SEO wordt geen contentmarketing, zegt de Nederlandse marketeer

7 mei 2014, 08:00

Ook zegt 70 procent dat linkbuilding een ‘must’ is voor het behalen van goede SEO-resultaten

Searchmarketing heeft een belangrijke plek in de marketingmix, zegt 71 procent van de marketeers. Dit vertaalt zich in het budget voor searchmarketing, dat bij opdrachtgevers gemiddeld 26 procent van het digitaal marketingbudget is. Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer: Search marketing’, een initiatief van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.

Search goed voor een kwart van het marketingbudget

71 procent van de marketeers vindt dat searchmarketing een belangrijke plek heeft in de marketingmix. Dat search voor opdrachtgevers een belangrijk marketingkanaal is, blijkt ook uit de budgetten. Deze DM Barometer laat zien dat een wezenlijk deel van het digitaal marketingbudget naar searchmarketing gaat. Bij opdrachtgevers is dit gemiddeld 26 procent van het marketingbudget.

Het budget kent ook een stijgende lijn; in november 2012 heeft de DM Barometer het thema searchmarketing eerder onder de loep genomen. Toen gaf gemiddeld 54 procent van de opdrachtgevers en 75 procent van de bureaus aan dat het budget voor searchmarketing in 2013 zou stijgen. Ook nu geeft 36 procent van de opdrachtgevers en 54 procent van de bureaus aan dat het budget in 2014 is gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor.

Inzet search voor leads

Wat zijn de belangrijkste redenen voor een organisatie om searchmarketing in te zetten? Het inzetten van zoekmachinemarketing om leads te genereren wordt door 7 op de 10 marketeers als reden genoemd. Ook zichtbaarheid/naamsbekendheid (51 procent) en sales (42 procent) worden veel genoemd.

Gebruik van Google features

Aan de marketeers is ook gevraagd in hoeverre zij toepassingen van Google gebruiken in hun zoekmachinemarketingactiviteiten, zoals Google Webmaster Tools, Google+ en Google AdWords. De Google Webmaster Tools worden door 60 procent van de opdrachtgevers gebruikt. Dit betekent dat 40 procent dit niet gebruikt. Google+ wordt door 35 procent van de opdrachtgevers toegepast.

Jan Dirkzwager, SDIM: “Aangezien Google Analytics het meest gebruikte systeem is, blijft het vreemd dat maar liefst 40 procent van de opdrachtgevers aangeeft de data niet te gebruiken. Zeker ook gezien het feit dat organic keyword data niet meer beschikbaar zijn in Google Analytics. Er is voor Google, de DDMA Commissie Search en de bureaus klaarblijkelijk nog veel aan kennisverspreiding te doen.”

Qua Google AdWords-mogelijkheden gebruiken organisaties vooral searchcampagnes (76 procent) en display-advertising (67 procent).

Enkele stellingen…

In de DM Barometer is ook een aantal stellingen aan de marketeer voorgelegd:

  • 66 procent van de marketeers is het niet eens met de stelling ‘SEO stopt met bestaan en gaat over naar contentmarketing’.
  • Linkbuilding is een ‘must’ voor het behalen van goede SEO-resultaten, vindt 70 procent van de marketeers.
  • 82 procent van de marketeers is tevreden over Google AdWords.
  • 2 op de 3 marketeers is het eens met de stelling: ‘Search zonder branding is een losing game’.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Edwin Vlems

    Interessant artikel (mooie plaatjes ook). Dat marketeers vinden dat SEO ‘nooit stopt’ vind ik logisch, ook content marketing moet ‘SEO’ zijn. Ik geloof wel dat er een overgang gaande is van ’trucs om hoger te komen in de resultaten’ naar ‘het geven van het antwoord op de vraag van de zoeker’. Dit is waar Google naar toe wil, en volgens mij is dat voor iedereen de beste strategie.

    Zo kan ik me eens een discussie herinneren die we hadden met een SEO-bureau die vond dat we in onze content het woord ‘aluminium’ soms fout moesten schrijven (‘alumimium’ of zo) omdat mensen dat soms fout typen. Dat gesprek was snel afgelopen.

    Trucs zijn slechts tijdelijk, of zoals de Engelsen zeggen: ‘There is no shortcut to a place worth going’.


    7 mei 2014 om 08:07
    Fimke Vellekoop

    ‘Zo kan ik me eens een discussie herinneren die we hadden met een SEO-bureau die vond dat we in onze content het woord ‘aluminium’ soms fout moesten schrijven (‘alumimium’ of zo) omdat mensen dat soms fout typen. Dat gesprek was snel afgelopen’

    Treffend en herkenbaar, Edwin! Als tekstschrijver en taaltrainer is dit vaak een onderwerp van gesprek én discussie met zowel klanten als vakgenoten. Maar waar is dan de grens nog tussen contentmarketing (enkel gericht op SEO) en de vragen van je doelgroep op een kwalitatieve beantwoorden? Naar mijn mening werkt contentmarketing enkel met sterke en goede content, niet met paginavulling…


    8 mei 2014 om 09:18
    DannyOosterveer

    De twee zijn meer dan ooit complementair. Door alle algorithme updates gaat het bij SEO steeds minder om trucjes en steeds meer om autoriteit en content. Dat is het m.i. in essentie.


    9 mei 2014 om 08:23
    Michael Bottenheft

    SEO kan ook nooit Content Marketing worden, hoewel ze deels met elkaar verweven zijn. Focus bij SEO ligt op het genereren van traffic, focus bij Content Marketing ligt op het bouwen van een relatie, het helpen van jouw doelgroep, waarbij traffic een mooi bijproduct is.

    Twee verschillende disciplines dus met twee hele andere uitgangspunten, traffic vs inhoud. Naast het feit dat goede content wordt beloond met goede rankings zie ik geen overeenkomsten.


    9 mei 2014 om 09:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!