Nieuw! SocialExpress

Nieuw! SocialExpress
,
@marketingfacts

We hebben allemaal tig socialmedia-accounts, maar wat doen die nu eigenlijk? En groei je daar wel mee? Zijn frustratie voor het gemis van deze informatie wist Ivo om te zetten in een bedrijf: vandaag geven we in onze categorie 'Nieuw!' aandacht aan SocialExpress

Ivo Minjauw, waar moeten we je van kennen?

Ik werd met SocialExpress samen met 9 andere startups geselecteerd uit meer dan 500 internationale inschrijven voor het Startupbootcamp accelerator programma in Amsterdam. We hebben sindsdien een klein half miljoen euro aan extern kapitaal opgehaald van een tiental business angels in België en Nederland die ervaring hebben in de IT- en mediawereld waaronder Arco Van Nieuwland & Lucas Brentjens (beiden Exact-oprichters en nu aan het roer van Yuki.nl), Ruud Hendriks (Endemol/RTL Nederland), Patrick De Zeeuw (Endemol, Startupbootcamp). Met deze investering werd het idee omgezet naar een eerste prototype.

Wat is het idee achter SocialExpress?

Socialmediateams bij grote bedrijven en agencies zijn dagenlang bezig met data te exporteren vanuit honderden verschillende socialmediapagina’s om deze dan vervolgens in één Excel sheet samen te voegen. Dan probeert men deze data te normaliseren en en te analyseren en uiteindelijk te rapporteren intern naar brand marketers, management, etcetera door alles in een PowerPoint te gooien. Dit is een lastig werkje en het heeft grote nadelen zoals inaccuraatheid en het kost enorm veel tijd om dit wekelijks, maandelijks en ad hoc elke keer opnieuw klaar te spelen.

SocialExpress is een SaaS-platform waarmee zowel brands als agencies social media performance kunnen analyseren en rapportages kunnen maken en delen binnen de organisatie in enkele seconden met behulp van interactieve templates, in plaats van het uren lang knutselen in Excel en PowerPoint-presentaties.

Je kunt databronnen waaronder bijvoorbeeld Facebook-pagina's, Twitter-accounts, Radian6-profiles en meer koppelen aan SocialExpress. SocialExpress aggregeert en analyseert deze data realtime. Als gebruiker kun je in enkele klikken deze data verkennen, in rapportvorm gieten, grafieken vormgeven via drag and drop widgets, analyses annoteren, commentaar toevoegen en de opmaak wijzigen naar de huisstijl van het bedrijf. Het rapport kan dan gepubliceerd worden als een webrapport dat gedeeld kan worden binnen de organisatie. Interne belanghebbenden kunnen de rapportages interactief verkennen via mobile, tablet en de browser.

We hebben het product gebouwd in samenwerking met klanten zoals Philips, Heineken en ABN-Amro. De gebruikers die de rapportages maken zien een tijdsbesparing tot 95 procent en we zien een enorm enthousiasme bij de ontvangers (vaak tot 500 personen per bedrijf in onder andere marketing, productmanagement en c-level tot op CEO-niveau), doordat de rapportages beter leesbaar zijn, geoptimaliseerd zijn voor verschillende devices en interactief zijn. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat interne stakeholders enthousiaster worden over social en digital en dat men sneller business beslissingen kunnen nemen over campagnes, PR en service.

Waarom ben je SocialExpress gestart?

Toen ik 2 jaar geleden informatica studeerde aan de hogeschool, wilde ik wat extra geld bij verdienen in mijn vrije tijd. Ik startte met socialmediaconsultancy-activiteiten bij MKB'ers. Dit ging best aardig en in enkele maanden had ik tientallen klanten. Mijn klanten vroegen naar rapportages om te weten te komen wat ik voor hen betekende qua hun vooruitgang op social media. Daar begon mijn grote frustratie, de data zit verwikkeld in zowel sociale netwerken zoals Facebook-Insights en Twitter, maar ook in social media management oplossingen zoals Salesforce Radian6 (nu Social Studio), HootSuite, Coosto en andere.

Al deze platformen en sociale kanalen kunnen elk een PDF-rapport genereren. Maar deze kon ik niet samen gooien en ook niet wijzigen om mijn eigen verhaal ervan te maken. Dus dan moest ik data gaan exporteren uit deze tools en kanalen, data van honderden socialmediapagina’s manueel analyseren in Excel, grafieken aanmaken en uiteindelijk een verhaal bouwen in PowerPoint, om dan mijn klanten te overtuigen van mijn meerwaarde als consultant.

Ik werd zo gefrustreerd door dit proces doordat dit uren van mijn tijd innam. Ik zocht op Google naar een alternatief, maar kon geen goede oplossing vinden, dus besloot ik om zelf een oplossing te bouwen. Ik nam contact op met een aantal grote brands en ging met hen aan de slag om hiervoor een oplossing te bouwen.

Welke 'marketingfacts' kun je ons geven?

We hebben het platform gebouwd in co-creatie met een twingtal enterprise brands die het afgelopen jaar het product hielpen vorm te geven. Enkele weken geleden hebben we een selfservice model gelanceerd op www.social-express.com waarbij elke social marketer een gratis trial kan starten. We hebben sinds de lancering, week op week een forse groei gezien van gebruikers en zien een steeds groeiende conversie ratio naar betalende klant.

Waar staat SocialExpress over een jaar?

We willen op termijn internationaal uitgroeien tot de one stop shop om marketingdata te meten en te rapporteren, dus niet alleen socialmedia- maar alle marketingdata die binnenkomt via display, search, e-commerce, social, etcetera.

IT-departementen van grote bedrijven bouwen vaak zelf oplossingen hiervoor om alle marketingdata te vergaren, visualiseren en te rapporteren. Vaak gooien bedrijven daar miljoenen tegenaan om dit intern klaar te krijgen en vaak is de oplossing niet wat het moet zijn. Bedrijven kunnen voor een fractie van die kost dit klaar spelen door een license op ons platform te nemen. We willen tegen volgend jaar naast social data ook andere data kunnen aanbieden.


Delen

0
5


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.