedaan.

Update 17 februari 11:30

Vorige week donderdag (12 februari) heb ik deze punten geconstateerd. Via verschillende kanalen heb ik Transavia op de hoogte gebracht van het probleem. Inmiddels zie ik dat zojuist de noindex en nofollow, evenals de 404 pagina's en titels zijn aangepakt.

Credits afbeelding: sloppyperfectionist, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Geplaatst in

Delen

0
14


Er zijn 37 reacties op dit artikel

  • Top artikeltje!

    geplaatst op
  • @Hendrik. Goed artikel, maar ik sta ook versteld!

    geplaatst op
  • Ouch, pijnlijk hoor.

    Hoe kan het nou dat er zulke grove fouten gemaakt worden binnen zo'n organisatie in jouw ervaring Hendrik?

    geplaatst op
  • Kan het niet zo geweest zijn dat je toevallig net aan het kijken was tijdens de overgang van de vorige versie naar de nieuwe versie? Want volgens mij werkt inmiddels alles weer? Of ze zijn verschrikkelijk snel geweest na het plaatsen van dit artikel! haha

    geplaatst op
  • noindex,nofollow is inmiddels gewijzigd, en de homepage heeft een fatsoenlijke title gekregen. Blijkbaar snel gefixt.

    geplaatst op
  • Goed artikel en vreemd dat zo'n organisatie dit niet goed doet. Wat ik me dan wel afvraag is waarom dit niet goed geregeld wordt, is er druk vanuit de bovenlaag van de organisatie o.i.d.? Want nu kost het Transavia namelijk ook geld.

    geplaatst op
  • de 404 hebben ze inmiddels hersteld...:)

    geplaatst op
  • Ik heb dit artikel op donderdag 12 februari op Linkedin Pulse geplaatst. Vervolgens heb ik via verschillende kanalen contact gehad met Transavia. Ik zie zojuist dat de meeste punten: index, follow, 404 en titels zijn aangepast.

    geplaatst op
  • ik kan me voorstellen dat de intentie was om bewust voorzichtig te migreren.

    maar de uitvoering schiet tekort en belangrijke stappen zijn gemist.

    Prima dat de noindex,nofollow eraf is, maar de grootste fout is nog niet gecorrigeerd: veel URL's van de vorige site - die Google geïndexeerd heeft - komen nu nog met een 302 redirect uit op een foutpagina (die overigens een 200 statuc code geeft)...

    geplaatst op
  • En wat heb je als dank gekregen voor je tweet? Reisje voor 2?

    geplaatst op
  • Eens met Eduard - een noindex, nofollow is cruciaal voor de indexatie van (nieuwe) pagina's maar kan prima zolang Google de URLs toch nog niet kent, maar het feit dat je al het bezoek via 'oude' in Google geindexeerde URLs links laat liggen kost nog veel meer geld.

    Je kunt niet bij ze in de keuken kijken, maar het zal ongetwijfeld een harde deadline zijn geweest waardoor er keuzes gemaakt moesten worden. De top van zo'n organisatie wacht niet altijd op een paar redirects of een meta tag, zeker niet als er bijvoorbeeld een grote media campagne (tv, radio, print, etc.) gepland is rondom de lancering van de nieuwe website.

    Niettemin, wel goed om het fenomeen 'site migratie' een keer weer onder de aandacht te brengen, want het merendeel van de organisaties (ook zgn. SEO agencies) maken hier regelmatig cruciale fouten.

    geplaatst op
  • @jeroen haha, nee hoor, helemaal niks :)

    geplaatst op
  • @eduard, lol, had ook niet verwacht dat jij iets zou krijgen. De vraag was voor de auteur @hendrik die had ten slotte een tweet gezonden naar Transavia ;)

    geplaatst op
  • @jeroen: Tickets zou erg leuk zijn.. echter blijft het erg stil aan de kant van Transavia...

    geplaatst op
  • @Jeroen: was nog aan het typen: heb meerdere tweets verstuurd en uiteindelijk per mail mijn verhaal met Transavia gedeeld.

    geplaatst op
  • Wellicht een gekke vraag, maar waarom zou je ervoor kiezen om überhaupt noindex en nofollow te gebruiken? Je wilt toch juist dat de pagina's worden opgenomen in Google?

    geplaatst op
  • Leuk artikel! Lijkt op een haastklus, werk in uitvoering:

    Nog steeds 204 keer een 404, 4191 3xx verwijzingen waarvan veel 302, volop lege en duplicate meta data, 73 pagina's met een dubbele H1.



