Nederlandse gemeenten dubbel zo actief op Twitter

Nederlandse gemeenten dubbel zo actief op Twitter

Sinds vorig jaar zijn de webcare-activiteiten van de Nederlandse gemeenten flink toegenomen. Ze verstuurden 88 procent meer reacties op Twitter dan vorig jaar. Ik ben in onze statistieken gedoken en heb uitgezocht welke gemeente de meeste reacties verstuurde, de snelste was, of het meest sociaal.

Update 20 oktober 2014, 15:55u: vanwege een foutje in een eerdere versie is de infographic in dit artikel geüpdatet.

Afgelopen jaar werden er 221.559 @mentions (een Twitterbericht dat begint met de Twitter-handle van de geadresseerde, "@[gemeente]") verstuurd aan de top-100 grootste gemeenten van Nederland. Dat waren er 71 procent meer dan vorig jaar. Het aantal vragen aan deze gemeenten is ook flink gestegen: het aantal @mentions met een vraagteken erin is met 82 procent naar 34.114 gestegen. Gelukkig stegen de webcare-activiteiten van deze gemeenten ook mee, ze verstuurden samen 44.154 Twitter-reacties, 88 procent meer dan in 2013.

Infographic

In de onderstaande infographic zie je meer statistieken berekend over het afgelopen jaar (oktober 2013 t/m september 2014).

In dit onderzoek hebben we voor Twitter-statistieken gekozen, omdat Twitter een van de meest publieke platforms is. Ten eerste is het bij uitstek het platform waarop vragen gesteld en antwoorden verwacht worden. Ten tweede is webcare op dit platform goed meetbaar en vergelijkbaar.

Klik op de infographic voor een grotere weergave.

Gemeente Rotterdam en Gemeente Utrecht doen het goed

Gemeente Rotterdam was gemiddeld het snelste: hun klantcontactcentrum deed gemiddeld 113 minuten over een reactie. Gemeente Utrecht werd het vaakste aangesproken op Twitter, heeft de meeste reacties gegeven en ontving ook de meeste complimenten.

Meest sociale gemeente van 2014

Gemeente Roermond heeft relatief het vaakst gereageerd op een @mention en is dus het meest ‘sociaal’ te noemen. Je ziet dat verder wat kleinere gemeentes in deze lijst aan de top staan. Dat heeft aan de ene kant te maken met het feit dat zij een stuk minder @mentions ontvangen dan de grote steden, maar reageren op 78 procent van de @mentions is toch nog een hoog getal. Vooral als je nagaat dat veel van deze @mentions statusupdates zijn om te melden waar iemand zich op een bepaald moment bevindt.

Eigen socialmedia-activiteit

De socialmedia-activiteit van gemeenten op Twitter is niet in zijn algemeenheid toegenomen. Er wordt dit jaar flink ingezet op webcare en veel minder op content publishing. Bij gemeenten is de hoeveelheid content die verspreid werd namelijk nauwelijks toegenomen (5 procent), terwijl webcare-activiteiten bijna verdubbeld zijn. Mijn collega’s en ik zien dat deze trend niet alleen bij gemeenten voorkomt, maar ook bij commerciële bedrijven en onderwijsinstellingen. Deze laatste groep is zelfs minder content gaan verspreiden dit jaar: hun Twitterposts zijn afgenomen met 6 tot 15 procent.

Wat zijn jouw (goede of slechte) ervaringen met de webcare van een gemeente? Ik hoor ze graag in de comments hieronder!

Credits afbeelding: Davy Landman, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
3


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Het aantal reacties en complimentjes is exact gelijk voor exact dezelfde top 5. That can't be right. :-)

    Is er ook een totaalrapport beschikbaar met elke gemeente? Ik houd me aanbevolen!

    geplaatst op
  • Hallo Jan,

    Klopt! De namen van de gemeenten staan wel goed gesorteerd maar het aantal complimenten klopt niet. Ik was net een nieuwe afbeelding naar Marketingfacts aan het mailen. Hier kun je de goede stats al bekijken:

    Een specifiek rapport met social media statistieken over je gemeente kun je altijd aanvragen op http://www.coosto.com/gemeenten (hier staan altijd de laatste statistieken over de gemeente), maar voor de webcarestatistieken kun je misschien beter even naar mijn collega's mailen (.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)).

    Als je altijd inzicht wilt in je (webcare) social media statistieken en je snellere én effectievere webcare wilt leveren kun je het beste bellen voor meer informatie over onze oplossingen (040-293 91 90).

    geplaatst op
  • Hoi Maartje,

    Je link naar /gemeenten geeft een 404 error helaas. Ben wel benieuwd naar jullie index en houd me aanbevolen om later kennis te maken met jullie pakket. Maar dat was ik toch al van plan. :-)

    geplaatst op
  • Goed om te horen!
    Ik heb me vergist in de URL, het is: http://www.coosto.nl/gemeenten Daar zie je meteen de meest actuele trending topics van jouw gemeente. Kan ik je anders nog op een andere manier contacten?

    geplaatst op
  • Ah, we zijn geen gelukkig huwelijk. Deze link werkt beter, maar gemeente De Friese Meren is niet bekend bij jullie, ondanks dat we al een maandje of 10 bestaan. :-)

    Je kunt me altijd even bellen via ons algemene nummer (140514) of mailen op j.vanderveen (a) defriesemeren.nl

    geplaatst op
  • Leuk onderzoekje van Coosto! Aankomende donderdag 23 oktober komt mijn vierde onderzoek naar het gebruik van sociale media door gemeenten in Nederland uit! Alle uitkomsten van dit onderzoek, met daarnaast de resultaten van een aantal andere onderzoeken (zit de burger er op te wachten, hoe gaan raadsgriffies er mee om) en 55 andere inhoudelijke hoofdstukken over bijvoorbeeld webcare, innovatie en privacy zijn vanaf donderdag te verkrijgen in het boek Digitale Dialoog, de sociale media-almanak voor gemeenten (uitgeverij Eburon) en (gratis) te downloaden van de website http://www.socialmediameetlat.nl. Het onderzoek van Coosto is leuk, maar bij ons onderzoek vinden gemeenten er zelf ook wat van! ;-)

    geplaatst op
  • Erg leuk om te lezen. Als eindverantwoordelijke voor de webcare in Rotterdam ben ik natuurlijk enorm trots op deze uitkomsten. Wel een opmerking; webcare is in Rotterdam niet centraal bij het KCC belegd, maar in de lijn. Maar gelukkig telt het resultaat!

    geplaatst op
  • Aha, dat wist ik niet. Ik ben wel benieuwd wat je precies bedoeld met in de lijn :-).
    In ieder geval van harte proficiat met de mooie resultaten, ook namens mijn collega's!

    geplaatst op
  • Ik bedoel daarmee dat beheer van de accounts bij de inhoud ligt. We hebben in Rotterdam veel accounts (zie rotterdam.nl/socialmedia) en die worden niet alleen beheerd door communicatie, maar ook door collega's van oa beleid, onderzoek, dienstverlening, stadswacht en projecten. Het KCC heeft wel een account @loket010, maar dat is dus een van de smaken binnen het hele webcarepakket.

    geplaatst op
  • Oh zo, natuurlijk. Goed dat jullie op die manier burgers op de beste manier kunnen helpen en superknap dat jullie daarmee toch nog de snelste top100 gemeente van Nederland zijn!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.