“Mannen grotere online shoppers dan vrouwen”

20 juli 2012, 09:36

Mannen overtreffen vrouwen, als het om online shoppen gaat, zowel in aantal als frequentie. Onderzoek van American Express onder 1000 Nederlandse consumenten laat verschillen zien in het online shopgedrag van mannen en vrouwen. Mannen geven online het vaakst geld uit aan uitjes en pakketreizen, terwijl vrouwen het vaakst mode (kleding en schoenen) kopen.

Een derde van de Nederlandse consumenten doet gemiddeld een keer per maand een online aankoop, maar meer mannen dan vrouwen kopen minstens een keer per week iets via internet. Terwijl mannen vooral online winkelen omdat het snel is, shoppen vrouwen online omdat ze hiervoor de deur niet uit hoeven.

Mannen kopen duidelijk vaker technische producten. In onderstaande tabel is te zien dat meer mannen dan vrouwen telecomartikeen, muziek, films, games en apps kopen. Kleding en schoenen zijn met name populair onder vrouwen, iets wat recent onderzoek van comScore ook al uitwees.

Daarnaast gebruiken mannen hun creditcard ruim 50% vaker online dan vrouwen. Ook PayPal wordt vaker door mannelijke kopers gebruikt. iDEAL is niet geheel onverwacht met afstand het meest populaire online betalingsmiddel.

Online markt groeit

Ondanks de economische situatie, blijft de Nederlandse online markt groeien. Bijna tweederde van de online winkelende Nederlanders is van plan dit in de toekomst vaker te doen. Eerder onderzoek van Thuiswinkel.org liet al zien dat het aantal online bestellingen toenam van ruim 53 miljoen in 2009, naar bijna 78 miljoen in 2011. Ook het aantal online kopers steeg: van 8,7 miljoen in 2009, naar 10,2 miljoen in 2011.

Over het onderzoek

Onderzoeksbureau PanelWizard voerde het onderzoek uit in mei 2012, in opdracht van American Express. Aan het online onderzoek deed een representatieve steekproef van 1000 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder mee.

Afbeelding: Ed Yourdon (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

20 Reacties

    Annelies Verhelst

    Het kan maar eens gezegd worden.. Goeie blog Danny 😉


    23 juli 2012 om 13:23
    DannyOosterveer

    Thanks Annelies. Toch opvallend dat ik voornamelijk van de vrouwelijke kant positief segment ontvang 😉

    Jordie, thanks voor de toevoeging. Wat meer diepgang zou ook hier niet verkeerd zijn.


    23 juli 2012 om 13:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!