    Dit zijn ook nog van die leuke:

    http://vacatures.transavia.com//
    http://vacatures.transavia.com/

    of deze zonder redirect of canonical: (@Hendrik en @Eduard, hoe kijken jullie hier tegenaan?)

    https://partner.transavia.com/nl-NL/service/bijzondere-bagage/

    http://partner.transavia.com/nl-NL/service/bijzondere-bagage/

    geplaatst op
  • Komt helaas geregeld voor, migraties die compleet de mist in gaan. Zelfs als de adviezen er wel liggen. Geen tijd, de webbouwer vind het niet nodig, noem maar op. SEO wordt nog te vaak gezien als iets was je er achteraf even bij doet. Zouden andere bedrijven hier iets van leren?

    geplaatst op
  • @N. van Doorn: Tijdens de ontwikkeling van een website wordt er meestal gebruik gemaakt van noindex en nofollow. Zo voorkom je dat de testversie in Google wordt opgenomen. In het geval van Transavia zijn per ongeluk de noindex en nofollow instellingen doorgezet naar de live omgeving.

    geplaatst op
  • @Jeroen: Bij de meeste CMS systemen is het niet nodig om canonicals aan te leggen. De URL structuur wordt meestal automatisch goed neergezet. In het geval van Transavia zou ik uitzoeken welke belangrijke pagina's duplicate zijn, aan hand hiervan is mijn advies canonicals aanleggen.

    Voor http:// en de https:// is het mijn advies om alles met een 301 redirect door te verwijzen naar de https:// variant. Google heeft in 2014 al aangegeven dat https:// verbindingen een positief effect (kunnen) hebben.

    geplaatst op
  • Is een canonical hier niet wél handig, aangezien de URL's hoofdletterongevoelig lijken te zijn (IIS-server)?

    geplaatst op
  • Haha bekend geval dit. Komt doordat veel ontwikkelaars geen oog voor SEO hebben en puur met het eigen werk bezig zijn. Het belang wordt zwaar onderschat. Je hebt niets aan een mooie website als je geen bezoekers krijgt. Daarnaast is de vraag of er geen marketeer daar werkt die deze basis zaken snel kon regelen.

    geplaatst op
  • Wat een waadeloze nieuwe site van Transavia zeg.

    Ik probeer al meer dan 30 minuten een vlucht te boeken. Nog steeds niet gelukt. Of de pagina loopt vast of het is tering langzaam.. Ik kan maar geen vlucht boeken. Het is dat ik afhankelijk ben van vluchtlocatie en bestemming anders had ik via andere maatschappij geboekt. Voor mij is de nieuwe website een DIKKE FAIL. Niet alleen SEO technisch gezien maar vooral ook vanuit gebruikersvriendelijkheid!!

    geplaatst op
  • LOL en nu krijg je dit op de site:

    Service Unavailable

    The service is temporarily unavailable. Please try again later.

    geplaatst op
  • "Een betere titel zou zijn om 'goedekope vliegtickets – Transavia.com' te gebruiken."

    Een net iets betere titel zou zijn:

    'goedkope vliegtickets – Transavia.com'

    ;-)

    geplaatst op
  • Transavia had dit toch prima in de gaten? Alles wordt vlak na lancering vlotgetrokken, en heus niet door een Tweet of een post van een kenner. Het is gewoon bewust gedaan, een ervaren SEO'er ziet in een korte drop geen reden tot paniek. En Transavia heeft vast geen beginners in dienst.
    Het is niet optimaal, maar dat had geen van ons kunnen bolwerken. Regel het maar eens binnen zo'n organisatie, het heeft nu eenmaal prio of niet.
    Ontwikkelaars houden meestal geen rekening met SEO, maar SEO's houden vaak ook geen rekening met alle andere processen.

    geplaatst op
  • Dat verhaal rond Canonical gaat echt een heel leven leiden, google heeft hier in verleden al duidelijkheid over gegeven. Je MAG het gebruiken, maar als er geen kwade trouw van duplicate content is, is het geen must.

