Mashable lanceert de wereldwijde social media dag: en nu?

       @conversionation    9437 x bekeken

Mashable lanceert de wereldwijde social media dag: en nu?

De bekendste blog over alles wat er gebeurt op het vlak van sociale media, Mashable, heeft besloten om een wereldwijde ‘Social Media Day’ te organiseren. Die vindt plaats op 30 juni eerstkomende. Nu vind ik persoonlijk niet dat de sociale media zelf moeten worden gevierd en er is tegenwoordig een dag voor alles. Maar ik vind wel dat er al eens dieper op het thema social media marketing zelf mag worden ingegaan, zonder de hype. En natuurlijk mag er ook altijd gefeest worden.

Mashable organiseert zelf in de VS verschillende meetups en laat het initiatief open voor anderen om lokaal hun eigen ‘social media’ dag te organiseren.

Een overzichtje van events in Nederland: er is er eentje in Eindhoven maar daar loopt het niet echt storm, hoewel ik er moet aan toevoegen dat Mashable het hele initiatief laat heeft aangekondigd (zelf vond ik het pas gisteren).

Ook in Maastricht loopt het niet echt lekker, noch in andere plaatsen als Doetinchem en Enschede. Amsterdam lijkt met meer dan 30 deelnemers iets te worden, ze maken er zelfs een Europees wedstrijdje van, helemaal in de sfeer van het WK voetbal.

Ieder zijn ding

Het is natuurlijk niet eenvoudig, een moeilijke periode en kort op de bal spelen.

Bovendien biedt Mashable geen ondersteuning. Ik vroeg hen gisteren of ze tenminste geen goodies of een paper of wat dan ook hadden voor de deelnemers en hun eigen branding. Neen, dus. Mashable is een bekende blog maar op het vlak van marketing kunnen ze nog wel iets leren. Ook is het zo dat iedere organisator zijn eigen concept kiest en dat maakt het niet eenvoudiger.

Een ware uitdaging dus. Toevallig iets waar ik van houd en dus heb ik gisteren Antwerpen opgestart in de hoop er naast Belgen ook Nederlanders te mogen verwelkomen die een feestje, wat netwerken en wat kennis wel zien zitten.

Het evenement in Antwerpen wordt nu op poten gezet, gelukkig doen we het peer-to-peer en hebben we wat evenementenervaring. Het gebeurt peer-to-peer, mijn favoriete woord. En bottom-up in plaats van top-down. Wij kiezen voor een mix van netwerken, fun en misschien wat no nonsense informatie. De rest van het programma ligt in de handen van de deelnemers, crowdsourcing dus. En natuurlijk zetten we massaal sociale media in, proberen een leuke case te maken. En vooral bewijzen dat het niet om de media maar om de mensen gaat. Net zoals “influence” niet over het aantal volgers of fans gaat maar over enthousiasme, een wil en hard werken. Maar de focus ligt vooral op een informele meetup, zij het bij ons natuurlijk op Bourgondische wijze (ja, die reputatie hebben Belgen terecht, ik geef het toe). De locatie wordt volgende week bekend gemaakt, evenals het precieze programma.

Genoeg zelfpromotie. Wie wil kan uiteraard ook in z’n eigen stad iets doen, deelnemen aan de vele Nederlandse events waarvan ik er al een paar heb genoemd (steun je landgenoten zou ik zeggen) of naar de VS, Duitsland of ergens in Afrika gaan, de hele lijst van events vind je hier. Je kunt natuurlijk ook gewoon lekker thuisblijven :)

In elk geval: ik vind het een ideale afsluiter van het werkjaar en een ideaal begin om met de nodige dosis networking, hapjes en tapjes, vakantielectuur en ideeën de zomervakantie te starten, Mashable of niet. En vooral: om toch eens te kijken naar waar social media marketing nu echt over gaat, zonder de Facebook’s en Twitter’s alle aandacht te geven. En natuurlijk zou ik graag ook wat MF’ers ontmoeten.

0

Gepost in: Social media marketing , Event

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.