Marketingfacts en Social Embassy lanceren eerste Snapchat-onderzoek onder merken in Nederland

Marketingfacts en Social Embassy lanceren eerste Snapchat-onderzoek onder merken in Nederland

Snapchat is de nieuwe held als het gaat om social media. In Nederland is de app inmiddels meer dan twee miljoen keer gedownload. Kortom: tijd om beter te begrijpen hoe merken in Nederland omgaan met Snapchat. Om die reden ontwikkelt Marketingfacts in samenwerking met Social Embassy het eerste Snapchat onderzoek van Nederland. Met het onderzoek brengen we in kaart welke merken in Nederland actief zijn op Snapchat (en hoe lang), hoe succesvol ze zijn, waar ze Snapchat voor gebruiken, op wie ze zich richten en welke barrières ze zien ten aanzien van het gebruik van Snapchat. En we willen jouw input!

In Nederland is de app inmiddels meer dan twee miljoen keer gedownload. Waar het in het begin vooral een platform was dat door tieners gebruikt werd, gaat nu een steeds breder publiek gebruik maken van de chatapp (of camera app, volgens de oprichters). Desondanks laten veel merken Snapchat nog links liggen, of halen ze er niet het maximale uit.

Dit heeft een aantal oorzaken. Snapchat is in gebruik en vorm anders dan wat we gewend zijn. Video, filters, het tijdelijke karakter, maar ook de unieke communicatievorm maken het voor merken lastig de juiste tone of voice te vinden. Ook de (nu nog) beperkte advertisingmogelijkheden maken het voor merken lastig om een zichtbare bijdrage aan hun businessdoelstellingen te realiseren via Snapchat. 

Maar die barrières worden steeds meer geslecht. Meer en meer succescases verschijnen en ook de advertentiemogelijkheden worden langzaam uitgerold. En met bijna tien miljard dagelijkse videoviews concurreert het platform met de grote jongens als YouTube en Facebook.  Weinig reden dus voor merken om de stap niet te maken. En merken zullen wel moeten. Snapchat appelleert aan een trend waarbij tijdelijke en besloten content in is. Met Discover ontwikkelt het bedrijf een nieuw mediamodel, waarbij gebruikers zich in korte snaps laten vermaken. Aan de populariteit van de app zal de komende tijd dus weinig veranderen.

Eerste Snapchat onderzoek onder merken in Nederland

Kortom: tijd om beter te begrijpen hoe merken in Nederland omgaan met Snapchat. Om die reden ontwikkelt Marketingfacts in samenwerking met Social Embassy het eerste Snapchat onderzoek van Nederland. Met het onderzoek brengen we in kaart welke merken in Nederland actief zijn op Snapchat (en hoe lang), hoe succesvol ze zijn, waar ze Snapchat voor gebruiken, op wie ze zich richten en welke barrières ze zien ten aanzien van het gebruik van Snapchat. 

Doe mee!

Dus is jouw merk actief op Snapchat (of niet, dat willen we ook graag weten), doe dan mee aan het eerste Snapchat-onderzoek onder merken in Nederland. De resultaten van het onderzoek publiceren we hier op Marketingfacts!

Doe mee met het onderzoek

Credits afbeelding: WikiMedia, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen

0
2


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Zelf vind ik Snapchat totaal ongeschikt als zakelijk social medium, wat vinden jullie? Gaan bedrijven dit echt inzetten?

    geplaatst op
  • Als je doelgroep erop zit, waarom niet? Wel moet je je aanpassen aan het kanaal. Je kunt Snapchat dus niet gaan gebruiken om gelikte advertenties te posten. Er moet échte, oprechte content op. Voor Universiteit Twente (utwente) doen we dit en vaak krijg ik Direct Snaps terug dat studenten/studiezoekers het leuk vinden wat ze zien.

    geplaatst op
  • Het is toch niet aan ons om te bepalen of een medium geschikt is. Dat doet het publiek wel.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.