    Canonical is bijvoorbeeld handig wanneer er sprake is van vrijwel identieke pagina's, bijvoorbeeld een groene en een blauwe trui, dan kan het handig zijn om een canonical te gebruiken naar het hoofd product. Daarnaast zou je het kunnen doen bij bijvoorbeeld persberichten die op 2 verschillene domeinen zijn.

    Echter het hele verhaal van duplicate content gaat hier echt niet op, daarbij moet je denken aan nieuwsaggregators die op een goedkope manier veel content genereren, daarvoor gelden penalties, google tilt echt niet zo zwaar aan het feit of een url met of zonder slash te benaderen is.

    geplaatst op
  • @Aard als een bedrijf online geld wilt verdienen dan is vindbaarheid een prio. Klopt een SEO man/vrouw Moet dit in de hand hebben. Daarom is her verbazingwekkend dat juist de basis en dus het meest eenvoudig niet is gedaan. Als senior kan ik het mij haast niet voorstellen dat dit vergeten is. Denk dat het eerder door de ontwikkelaar minder belangrijk is gevonden.

    geplaatst op
  • Hartelijk dank voor jullie reacties. Wij hebben vanuit Transavia bewust gekozen om donderdag de nieuwe website niet te laten indexeren en 302-redirects te gebruiken in plaats van 301-redirects. Op deze manier konden we de website een korte tijd goed monitoren en eventuele problemen oplossen die impact zouden kunnen hebben op SEO. De afgelopen maanden hebben we de Engelse, Duitse, Spaanse, Italiaanse en Portugese website op dezelfde wijze succesvol gemigreerd. Wij zijn op de hoogte van de eerder genoemde punten. Deze week zullen we de migratie van de Nederlandse en Franse website afronden.

    Met vriendelijke groet,
    Paul de Raad
    Transavia

    geplaatst op
  • Het #1 resultaat op 'Transavia' in de Nederlandse Google index komt ook op een 404 error(!!!!!)

    geplaatst op
  • Het lijkt mij dat dit niet zonder gevolgen kan blijven voor de verantwoordelijke bij Transavia. En dit is echt niet bewust gedaan, ze zijn nu gewoon langzamerhand aan het herstellen wat ze bij de migratie stuk hebben gemaakt. Ben echt stomverbaasd dat dit voor een dergelijke organisatie zó erg mis kan gaan. Misschien kan iemand van Transavia hierop reageren?

    geplaatst op
  • @Robbert, er is reeds gereageerd door iemand van Transavia. Merk op dat het woord 'bewust' wordt gebruikt.

    geplaatst op
  • @Aard dat weet ik maar op het moment dat ik mijn reactie plaatste was die van Transavia nog niet zichtbaar hier.

    geplaatst op
  • Als ik Transavia was zou ik nog even goed naar het contrast gebruik op de website kijken. Bijvoorbeeld het blokje "Online inchecken" op de NL homepage is echt heel erg slecht te lezen en dat is slechts 1 voorbeeld...

    geplaatst op
  • Zijn er anderen ook al opgevallen wat er gebeurd met http://www.transavia.nl ?
    Waarom deze niet direct redirecten naar https://www.transavia.com/nl-NL/home/ ipv naar https://www.transavia.com ?

    geplaatst op
  • Het heeft even geduurd, maar er is een reactie van Transavia. Ik las het net toevallig: http://www.emerce.nl/opinie/migratie-complexe-website-deed-transavia

    geplaatst op
  • Matige onderbouwing vanuit de kant van Transavia. Ik snap de tijdelijke redirect, maar alle andere genoemde punten hadden niet gehoeven. En de populariteit in NL heeft ook al een deukje opgelopen zie ik in SearchMetrics.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.